| کد خبر: 165701 |

◄ قانون‌گریزی موتورسیکلت‌سواران و مدیریت شهری

موتورسیکلت‌ها یکی از حادترین معضلات ترافیکی در ایران هستند. آلایندگی بالا، عدم تبعیت از قانون، ایمنی پایین، عدم برخورد قانونی مناسب و ... همگی سبب شده‌اند تا موتورسیکلت‌ها، اصلی‌ترین معضل ترافیکی در کلان‌شهرهایی مانند تهران باشند.

تین نیوز

موتورسیکلت‌ها یکی از حادترین معضلات ترافیکی در ایران هستند. آلایندگی بالا، عدم تبعیت از قانون، ایمنی پایین، عدم برخورد قانونی مناسب و ... همگی سبب شده‌اند تا موتورسیکلت‌ها، اصلی‌ترین معضل ترافیکی در کلان‌شهرهایی مانند تهران باشند.

به گزارش تین‌نیوز، در همایش بین‌المللی حمل‌ونقل و ترافیک تهران که سال گذشته در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، در نشستی خبری با حضور محسن پورسیدآقایی و شهریار افندی زاده، به معضلات ترافیکی تهران پرداخته شد که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن عدم برخورد قانونی با موتورسیکلت‌های متخلف بود.

در این همایش محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: با توجه به این‌که اکثر موتورسوارها از قشرهای پایین جامعه هستند برخورد با آن‌ها موجب ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی می‌شود. به همین دلیل پلیس از برخورد شدید با موتورسواران خودداری می‌کند.

باوجود ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌های شهری، موتورسواران بدون محدودیت در این تونل‌ها تردد می‌کنند و مدتی که پلیس اقدام به برخورد با این متخلفین کرد، با انجام کارهای خطرناک از دست پلیس می‌گریختند که در چند مورد این عمل موتورسواران موجب تصادف‌های شدیدی در تونل‌های شهر تهران شد.

موتورسواران با انداختن یک مانع مانند زنجیر بر روی پلاک موتورسیکلت به‌راحتی از کنار هر دوربین نظارتی عبور می‌کنند.

پیاده‌روها، خطوط ویژه اتوبوس، تونل‌های شهری و هرجایی که تردد موتورسیکلت در آن ممنوع است، موتورسواران بدون هیچ مشکلی در حال تردد در آن‌ها هستند و موجبات ناامنی و خسارت به دیگر شهروندان را ایجاد می‌کنند.

آلایندگی موتورسیکلت‌ها بسیار زیاد است و بااین‌حال سیدنواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران می‌گوید: ۱۰ خط معاینه فنی موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد که همگی خاک می‌خورد.

او بابیان اینکه معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نشدنی است، افزود: ما باید تلاش کنیم موتورسیکلت‌های کاربراتوری از رده خارج شود، چراکه مشکل با معاینه فنی حل نخواهد شد. ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد در تهران کاربراتوری است و برای کنترل آلایندگی موتورها با انجام معاینه فنی نمی‌توان کار مؤثری انجام داد؛ طوری که اکنون ۱۰ خط معاینه فنی موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد که خاک می‌خورد.

به هر ترتیب راکبان موتورسیکلت‌ها با عدم رعایت حقوق دیگر شهروندان و تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی مشکلات زیادی برای مدیریت شهری و درنتیجه شهروندان به وجود آورده‌اند.

پلیس راهور در مقاطعی با این متخلفین برخورد می‌کند اما برخی افراد به بهانه حمایت از قشر ضعیف و حقوق بشر شروع به تبلیغات سو علیه این کار قانونی پلیس می‌کنند. اما باید پلیس راهور به وظیفه خود عمل کند و از ایجاد خسارت به مال و جان دیگر شهروندان در مقابل موتورسواران قانون‌شکن دفاع کند.

موتورسیکلت‌ها طبق آئین‌نامه رانندگی یک وسیله نقلیه موتوری به‌حساب می‌آیند و باید کلیه قوانین مربوطه را رعایت کنند و در صورت عدم رعایت قوانین به‌صورت قانونی با آن‌ها برخورد شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.