| کد خبر: 165705 |

معاون امور ناوگان شرکت راه‌آهن مطرح کرد:

◄ سطح رقابتی تولید داخلی واگن در مقایسه با خارجی‌ها

واگن‌های ساخت داخل بیشتر در سیستم تعلیق که شامل سیستم ترمز و بوژی است ضعیف می‌نمایند که این مشکل باعث می‌شود واگن‌ها در سرعت‌های بالا جواب ندهند. چراکه آنچه ما تولید می‌کنیم بیشتر جوابگوی سرعت سیر تا 160 کیلومتر بر ساعت است و برای سرعت‌های بالا و قطارهای سریع‌السیر قطعاً باید سطح تولیدات داخلی را بالاتر برد.

تین نیوز

با نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال حمایت از تولید داخلی، امید شرکت‌های واگن‌سازی که هزینه‌های انباشته، توان رقابت را از آنها گرفته به گرم شدن بازار داخلی فزونی گرفته است. با وجود چنین مشکلاتی، این پرسش مطرح می‌شود که آیا شرکت‌های واگن‌ساز داخلی، توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند و آیا تولیدات داخلی در زمینه ناوگان ریلی، پاسخگوی نیاز صنعت ریلی هست یا خیر؟

به گزارش تین‌نیوز، معاون امور ناوگان شرکت راه‌آهن در این‌باره به خبرنگار ما گفت: در کل سه نوع ناوگان ریلی وجود دارد. واگن‌های باری، مسافری و لکوموتیو که واگن‌سازهای داخلی ما از تکنولوژی و توان کافی برای تولید واگن‌های باری برخوردار هستند اما در بخش مسافری تنوع تولیدِ آنچه تحت عنوان واگن مسافری در خارج از کشور تعبیر می‌شود، آنقدر زیاد است که نمونه‌های تولیدات خارجی را جذاب‌تر می‌کند.

مجتبی تفقدی افزود: با این حال، آنچه واگن‌سازهای داخلی تحت عنوان جویند خارجی با واگن‌سازهای روسی و آلمانی و سوییسی انجام می‌دهند هم قابل‌قبول است و کاملاً می‌تواند با نمونه‌های خارجی از رقابت‌پذیری نسبی برخوردار باشد، مگر نمونه‌های خارجی که از تکنولوژی‌های بسیار بالایی برخوردار هستند. بنابراین در حال حاضر نمونه‌های مونتاژ داخلی کفاف نیاز ما را می‌دهند.

تفقدی اضافه کرد: در بحث لکوموتیو نیز مثل واگن‌های پیشرفته هم تولید داخلی در سطح خوبی می‌تواند دست به تولید لکوموتیو بزند و هم نمونه‌های خارجی واردشده بسیار خوب عمل می‌کنند.

معاون مسافری راه‌آهن همچنین درباره اقدامات عملی راه‌آهن در جهت حمایت از واگن‌سازهای داخلی و به‌طورکلی صنعت ریلی گفت: ما تعمیر و نگهداری، مالکیت و توسعه ناوگان را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم اما- برای خدمت به صنعت ریلی- به بخش خصوصی برای خرید واگن موردنیاز خود کمک می‌کنیم و واسطه خرید از خارج برای آن‌ها می‌شویم. در بخش باری، مشکلی برای خرید واگن داخلی و خارجی وجود ندارد، هرچند که کیفیت واگن‌های باری ساخت داخل توان برابری و رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند اما در بخش خرید ناوگان مسافری به دلیل سودآور نبودن این بخش، بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در آن رغبت نمی‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در پنج سال گذشته قرار بر این بوده که 1500 عدد واگن مسافری به شبکه ریلی کشور اضافه شود که به دلیلی که عنوان شد، تنها 10 درصد از این مقدار تأمین شده لست. بنابراین مشکل اصلی در بخش مسافری، تأمین سرمایه است وگرنه بسیاری از واگن‌سازهای داخلی ما هم امکان ساختن واگن مسافری که تأمین‌کننده سطح نیاز داخلی باشد را دارند. به سخن دیگر، اگر دولت در تأمین سرمایه به بخش خصوصی برای تأمین ناوگانش کمک کند، این بخش هم با علم به اینکه پشتوانه محکمی دارد می‌رود از واگن‌سازهای داخلی بدون پذیرش ریسک احتمالی خرید می‌کند و با خرید خارجی به ارزبری از کشور کمک نمی‌کند.

مجتبی تفقدی درباره کیفیت تولیدات ناوگان ساخت داخل نیز گفت: واگن‌های ساخت داخل بیشتر در سیستم تعلیق که شامل سیستم ترمز و بوژی است ضعیف هستند که این مشکل باعث می‌شود واگن‌ها در سرعت‌های بالا جواب ندهند. چراکه آنچه ما تولید می‌کنیم بیشتر جوابگوی سرعت سیر تا 160 کیلومتر بر ساعت است و برای سرعت‌های بالا و قطارهای سریع‌السیر قطعاً باید سطح تولیدات داخلی را بالاتر برد. اما در تجهیزات داخل کابین یعنی سیستم تهویه و مبلمان و... واگن‌های داخلی، به دلیل اینکه استانداردها را بالا بردند، از سطح قابل قبولی برخوردار هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.