| کد خبر: 165150 |

◄ واکنش ذاکری به خبر احتمال تعطیلی راه‌آهن کرمانشاه

بررسی‌ها و محاسباتی که صورت گرفته کریدور غرب به شرق یکی از مهم‌ترین حوزه‌های بین‌المللی بار و مسافر است و اگر در حوزه مسافری به‌ویژه از افتتاح آن استقبال مورد انتظار نشده است، بیشتر به دلیل پایان یافتن تعطیلات نوروز و بازگشت مردم به محل کار خود است و دلیل دیگر هم شروع امتحانات مدارس و... است و همین‌ها منجر شده که بازار سفرها کمتر و محدودتر شود.

تین نیوز

هزینه تمام‌شده حمل‌ونقل ریلی بالا است و شرکت‌های ریلی در بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این صنعت علاقه کمی دارند. این پیام بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقلی در بخش خصوصی است. حالا اما به دلیل هزینه‌های عملیاتی بالای این صنعت، سرپرست راه‌آهن کرمانشاه گفته است که ممکن است راه‌آهن کرمانشاه به دلیل عدم صرفه اقتصادی به‌دلیل عدم استقبال مسافران، حذف شود.

به گزارش تین‌نیوز، این در حالی است که پس از 18 سال انتظار، در روز پایانی اسفندماه سال گذشته خط کرمانشاه افتتاح شد و حالا جلال‌الدین کوکنار خبر از تعطیلی احتمالی این خط آهن را در شرایطی می‌دهد که بسیاری از مسئولان این حوزه معتقدند که برای گفتن این حرف هنوز زود است.

جبارعلی ذاکری، سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران  در این‌باره به خبرنگار ما گفت: مدیریت ریلی کشور بیشتر دولتی است و شرکت‌ها برای اجاره لکوموتیو و... باید هزینه‌های بالایی را به دولت بدهند. هزینه‌های بالای اجاره لکوموتیو و خروج واگن‌های بالای 25 سال از چرخه نیز منجر شده تا حمل‌ونقل ریلی برای همه شرکت‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد.

ذاکری ادامه داد: بااین‌همه، راه‌آهن برای فعالیت شرکت‌ها در این صنعت به آن‌ها یارانه می‌پردازد و حق دسترسی را کم‌تر از آن‌ها می‌ستاند که انجام این امور برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد و ممکن است که مدیران دولتی به همین دلیل آن‌چنان به حضور بخش خصوصی در این صنعت علاقه‌مند نباشند و بنابراین خودشان در این صنعت بیشتر فعالیت کنند که به دلیل هزینه‌های بالای عملیاتی، حوزه ریلی برای این بخش نیز سودآور نیست.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: در همین شرایط و با وجود هزینه‌بر بودن پروژه‌های ریلی، مسیری به نام مسیر همدان-کرمانشاه-مشهد که در نهایت عراق می‌رسد، راه افتاده است و اگر از آن با تعداد قابل قبولی از مسافر استقبال نشده است، بنده تصور می‌کنم که برای این اظهارنظر زود است چراکه در کل، تعیین محورهای جدید مثل مسیر آب است که به‌تدریج راه خود را پیدا می‌کند.

جبارعلی ذاکری توضیح بیشتری داد و گفت: در این شرایط اظهارنظر منفی یک مقام مسئول، بیشتر دو احتمال را به ذهن متبادر می‌کند. یک اینکه آیا حوزه ساخت زیربناهای کشور پیش از توسعه یک خط ریلی جدید، نسبت هزینه و سوددهی یا کاربری و بهره‌وری آن را سنجیده است یا خیر. مورد دومی که به ذهن می‌رسد این است که آیا پیش از به اجرا درآوردن یک پروژه ریلی محاسبات مربوط به آن انجام نشده است که پس از عدم استقبال از آن خط نو، بخواهیم به‌رغم صرف میلیاردها تومان هزینه آن را متوقف کنیم؟

این مقام مسئول بیان کرد: مشخصاً در مورد اظهارنظر قریب‌الوقوع مسئولان ریلی کرمانشاه درباره احتمال تعطیلی راه‌آهن این شهر به دلیل عدم استقبال مردم از این پروژه مهم ریلی- به‌ویژه در زمینه حمل بار- باید گفت که در بررسی‌ها و محاسباتی که صورت گرفته کریدور غرب به شرق یکی از مهم‌ترین حوزه‌های بین‌المللی بار و مسافر است و اگر در حوزه مسافری به‌ویژه از افتتاح آن استقبال مورد انتظار نشده است، بیشتر به دلیل پایان یافتن تعطیلات نوروز و بازگشت مردم به محل کار خود است و دلیل دیگر هم شروع امتحانات مدارس و... است و همین‌ها منجر شده که بازار سفرها کمتر و محدودتر شود.

ذاکری اظهار امیدواری کرد که تا پایان خرداد حتماً مسافران این مسیر بیشتر خواهد شد اما محاسبات صورت گرفته، بسیار کلان‌تر از این حرف‌ها است و امکان تعطیلی برای این خط ریلی به‌هیچ‌وجه وجود ندارد. چراکه قرار است با ایجاد این خط ریلی، بار از بندر لاذقیه تا عراق و از عراق تا مرز خسروی و کرمانشاه و از آنجا تا تهران حمل شود.

این کارشناس ریلی بیشتر توضیح داد و اضافه کرد: این کریدور باری، یک کریدور جدید در اتحادیه بین‌المللی راه‌ها است که توسط این اتحادیه به‌عنوان یک مسیر جدید معرفی شده است که متاسفانه در حال حاضر جریان حمل بار به دلیل مسائل داخلی سوریه و همچنین تکمیل نشدن این خط ریلی در کشور ما از کرمانشاه تا مرز خسروی قسمت باری فعلاً منتفی است اما در زمینه حمل‌ونقل مسافر هم برای مسافران تهران و هم مشهد این محور، محور بسیار جذابی است.

جبارعلی ذاکری همچنین گفت: بنابر همه این موارد، راه‌آهن قطعاً برای برنامه حرکت قطارهای آن باید برنامه بچیند و اگر بدون برنامه یک یا دو قطار در این مسیر گذاشته‌اند و از آن‌ها استقبال نشده اما قطعاً استقبال خوبی از آن‌ها خواهد شد. مشکل اینجا است که فعلاً راه‌آهن برنامه‌ریزی تردد قطارها را در این مسیر به بعد موکول کرده و ما امیدواریم این مشکل به‌زودی حل شود. لازم به ذکر است که مسافران برای تغییر مد حمل‌ونقلی مألوف خود، به گذر زمان بیشتری نیازمند هستند و بنده مطمئن هستم که تا اواخر خرداد، سیل هجوم مسافر در این مسیر را شاهد خواهیم بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی حجتی 4 4

    راه آهن کرمانشاه با یک برنامه ریزی درست میتونه تبدیل به پربازده ترین مسیر ریلی مسافری و باری بشه.
    یک هایپر مارکت هم که قرار باشه افتتاح بشه بودجه سنگینی جهت تبلیغ و جا انداختنش صرف می کنند.
    حالا برای پروژه ای که میلیارد ها تومن هزینه شده تنها کاری که شده فقط افتتاح مقامات دولتیه!
    منتظریم مردم همینطوری صف بکشن جلوی آژانس ها؟ نه بازاریابی نه تبلیغاتی نه تخفیفی...؟
    تنها تردد تعریف شده هم که فقط هفته ای دو بار به مقصد مشهد!
    راه حلی رو به عنوان یک نمونه عرض می کنم:
    با هماهنگی سازمان حج و زیارت میشه زائران زمینی کربلا رو از مبداء شهرهای تهران،سمنان،شاهرود،مشهد و... بسیاری از شهرهای دیگر از طریق راه آهن کرمانشاه جابه جا کرد.

  • امیرعباس 3 0

    با سلام
    این موضوع را باید از گذشته بررسی کرد نه فقط امروز را دید.
    هیچوقت یادم نمیرود در کتابخانه راه آهن نقشه راه آهن ایران را که متعلق به سال 1352 بود دیدم در خصوص راه آهن غرب مسیر اینگونه بود: آن زمان تا شهر صنعتی کاوه (ساوه) خط موجود بود و هنوز هم در کنار اتوبان تهران ساوه میتوان آثار آنرا دید. قرار بود این مسیر ادامه پیدا کند تا همدان و از همدان دو شاخه منشعب شوند یکی به کرمانشاه و دیگری به سنندج.
    اما در میانه راه اتفاقاتی افتاد در اوایل دهه 80 خورشیدی و با لابیگری نمایندگان کرمانشاه و ملایر مسیر جدیدی تعریف شد که از اراک ( ایستگاه سمنگان) مسیر منشعب شده و به ملایر آمده و در ادامه از فیروزان (نهاوند) به کنگاور و نهایتا کرمانشاه.
    در چهارم مهرماه 1390 ملایر افتتاح شد و در در 29 اسفند 1396 کرمانشاه
    از ابتدا مشخص بود که این مسیر با شکست مواجه خواهد شد (عدم استقبال مردم) اما چرا؟
    طولانی بودن مسیر و زمان زیاد برای رسیدن از کرمانشاه به تهران باعث شده تا همچنان جاده اولویت مردم باشد. مسیر یک خطه قدیمی قم اراک با سرعت کم و ترافیک بالا اجازه سرعت گرفتن به قطار را نخواهد داد همچنین مسیر بدون علایم سمنگان به ملایر و تا کرمانشاه هم جلوی سرعت را خواهد گرفت.
    به لطف اتوبانهای خوب همدان با اتوبوس از کرمانشاه در حدود 6 ساعت میتوان به تهران رسید اما با ریل شاید حدود 10 ساعت. پس هیچ دلیلی نیست که مسافر ریل را انتخاب کند. البته فراموش نکنید هواپیما همچنان در کرمانشاه پر طرفدار است و اصطلاحا کرمانشاهی ها پروازی هستند.
    اما چاره چیست؟ آیا راه حلی هست تا از شکست راه آهن کرمانشاه جلو گیری کند؟
    قطعا بله
    احداث مسیر ریلی 93 کیلومتری همدان - ملایر تنها راه حل این موضوع است.
    درصورت احداث این مسیر فاصله دسترسی از کرمانشاه به تهران بصورت قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت و میتوان با جاده رقابت کرد. همچنین برای دسترسی به عراق نیز زمان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.
    البته فراموش نکنید که مسیر همدان تهران هم تازه تاسیس است و دارای نواقص بسیار که این هم باید حل گردد.