| کد خبر: 165419 |

مدیرعامل راه‌آهن یزد عنوان کرد

◄ تقسیم هدف‌مند بار و مسافر بین شبکه ریلی و جاده‌ای

میزان تلفات جاده‌ای و تخریب محیط زیست و آلودگی هوا دلایل بسیار محکمی در استفاده از حمل‌ونقل ریلی در این مسیرها و به‌طور هم زمان استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای در مسیرهای دیگر می‌تواند باشد که به این ترتیب از این دو نوع حمل‌ونقل استفاده بهینه می‌شود.

تین نیوز

در گسترش شبکه‌های سراسری ریلی کشور، همواره یک موضوع مورد بحث بوده و آن اینکه با توجه به جاده‌محور بودن سیستم حمل‌ونقل باری و مسافری کشور، رقابتی نامحسوس بین فعالان این دو صنعت شکل گرفته است. فعالان حمل‌ونقل جاده‌ای بیم کمتر شدن سهم تردد خود در حمل بار و مسافر به نفع صنعت ریلی را دارند و فعالان حمل‌ونقل ریلی نیز منافع حمل بار و مسافر از طریق این سیستم را متذکر می‌شوند و امنیت کالا و مسافر و منافع زیست‌محیطی حاصل از رشد استفاده از این صنعت را برمی‌شمرند.

به گزارش تین‌نیوز، کارشناسان صنعت حمل‌ونقل در اینکه به‌ویژه در مسیرهای دورتر استفاده از حمل‌ونقل ریلی نوع بهتری است، اتفاق نظر دارند اما در عین حال معتقدند که رشد یک نوع از حمل‌ونقل به معنی انکار وجود یک نوع دیگر نیست و بنابراین در مسیرهای سخت‌تر و منعطف‌تر و کوتاه‌تر با حجم بار کمتر فقط حمل‌ونقل جاده‌ای توانایی حمل محمولات را دارد.

مصطفی داودی، مدیرعامل راه‌آهن یزد در این‌باره گفت: در حال حاضر مشکل کمبود بار یا لکوموتیو و واگن برای حمل‌ونقل ریلی به‌ویژه در  بنادر کشور با تخفیف‌هایی که سازمان بنادر در این زمینه تصویب و اعمال کرده، وجود ندارد. چون واگن‌هایی با ظرفیت بارگیری ۸۵ تن که برابر ۴ تریلر جاده‌ای است در این مسیرها داریم و برای حل مشکل عدم کشش لکوموتیوها هم گاهآ تا چهار لکوموتیو در یک رام قطار قرار می‌گیرد.

داودی1

داودی مهم‌ترین دلیل عدم حمل ریلی را سخت بودن تغییر مد حمل‌ونقلی به لحاظ فرهنگی و مقاومت فعالان حمل‌ونقل جاده‌ای در برابر این تغییرات عنوان کرد و لابی‌های این افراد برای بیشتر شدن سهم خود از بازار حمل‌ونقل عنوان کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در این زمینه حتماً لازم است که قوانین و اجرای درست آنها به یاری فعلان این دو صنعت بیایند و به نوعی تقسیم هدف‌مند بار و مسافر مانند همه کشورهای دنیا که حمل‌ونقل در آنها بدون ایجاد تزاحم رشد کرده، صورت گیرد.

داودی افزود: در مسیرهای طولانی‌تر، تلفات جاده‌ای منجر به توسعه زیرساخت‌های ریلی شده اما گاهاً کامیون‌داران در اعتراض به کم شدن بار تجمع می‌کنند و از افزایش سهم بارگیری ریلی در بعضی از معادن و کارخانجات جلوگیری می‌شود. با این حال، میزان تلفات جاده‌ای و تخریب محیط زیست و آلودگی هوا دلایل بسیار محکمی در استفاده از حمل‌ونقل ریلی در این مسیرها و به‌طور هم زمان استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای در مسیرهای دیگر می‌تواند باشد که به این ترتیب از این دو نوع حمل‌ونقل استفاده بهینه می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن یزد توضیح داد: در عین حال در معادن کشور، سهم عمده باری که از معادن حمل می‌شود به‌صورت ریلی است و فقط در چند معدن به علت نبود ریل بیشتر از جاده‌های کشور استفاده می‌شود.

مصطفی داودی اضافه کرد: حمل بارهای معدنی بیش از سایر محمولات موجب استهلاک کامیون‌ها می‌شود و حمل بار از طریق معادن مرکزی به بندرعباس و کاپوتاژ از طریق بندرها هم از حمل‌ونقل جاده‌ای گران‌تر است که دولت برای این موارد باید فکری کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.