| کد خبر: 165532 |

کارشناسان پاسخ می‌دهند:

◄ حمل‌ونقل عمومی رایگان ، استقبال مردم را بالا می‌برد؟

وقتی وزارت کشور (دولت) نصف هزینه تامین ناوگان مترو در تهران را به گردن می‌گیرد بدین معناست که از گلوی یک روستایی در بشاگرد ( که احتمالا آب آشامیدنی بهداشتی هم به‌زور گیرش می‌آید ) می‌زند تا برای تهرانیها قطار فراهم کند، آیا این عادلانه است؟

تین نیوز

اگرچه برخی دیدگاه‌ها  مبتنی بر این است که رایگان شدن خدمات حمل‌ونقل عمومی در نهایت سود سرشاری به اقتصاد کشور برمی‌گرداند اما یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است خرابه‌ای که امروز به‌نام شرکت واحد روی دست شهرداری و شهروندان مانده  نتیجه همین رویکرد است.

«سعید قصابیان» این مطلب در یک گروه تلگرامی و در جمع کارشناسان حمل‌ونقل و پس از آن عنوان کرد که «حمید نجف» پیشنهاد رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی و دیگر خدمات مشابه را مطرح کرد.

قصابیان در ادامه افزود: متاسفانه کمتر کسی در این کشور دغدغه تجاری بودن فعالیت‌های بخش‌های مختلف اقتصاد را دارد و اکثرا انتظار دارند که دولت دخالت کند و یارانه بپردازد.

وی با بیان‌این‌که افزایش قیمت بلیت مترو در سال جدید از استقبال مردم از این وسیله حمل‌ونقلی کم نکرد، گفت: علت عدم استقبال مردم از اتوبوس‌رانی کیفیت پایین خدمات آن است و علت کیفیت پایین نیز ورشکسته بودن اقتصاد اتوبوس‌رانی است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اقتصاد اتوبوس‌رانی تا حالا با اتکا به شهرداری سر پا بوده و حالا که تراز شهرداری منفی است و 20 هزار میلیارد تومان بدهی از شهردار قبل به ارث رسیده چیز دندان‌گیری نصیب شرکت واحد نمی‌شود و همین سرنوشت در آینده نزدیک گریبان مترو را هم خواهد گرفت مگر این‌که روش‌های تامین مالی شرکت‌های عرضه کننده خدمات عمومی اصلاح شود.

قصابیان افزود: مردم باید بپذیرند هزینه خدماتی را  که دریافت می‌کنند، بپردازند، وقتی وزارت کشور (دولت) نصف هزینه تامین ناوگان مترو در تهران را به گردن می‌گیرد بدین معناست که از گلوی یک روستایی در بشاگرد (که احتمالا آب آشامیدنی بهداشتی هم به‌زور گیرش می‌آید) می‌زند تا برای تهرانی‌ها قطار فراهم کند، آیا این عادلانه است؟

وی گفت: پرداخت یارانه باید منطق داشته باشد ولی الان به همه چیز یارانه داده می‌شود و کار دولت فروش نفت و دادن یارانه به آب، برق، سوخت، هواپیما، ریل و حمل‌ونقل عمومی و هزار چیز دیگر شده است.

قصابیان اظهار کرد: در چنین شرایطی دولت تنها کاری که انجام نمی‌شود انجام پروژه‌های عمرانی است و برای اجرای چند کیلومتر خط ریلی محتاج فاینانس خارجی شده است.

حمید نجف از دیگر کارشناسان حاضر در گروه نیز در پاسخ به این اظهارات  قصابیان نوشت: بعضیاز خدمات  از جمله توسعه حمل‌ونقل عمومی که تاکنون با نگاه تجاری پیش رفته باعث رویگردانی عده زیادی از مردم از آن شده است.

وی گفت: همچنان اعتقاد دارم که هزینه خدمات عمومی به ویژه در بخش حمل‌و‌نقل باید منجر به استقبال مردم از آن شود.

این کارشناس با بیان ‌این‌که بخش عمده‌ای از مشکلاتی که مطرح شده،  ناشی از سوءمدیریت و فساد کلان مالی است، خاطرنشان کرد: مردم در کشور ما به طرق مختلف مالیات می ‌پردازند و توقع اندک آنان تنها این است که بیش از این بارهای مالی مضاعف ناشی از سو مدیریت‌ها و فساد را بر دوش آنان نگذاریم.

نجف گرانی را دستبرد دولت‌ها از جیب ملت‌ها به نفع مفسدان اقتصادی  دانست و تاکید کرد: به هر حال همچنان بر این باورم که راه توسعه حمل‌ونقل عمومی کاهش هزینه آن برای مردم است نه گرانی.

وی افزود: هر چند فعلاً مردم از روی ناچاری و عرضه کم، حتی در صورت 2 برابر شدن قیمت آن مجبور به استفاده از این وسایل هستند اما این دلیل بر سوء استفاده نمی‌شود.

نجف با بیان‌این‌که باید با اقداماتی دیگر از جمله بهداشت مالی به هزینه سر‌به‌سر به رسید، خاطرنشان کرد: همین الان هم با همین نرخ‌ها اگر درست عمل شود سود سرشاری نصیب شهرداری می‌شود.

در ادامه قصابیان نیز گفت: سوء‌مدیریت و فساد مالی اظهر من‌الشمس بوده و قابل انکار نیست. اما یادمان باشد که بخش عمده‌ای از این فساد ناشی از اختلاف قیمت کالا / خدمات دولتی (یارانه‌ای) و قیمت واقعی است.

وی افزود: به خاطر داریم که در دوران جنگ تنها کسانی که از اقتصاد کوپنی منتفع شدند دلالان کوپن بودند نه مردم کوچه و بازار.

این کارشناس با تاکید بر این‌که باید ساختارهایی که زمینه فساد را ایجاد می‌کنند از بین برد، اظهار کرد: مهمترین مکانیزم سواستفاده و رانت و فساد، دو نرخی بودن قیمت‌هاست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.