| کد خبر: 165713 |

◄ لیزینگ ریلی کسری 45 هزار میلیارد تومانی پروژه‌ها را پوشش می‌دهد؟

با رشد لیزینگ ریلی بخش خصوصی نیز پرقدرت‌تر خواهد شد و طبیعتاً خرید از واگن‌سازهای داخلی هم برای آنها به‌صرفه‌تر خواهد بود. پس لیزینگ ریلی می‌تواند به حمایت از تولید کالای ایرانی کمک کند.

تین نیوز

برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در شرکت راه‌آهن برای تشکیل شرکت لیزینگ ریلی می‌تواند نویدبخش رشد این صنعت مهم باشد. تأیید ریاست‌جمهوری برای پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تأسیس این شرکت- که مسئولان راه‌آهن قول داده‌اند که تا پایان سال عملیاتی شود- هم گواه بر این مدعا است.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرعامل لیزینگ اقتصادنوین در این‌باره به خبرنگار ما گفت: یکی از روش‌های ایجاد مزیت رقابتی برای صنایع مختلف، کارآیی سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در زنجیره تأمین کالا است که وقت آن رسیده صنعت ریلی هم با توجه به مزایای رقابتی آن در مقایسه با انواع دیگر حمل‌ونقل به این رشد و کارایی دست یابد.

محمد کاظم اضافه کرد: رشد حمل‌ونقل سبز که می‌تواند امنیت کافی را برای مسافر و همچنین در قسمت باری ایجاد کند، در گرو رشد حمل‌ونقل ریلی است و رشد صنعت ریلی در ایران، مانند همه کشورهای جهان، در گرو سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی در این صنعت پرمنفعت است که با همین نوع سرمایه‌گذاری‌ها هم حمایت از تولید داخلی ممکن می‌شود.

مدیرعامل لیزینگ اقتصادنوین اضافه کرد: لیزینگ ریلی در حوزه تأمین ناوگان موردنیاز حمل‌ونقل ریلی از تولیدات داخلی می‌تواند کسری بودجه 45 هزار میلیارد تومانی برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و خریداری ۱۷۰۰ لکوموتیو، ۳۰۰ واگن مسافری و ۴۶ هزار دستگاه واگن باری را تأمین کند که این خریدها، طی یک برنامه‌ریزی روشن و سازمان‌مند تماماً می‌تواند در جهت حمایت از تولید داخلی به واگن‌سازهای داخلی تعلق گیرد.

کاظم همچنین پیشنهاد دادکه حتما لیزینگ ریلی با حمایت دولت برای بخش خصوصی انجام شود که احتمالاً طبق اخبار رسیده این امر برای کسانی که در زمینه تأمین واگن باری سرمایه‌گذاری می‌کنند، محقق خواهد شد و حق دسترسی تا ۵/ ۳ سال صفر محاسبه می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به‌مثابه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در نظر گرفته‌شده؛ به این معنی که سهم آورده متقاضی ۱۰ درصد، دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و با نرخ سود ۴ درصد است. این شرایط نیز به‌نوعی کار لیزینگ را انجام می‌دهد. چراکه حمل‌ونقل ریلی، صنعتی پرهزینه و کم‌سود است و به همین دلیل هم متوازن با ظرفیت‌های اقتصادی کشور توسعه نیافته است.

محمد کاظم ادامه اداد: در ایران برای توسعه صنعت ریلی می‌توان از منابع داخلی‌ای همچون نهادهای تأمین مالی اعم از بورس، استفاده از لیزینگ ریلی و صندوق توسعه ملی بهره برد.

مدیرعامل لیزینگ اقتصاد نوین همچنین بیان کرد: یکی از نقاط روشن سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی نیز حفظ ارزش دارایی متناسب با نرخ ارز است که راه را برای ورود شرکت‌های لیزینگی به این صنعت، مدیریت ریسک و تأمین مالی آن‌ها فراهم خواهد کرد اما عدم برگشت سرمایه به‌دلیل هزینه‌بر بودن توسعه این صنعت از نقاط ضعف آن است که راه را برای ورود بخش خصوصی مشکل می‌کند و حل این مشکل به‌وسیله لیزینگ ریلی ممکن خواهد شد. بنابراین، با رشد لیزینگ ریلی بخش خصوصی نیز پرقدرت‌تر خواهد شد و طبیعتاً خرید از واگن‌سازهای داخلی هم برای آنها به‌صرفه‌تر خواهد بود. پس لیزینگ ریلی می‌تواند به حمایت از تولید کالای ایرانی کمک کند

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.