| کد خبر: 165816 |

مشکلات متعدد ایرلاین‌ها در تامین ارز نقدی

در حالی که فرودگاه های ایرانی در مواردی هزینه سوخت و هندلینگ را نقدا از ایرلاین های خارجی دریافت می کنند، بانک مرکزی ارز ایرلاین های ایرانی را حواله ای تأمین می کند که سبب مشکلاتی شده است.

تین نیوز

در حالی که فرودگاه های ایرانی در مواردی هزینه سوخت و هندلینگ را نقدا از ایرلاین های خارجی دریافت می کنند، بانک مرکزی ارز ایرلاین های ایرانی را حواله ای تأمین می کند که سبب مشکلاتی شده است.

در پی التهابات ارزی اخیر و تصمیم سیاست گذاران بخش ارزی در خصوص اعطای سهمیه ای نیازهای ارزی شرکت های فعال در بخش حمل و نقل بین الملل، در حال حاضر شرکت های هواپیمایی برای انجام عملیات های هوانوردی خود در فرودگاه های برخی کشورها با مشکلاتی مواجه هستند که ناشی از کمبود ارز تخصیصی به آنهاست.

فرودگاه استانبول سوخت نمی دهد

هفته گذشته هواپیمای استانبول ـ تهران زاگرس ایر به دلیل در اختیار نداشتن ارز به صورت نقدی در فرودگاه این شهر نتوانسته بود سوخت گیری کند و مجبور به فرود اضطراری برای سوخت گیری در فرودگاه تبریز و سپس پرواز مجدد به سمت تهران شد. این اتفاق برای تعدادی دیگر از پروازها و ایرلاین های ایرانی نیز رخ داده است. اتفاقی که هزینه بسیار بالایی برای ایرلاین ها در بر دارد.

بانک مرکزی: فقط ارز حواله ای

این در حالی است که بانک مرکزی با هدف جمع آوری ارز نقدی از سطح جامعه، مصوبه ای در خصوص اعطای ارز حواله ای به ایرلاین ها دارد ولی این مصوبه در تعدادی از فرودگاه ها قابل اجرا نیست و شرکت های هواپیمایی برای انجام امور فرودگاهی خود از جمله هندلینگ، سوخت گیری و تعمیر و نگهداری اضطراری در برخی از فرودگاه های کشورهای همسایه موظف به پرداخت نقدی هستند.

از سوی دیگر تعدادی از فرودگاه های بین المللی ایران نیز بابت خدمات فرودگاهی و سوخت رسانی به هواپیمای ایرلاین های خارجی، بخشی از هزینه ها از جمله هزینه سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی (هندلینگ) را به صورت نقدی دریافت می کنند.

معاون فرودگاه امام: هزینه ها را از ایرلاین های خارجی نقدی می گیریم

علی رستمی عضو هیئت مدیره فرودگاه امام خمینی (ره) درباره دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از ایرلاین های خارجی در این فرودگاه اظهار داشت: فرودگاه امام خمینی (ره) عملیات هندلینگ و خدمات فرودگاهی را به بخش خصوصی واگذار کرده است و این شرکت ها طبق قراردادهایی که با شرکت های هواپیمایی خارجی دارند، مبالغی را از آنها دریافت می کنند. فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در تعیین این نرخ ها دخالتی ندارد.

وی افزود: ما در این فرودگاه تنها طبق قراردادهایی که با شرکت های هندلینگ و ارائه دهنده خدمات فرودگاهی داریم، متناسب با تایپ هواپیماهایی که در این فرودگاه نشست و برخاست دارند، از شرکت های هندلینگ کننده، درصدی را دریافت می کنیم.

معاون امور فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) درباره دریافت نقدی یا حواله ای هزینه های خدمات فرودگاهی و سوخت رسانی از ایرلاین های خارجی در این فرودگاه گفت: نحوه دریافت به دو صورت نقدی و اعتباری است. به این معنا که آن دسته از ایرلاین های خارجی که پرواز دائمی به فرودگاه امام خمینی (ره) دارند، با شرکت های هندلینگ کننده یا سوخت رسان قرارداد امضا کرده و پس از راستی آزمایی، در تاریخ های مشخصی در هر سررسید هزینه ها به حساب شرکت هندلینگ کننده واریز می شود.

وی تأکید کرد: نوع دیگری از دریافت هزینه های خدمات فرودگاهی از شرکت های هواپیمایی غیر ایرانی نیز به صورت دریافت نقدی در پروازهای موردی است. به این صورت که ایرلاینی که پرواز برنامه ای و ثابت به ایران ندارد، هزینه خدمات از جمله سوخت رسانی و هندلینگ را نقدا به شرکت هندلینگ کننده پرداخت می کند.

یک بام و دو هوای دولت در برخورد با ایرلاین ها

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه دریافت هزینه خدمات فرودگاهی در بسیاری از فرودگاه های دنیا از جمله فرودگاه های ایران در مواردی به صورت نقدی از ایرلاین های غیر ثبت شده در آن کشورها دریافت می شود، بانک مرکزی نیز می بایست موضوع اعطای ارز نقدی به شرکت های هواپیمایی ایرانی را برای انجام امور روزمره خود در فرودگاه های خارجی در دستور کار قرار دهد.

فشار نبود ارز نقدی بر ایرلاین های ایرانی زیاد است

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران درباره تأمین ارز مورد نیاز ایرلاین های ایرانی برای تردد هواپیماهایشان در فرودگاه های خارجی اظهار کرد: جلسات زیادی با بانک مرکزی برای تامین ارز نقدی ایرلاین های ایرانی داشته ایم؛ همچنین پیگیری هایمان را به صورت کتبی هم انجام داده ایم. مسئولان مربوطه در بانک مرکزی هم قول هایی برای حل این مشکل به ما داده اند. اما از آنجایی که در بانک های عامل، بعضا سردرگمی هایی وجود دارد، همچنان ایرلاین های داخلی در تأمین ارز نقدی با مشکل مواجه هستند.

بانک مرکزی فقط به ۵ نیاز پروازی ارز می دهد

اسعدی سامانی با اشاره به مصوبه ای که بانک مرکزی در خصوص تأمین ارز حواله ای شرکت های هواپیمایی بابت ۵ فقره نیاز این شرکت ها داشته است گفت: عصر امروز(دوشنبه) با آقای عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی جلسه ای در این زمینه داریم و قرار است تصمیم گیری نهایی در این نشست انجام شود. این ۵ فقره نیاز ارزی ایرلاین ها شامل هندلینگ، حقوق و مزایای کروی پروازی و خلبانان خارجی، لندینگ، بیمه هواپیما و سوخت می شود.

۱۲ نیاز ارزی ایرلاین ها که مغفول مانده

اسعدی سامانی ادامه داد: برخی از بانک های عامل  نمی توانند ارز مورد نیاز ایرلاین ها را علی رغم تاکید بانک مرکزی بر اجرای دستورالعمل ارزی، تأمین کنند. ضمن اینکه شرکت های هواپیمایی غیر از این ۵ مورد، ۱۲ فقره نیاز ارزی دیگر هم دارند که شامل خرید قطعه، تعمیر و نگهداری، خرید هواپیما، اجاره هواپیما، حق مأموریت کروی پروازی، حق عضویت یاتا، حق عضویت سیتا، هزینه اوور فلای و موارد دیگر هست که بانک مرکزی باید مساعدت لازم را برای تامین این موارد داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه دستورالعمل ارزی بانک مرکزی در خصوص ایرلاین ها، صرفا ارز حواله ای را شامل می شود، گفت: ایرلاین های ما در تعدادی از فرودگاه های نجف، بغداد و ترکیه نیاز به ارز نقدی برای خرید سوخت یا خدمات هندلینگ دارند که در این زمینه بانک مرکزی دستورالعمل شفافی ندارد.

ماهی ۳۰۰ میلیون دلار نیاز داریم

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران نیاز ماهانه کل ایرلاین های ایرانی به مجموع ارز نقدی و حواله ای را ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر امکان تأمین ارز نقدی برای برخی شرکت های هواپیمایی ما وجود ندارد. ایرلاین های دولتی یا وابسته به نهادهای شبه دولتی مجبورند در صورت های مالی خود دلار را ۴ هزار ۲۰۰ تومان ثبت کنند، نمی توانند ارز آزاد را اگر پیدا شود، خریداری کنند. برای شرکت های هواپیمایی خصوصی هم به صرفه نیست که ارز آزاد با قیمت موجود در بازار را خریداری کنند.

سرپا نگه داشتن پرواز با امروز و فردا کردن به خارجی ها

وی یادآورد شد: ایرلاین های ایرانی در حال حاضر به سختی با مشتریان خود می توانند همکاری کنند و با امروز و فردا کردن پرداخت بدهی هایشان، شرکت های هندلینگ کننده و سوخت رسان را مجاب به فروش سوخت و ارائه خدمات می کنند. برخی شرکت ها هم مجبور به نشست و برخاست اضافه در فرودگاه های ایران هستند که هر بار لندینگ و تیک آف اضافه، هزینه بالایی برای این شرکت ها در پی دارد.

اگر این هفته ارز نرسد هواپیماهای خارجی زمین گیر می شوند

اسعدی سامانی یکی دیگر از مشکلات اصلی برخی ایرلاین های ایرانی را تأخیر در پرداخت اجاره بهای هواپیماهای اجاره ای به ایرلاین های خارجی عنوان کرد و افزود: شرکت های مالک هواپیما پیوسته در حال فشار آوردن به ایرلاین‌های اجاره کننده هستند و اعلام کرده اند اگر تا پایان این هفته اجاره هواپیما پرداخت نشود، هواپیمای مذکور را زمین گیر خواهند کرد. همچنین دو ماه است که حقوق برخی از خلبانان خارجی پرداخت نشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.