| کد خبر: 165500 |

◄ روسیه، اولین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان را به آب انداخت

آزمودن یک راکتور هسته‌ای در منطقه‌ای پرجمعیت مانند سنت پترزبورگ بی‌مسئولیتی است. بااین‌حال، جابجایی محل آزمایش این غول هسته‌ای به محلی خارج از دید عمومی، خطر آن را کم نمی‌کند.

تین نیوز

اولین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان با عنوان «Akademik Lomonosov» سفردریایی خود را از سنت پترزبورگ

آغاز کرد.

«Akademik Lomonosov» متعلق به شرکت دولتی Rosatorm  است. این نیروگاه از طریق دریای بالتیک و اطراف نروژ، از سنت پترزبورگ به شهر مورمانسک در روسیه خواهد‌ رفت. در مورمانسک، بارگیری سوخت هسته‌ای انجام می‌شود و در فاصله چند کیلومتری از 300 هزار نفر ساکن مورمانسک آزمایش خواهد شد.

بارگیری سوخت و آزمایش این نیروگاه هسته‌ای شناور پیش از این در شهر سنت‌پترزبورگ برنامه‌ریزی شده بود، ولی پس از اعتراض‌هایی که توسط دوازده هزار نفر از شهروندان سنت‌پترزبورگ به امضا رسیده بود، برنامه  بارگیری را به شهری با تراکم جمعیت کم‌تر منتقل کرد.

این نیروگاه پس از رسیدن به شهر 300هزارنفری مورمانسک، سوخت‌گیری، آزمایش و در سال 2019، به 5 کیلومتری دریای شمال می‌رود و در نزدیکی پِوِک در منطقه چوکوتکا استفاده می‌شود.

جان هاورکمپ، کارشناس هسته‌ای صلح سبز در اروپای مرکزی و شرقی درباره این اقدام روسیه گفت: «آزمودن یک راکتور هسته‌ای در منطقه‌ای پرجمعیت مانند سنت پترزبورگ بی‌مسئولیتی است. بااین‌حال، جابجایی محل آزمایش این غول هسته‌ای به محلی خارج از دید عمومی، خطر آن را کم نمی‌کند. راکتورهای هسته‌ای ک در اطراف  اقیانوس اطلس هستند، یک تهدید جدی برای محیط‌زیست ضعیفی که در حال حاضر تحت‌فشار زیاد تغییرات آب و هوایی است، ایجاد می‌کنند.»

این کشتی اولین ناوگان نیروگاه‌های هسته‌ای شناور است که در دریای شمال روسیه مستقر خواهد شد. «روساتورم» به‌تازگی مسئولیت مدیریت حمل‌ونقل و توسعه دریای شمال را دریافت کرده است.

منبع:safety4sea

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.