| کد خبر: 165823 |

تکمیل راه آهن سرخس چابهار؛ شاهراه محرومیت ‎زدایی از سیستان و بلوچستان

اگر محور چابهار سرخس به بهره ‎برداری برسد، آن‌وقت کمیته امداد، بخش خصوصی و آستان قدس رضوی هم می‌توانند جهت محرومیت زدایی در استان سیستان و بلوچستان، سرمایه گذاری بیشتری کنند.

تین نیوز

استاندار اسبق استان‎های سیستان و بلوچستان، کرمان و لرستان پیرامون اهمیت تکمیل راه آهن سرخس چابهار محور ریلی سرخس چابهار، گفت: اگر محور چابهار سرخس به بهره ‎برداری برسد، آن وقت کمیته امداد، بخش خصوصی و آستان قدس رضوی هم می توانند جهت محرومیت زدایی در استان سیستان و بلوچستان، سرمایه گذاری بیشتری کنند.

به گزارش تین نیوز، حبیب الله دهمرده پیرامون ضرورت توسعه شبکه ریلی گفت: توسعه شبکه ریلی کشور از جمله کارهایی است که آن را باور دارم و در طول دوران مدیریتی خود آن را دنبال کرده ام، زمانی هم که استاندار سیستان و بلوچستان بودم، پیگیر اتصال زاهدان به شبکه ریلی شدم. بین بم تا زاهدان مشکلی وجود داشت از آن طرف قضیه ریل پاکستان تا زاهدان آمده بود و در داخل کشور هم تا بم ریل کشیده شده بود. در این بین زاهدان- بم یک حلقه مفقوده بود تا کل کشورها را بهم وصل کند. با پیگیری زیادی که انجام دادم بعد از چندین دهه این اتفاق افتاد و ریل راه اندازی شد که چند کشور را بهم وصل می کند.

این نماینده مجلس پیرامون تکمیل راه آهن سرخس چابهار گفت: مسیر ریلی دیگری که در دوران مدیریت در استان سیستان و بلوچستان دنبال می کردم، راه آهن چابهار به سرخس بود، ۳۰ درصد عملیات عمرانی این مسیر تا زاهدان انجام شده است اما در زاهدان مسیر منحرف شد که امیدوارم با آن روحیه بلندی که برخی از نمایندگان از جمله آقای تاجگردون دارند، این مسیر شکل بگیرد، نمی گویم فردا ولی به هر حال این مثل همان بم- جیرفت، مثل دورود-کوجا در لرستان و جاهای مختلف شکل خوهد گرفت.

وی با بیان اینکه هزینه حمل ونقل جاده ای ۳ برابر حمل ونقل ریلی است، گفت: ما محصولات فراوانی در شهر زابل داریم، محصولاتی مثل انگور که نوبرش کیلویی سه هزار تومان است اما به دلیل هزینه حمل و نقل بالایی که وجود دارد، در تهران این محصولات کیلویی ۴۰ هزار تومان فروش می رود، اگر این راه آهن طراحی و اجرا کنیم آن وقت کمیته امداد، بخش خصوصی و آستان قدس و بقیه نهادها هم می توانند جهت محرومیت زدایی در استان سرمایه گذاری بیشتری کنند. علاوه بر این ها کشورهایی مانند هند نیز قرار است در این زمینه هزینه و سرمایه گذاری کنند، چون منافعشان در همین مسیر است.

دهمرده با اشاره به اینکه تکمیل راه آهن سرخس چابهار نظر کارشناسان و مقام معظم رهبری است، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در سفر مهمی  که به سیستان و بلوچستان داشتند، فرمودند «اگر محور چابهار-میلک- زابل فعال شود، شرق کشور متحول می گردد.» این هم نظر کارشناسان و هم نظر صاحب این مملکت است.

وی ادامه داد: آن موقعی که آمریکایی‎ ها به افغانستان حمله کردند تعدادی از متخصصین دنیا برای بازسازی این کشور در ژاپن جلسه‎ای داشتند. این جلسات رسم است مثلا الان در کویت، برای بازسازی عراق دور هم جمع شدند. آن موقع هم برای بازسازی افغانستان منتهی تعدا کشورها خیلی زیاد بود، در آن جلسه متخصصین کشورهای مختلف دنیا به این نتیجه رسیدند که ارزانترین و مناسبترین کریدری برای حمل و نقل کالا به افغانستان کالا حمل کرد محور چابهار- میلک- زابل است.

 

 

منبع: عیار آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    براي خبرها ميتوان از يك نقشه كوچك استفاده كرد تا مفهوم شود.