| کد خبر: 165284 |

◄ افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور

در حال حاضر اراضی بنادر در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی است و نوسازی بندر، ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات برای تخلیه و بارگیری کشتی از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

تین نیوز

یک کارشناس دریایی و بندری گفت: در اجرای اصل خصوصی‌سازی سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به سایر بخش‌های دولتی کشور پیشتاز بوده است به‌طوری‌که بسیاری از امور بندری به بخش خصوصی واگذارشده و تا امروز بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در جهت توسعه بنادر کشور کرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، مهدی رستگاری در خصوص ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه بنادر کشور، گفت: از زمانی که حاکمیت بنگاهی بنادر به سمت بنادر صاحب‌خانه‌ای رفته است، سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور به‌صورت قابل‌توجهی افزایش پیداکرده است. هم‌اکنون مدل حاکمیت بنگاهی اکثر بنادر دنیا مدل حاکمیت صاحب‌خانه‌ای است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اراضی بنادر در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی است و نوسازی بندر، ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات برای تخلیه و بارگیری کشتی از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

 پیشتاز جذب سرمایه‌گذار

رستگاری ادامه داد: بدون شک هرچقدر بخش خصوصی در بنادر کشور فعال‌تر شود، بهره‌وری و کارایی اقتصادی بنادر و همچنین سود سهام شرکت‌های بخش خصوصی در بهابازار افزایش پیدا می‌کند. خوشبختانه در اجرای اصل خصوصی‌سازی سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به سایر بخش‌های دولتی کشور پیشتاز بوده است به‌طوری‌که تاکنون بسیاری از امور بندری به بخش خصوصی واگذارشده و بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در جهت توسعه بنادر کشور کرده است.

وی بابیان اینکه تقویت بخش خصوصی بسیار ضرورت دارد، گفت: در حال حاضر رقبایی که در منطقه خلیج‌فارس داریم از ابر پایانه داران جهانی هستند ازاین‌رو ما نیز  باید به این سمت حرکت کنیم.وقتی فعالیت‌های بندری کشور توسعه پیدا کند به می‌توانیم به بنادر نسل چهارم و نسل پنجم برسیم.

رستگاری افزود: تمرکز شدیدی روی بخش خصوصی در صنعت پایانه داری به‌عنوان کسب‌وکار پایه بندر در کشورهای منطقه وجود دارد، بنابراین رقابت‌پذیری بخش خصوصی در بنادر کشور باید افزایش پیدا کند تا بتوانیم جایگاه بنادر کشور را در خاورمیانه حفظ کنیم.

 اصلاح فضای کسب‌وکار ضروری است

وی تصریح کرد: شرایط بی‌ثبات اقتصادی در فضای کسب‌وکار یکی از عوامل عدم استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در بنادر است. فضای کسب‌وکار یعنی عواملی که بر کسب‌وکار تأثیر می‌گذارند، اما مالک بر کسب‌وکار کنترلی روی این عوامل ندارد، لذا فضای کسب‌وکار باید به نحوی مدیریت و ساماندهی شود که کسب‌وکار بخش خصوصی در بنادر را تسهیل دهد.

کارشناس دریایی و بندری گفت: بحث هوشمند سازی بنادر چند سالی است که در بنادر منطقه اجرایی شده است، لذا ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر در بندرها کشور ما اجرایی شود. یکپارچه‌سازی تمام عملیات بندری مزایایی به همراه دارد که از آن جمله می‎توان به استفاده بهینه از منافع و سرمایه‌های ملی، افزایش مزیت رقابتی بنادر، افزایش بهره‌وری و کارایی بنادر، استفاده بهینه از ظرفیت‌های عملیاتی بنادر، کاهش خطاها و چندباره انجام دادن کارها، شفافیت فرآیندها و شاخص‌ها اشاره کرد.خوشبختانه سازمان بنادر هم در این زمینه فعال‌شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.