| کد خبر: 165475 |

هشدار مکارم به وجود فساد بسیار گسترده در شهرداری

سمیع الله حسینی‌مکارم سرپرست شهرداری تهران گفت: اجرای ناصحیح بودجه نقد و غیر نقد موجب فسادهای بسیار گسترده شده است.

تین نیوز

سمیع الله حسینی‌مکارم سرپرست شهرداری تهران گفت: اجرای ناصحیح بودجه نقد و غیر نقد موجب فسادهای بسیار گسترده شده است.

حسینی‌مکارم صبح امروز در نشست سراسری مدیران سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد؛ بنابر این اگر ما بخواهیم فساد را کم کرده و آن را از بین ببریم باید در نظر داشته باشیم که یکی از اساسی ترین امور در دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری، شفاف سازی و اطلاع رسانی است. اگر بتوانیم کلیه اقدامات خود را شفاف و بدون هیچ مداخله ای به اطلاع مسئولان، نخبگان، اصحاب رسانه و مردم برسانیم طبعا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.همچنان که یکی از وعده های ارایه شده به مردم از زمان استقرار شورای شهر پنجم و مدیریت جدید شهری این است که شفاف سازی و انضباط مالی ایجاد کرده و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی افزود: گام های موثر  برای شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی، برداشته شده؛ مردم حق دارند بدانند پولی که برای اداره شهر می دهند، در کجا خرج می شود. از این رو ما خودمان را مکلف دانستیم که اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه را به اطلاع مردم برسانیم؛ در ادامه نیز اگر این سیاست دنبال شود بخش وسیعی از فساد برداشته خواهد شد.مادامی که شورای شهر با این رویکرد و نگاه حضور داشته باشد، ما این راه ادامه می دهیم و فرایند های انجام کار را برای اطلاع رسانی و نظارت مردمی فراهم می کنیم. یکی از اساسی ترین راه های مبارزه با فساد را اصلاح فرایندها است. اگر فرایندها و رویه های انجام کار مشخص شود، بخشی از موضوع فساد کاهش پیدا خواهد کرد.

مکارم افزود: در ابتدای شروع دوره مدیریت شهری دکتر نجفی فرمودند اصل اول انضباط مالی، شفافیت و مبارزه با فساد است؛ در این راستا امید می رود این سیاست و نگاه تا پایان دوره مدیریت شهری ادامه یافته و منویات مردم و شورای شهر برای مبارزه با فساد و اصلاح فرایند ها ادامه پیدا کند.اجرای ناصحیح بودجه نقد و غیر نقد موجب بروز فساد های بسیار گسترده شده است، تا جایی که منابع شهرداری از کنترل و نظارت شهرداری مرکز خارج می شده است؛ البته نمی گویم خدای ناکرده این منابع در جهتی غیر از جهت اصلی خودش هزینه می شده است اما فرایند صحیحی در کار نبوده است.

وی گفت: در بودجه نقد، پول از مودی گرفته می شود و پس از واریز به خزانه شهردرای، از مسیر صحیح خود در بودجه هزینه می شود اما وقتی بودجه غیر نقد وجود داشته باشد، شهرداری منطقه وقتی ازمودی پولی دریافت می کند، بخشی از پول را برای پرداخت به پیمانکاران به صورت غیر نقد پشت باجه می آوردند، مهر می زدند و در اختیار کارگزار قرار دادند. موضوع از همینجا شروع می شود به نحوی که اینکه کارگراز پول را به چه پیمانکاری، چگونه و با چه معیاری خواهد داد دیگر در اختیار شهرداری نیست.

مکارم ادامه داد:خود این فرایند یکی عوامل اصلی آن است که که شهرداری برای پرداخت ها دچار مشکل می شده است و شهرداری های مناطق آنطور که خودشان تشخیص می دادند، هزینه می کردند از این رو  اصلاح فرایند ها یکی از مسایل بسیار مهم به شمار می رود که همه باید نسبت به آن اهتمام بورزیم و مسئله را حل کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.