| کد خبر: 164889 |

◄ تکلیف املاک نجومی پس از استعفای نجفی چه می‌شود؟

در مدیریت شهری گذشته تهران، 670 ملک به افراد خاص واگذارشده؛ که تابه‌حال مورد از آن‌ها مسترد شده است.

تین نیوز

اسامی همه افرادی که ملک نجومی گرفته‌اند منتشر خواهد شد.

محمود میرلوحی معاون اجرایی شورای شهر تهران با اعلام این خبر گفت: در مدیریت شهری گذشته تهران، 670 ملک به افراد خاص واگذارشده؛ که تابه‌حال 60 مورد از آن‌ها مسترد شده است.

میرلوحی ادامه داد: این املاک در گزارش و سند تحویل و تحول آقای نجفی هم ذکرشده بود و بعد هم مشخص شد که تعدادشان از این هم بیشتر بوده است. بررسی‌ها تا امروز نشان می‌دهد که املاک واگذارشده از این عدد بسیار بیشتر بوده و تاکنون فقط ۶۰ مورد آن مسترد شده است. قبول داریم که افکار عمومی به دنبال آن هستند که اسامی افشا شود، اما نمی‌خواهیم کسانی که هنوز املاک خود را پس نداده‌اند از ترس افشای اسمش‌اند از پس دادن ملک سرباز بزنند.

او تأکید کرد: به کسانی که هنوز ملک خود را بازنگردانده‌اند و کسانی که مقاومت کرده و امروز و فردا می‌کنند، پیغام می‌دهم ممکن است به‌جایی برسیم که اسامی‌شان را منتشر کنیم تا مردم بدانند که چه کسانی با چه عناوین، محل و پوششی این املاک را دریافت کرده‌اند.

۵۰ درصد قراردادها با ترک تشریفات

میرلوحی بابیان اینکه بر اساس سند تغییر و تحول نجفی در یکسری قرارداد‌ها ترک تشریفات شده است و این بخش نیز ازجمله عمده تخلفات است، ادامه داد: ۵۰ درصد از قراردادهای چهار سال اخیر از طریق ترک تشریفات منعقدشده و برآورد ما این است که بخش قابل‌توجهی از طریق رانت، مناسبات غیررقابتی و دور زدن قوانین و مقررات منعقدشده است، لذا انتظار ما از افکار عمومی این است که از این روند ضد فساد در سامانه شفافیت پشتیبانی کرده و اجازه ندهند، این روند و حرکت کند شده و آسیب ببیند، لذا باید همه کمک کنیم.

عده‌ای مأموریت داشتند که گزارشی از تخلفات ثبت نشود

او با اشاره به گزارشی که معاون منابع انسانی شهرداری تهران به شورای شهر ارائه داده است، افزود: در گزارش آقای شیخ نشان داده شد که تعداد تخلفات ثبت‌شده در سال گذشته، به‌گونه‌ای بود که انگار عده‌ای مأموریت داشتند که اصلاً گزارشی ثبت نکنند! ۱۴۰۰ نیرو در حوزه نظارتی شهرداری مثل حراست و بازرسی در حال کار کردن هستند، اما کل پرونده‌ای که تشکیل‌شده، آن‌هم در شهرداری که این‌همه مسئله دارد، فقط ۱۰ پرونده است.

 عملکرد بی‌نتیجه دستگاه‌های نظارتی  

او افزود: این حق را برای شورای پنجم و مدیریت شهر قائلم که از دستگاه‌های نظارتی بپرسند که چرا در طول ۱۴ سال گذشته نظارت‌هایشان کارآمد نبوده و بی‌تأثیر بوده‌ است. امروز نیز انتظار ما این است که با مدیریت جدید همکاری کنند و مناسبات بهتری با شورای شهر داشته باشد.

معاون اجرایی شورای شهر تهران بابیان اینکه وقتی تخلف رخ ندهد؛ بحران مالی شهرداری هم حل می‌شود، افزود: پایان یافتن این روند باعث شده که امروز در شهرداری بتوانیم میزان استقراض را پایین آورده و اعتبار شهرداری را در بانک‌ها افزایش دهیم؛ اما برخی تمام مدت بر طبل تبلیغات دروغین می‌کوبند که همه‌چیز خوب بود، اما الان امورات در شهرداری تعطیل شد، البته ممکن است، برخی امور در شهرداری تعطیل‌شده باشد، اما منظور همین پروژه‌های پر تخلف است.

چندهزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی غیرقابل واگذاری

میرلوحی بابیان اینکه اگر فساد و رانت وجود نداشته باشد، قرارداد‌ها و پروژه‌ها بهتر پیش می‌رود، ادامه داد: همین فساد باعث شده برخی منابع شهرداری مسموم و فریز شده و چندین هزار میلیارد پروژه مشارکتی غیرقابل واگذاری شود. باز شدن این گره‌ها بهترین پاسخ برای خدمت به شهروندان و پاسخگویی با رقباست.

میرلوحی بابیان اینکه ازنظر شورای شهر مبارزه با فساد با شعار و به‌وسیله ابزارهایی که درگذشته به آن متوسل می‌شدند، دیگر میسر نیست، افزود: مهم‌ترین ابزار مبارزه با فساد شفافیت، اطلاع‌رسانی و مشارکت مردم است. مردم باید خودشان در برابر کسانی که هنگام مراجعه به شهرداری تخلف می‌کنند، مقاومت کرده و مسئله را اطلاع دهند.

به گزارش ایلنا، او در رابطه با رفتن نجفی و بلاتکلیفی وضعیت رسیدگی به تخلفات گفت: متأسفانه تحقیقات میزان تخلفات را بسیار گسترده نشان می‌دهد و به همین دلیل با به‌کارگیری یک روش و یک تحلیل تخلفات تمام نمی‌شود. روش‌های مختلفی ازجمله مقررات‌زدایی، کاهش مراجعه حضوری مردم و ارباب‌رجوع جزوی از این روش‌ها هستند. البته ابلاغیه آقای نجفی در راستای منع صدور پروانه ساخت برخلاف طرح تفصیلی تأثیر بسیار گسترده‌ای گذاشته و این تأثیر ادامه پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.