| کد خبر: 164683 |

برنامه‌ ریزی برای توسعه پروازها در فرودگاه یاسوج

پروازهای فرودگاه یاسوج مانعی برای توسعه هوانوردی در استان کهکیلویه و بویراحمد نیست.

تین نیوز

مدیر فرودگاه یاسوج سانحه پرواز تهران یاسوج و تعلیق موقت پروازها به این فرودگاه را مانعی برای توسعه هوانوردی در استان کهکیلویه و بویراحمد ندانست و اعلام کرد که با اتکا به توسعه فرودگاه در 3 سال گذشته و به‌سازی‌های در دست اقدام، برنامه‌ریزی برای افزایش پروازها به این فرودگاه ادامه دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی فرودگاه یاسوج، علی محسنیان، مدیر این فرودگاه در مصاحبه‌ای به تشریح وضعیت فعلی و برنامه‌های پیش روی فرودگاه یاسوج پرداخت و گفت که سانحه پرواز تهران-یاسوج مانع از رشد حمل‌ونقل هوایی در استان کهکیلویه و بویراحمد نمی‌شود. در ادامه متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید:

ابتدا توضیحاتی درباره وضعیت فعلی فرودگاه پس از سانحه دل‌خراش سقوط هواپیمای ATR بدهید.

فرودگاه یاسوج از همان دقایق اولیه وقوع سانحه و روزهای پس‌ازآن با حداکثر توان به‌منظور تسریع در عملیات جست‌وجو و نجات شرکت کرد.  در فشار روانی، تلاطم و تنش‌های پس از سانحه، شنیدن جمله‌ای از مدیرعامل شرکت به وزیر با این مضمون که «عملکرد عالی فرودگاه یاسوج به‌گونه‌ای بوده که گویی این سانحه را بارها و بارها تمرین کرده‌اند» به من آرامش داد. پس از سانحه، خواسته اصلی و مهم مردم و مسئولان استان، ازسرگیری مجدد پروازها بود که این موضوع با جدیت در دستور کار و مورد پیگیری مستمر قرار گرفت و به‌عنوان اولین هدف در فرودگاه یاسوج تعیین شد  که در این راستا رایزنی‌ها و پیگیری‌های متعددی انجام‌شده است و در ادامه نیز از هیچ کوششی فروگذار نخواهد شد. فرودگاه یاسوج عهده‌دار ساخت، توسعه، تجهیز و ایجاد زیرساخت‌های متناسب و ایمن برای برقراری پروازهاست و طبق ساختار فعلی کشورمان در صنعت هواپیمایی کشوری، فرودگاه‌ها در برقراری پرواز مسئولیت مستقیم ندارند. درعین‌حال، وظیفه اجتماعی فرودگاه‌ها حکم می‌کند که نقش پررنگی را در این زمینه ایفا کنیم.

در سال ۹۷ فرودگاه یاسوج تغییرات عمده‌ای را تجربه خواهد کرد؟

تمام  زیرساخت‌ها و تجهیزات متناسب عملیاتی فرودگاه با حمایت مدیران عالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طی سه سال گذشته در فرودگاه یاسوج فراهم‌شده است و سال جاری تغییرات قابل‌توجهی را در ظرفیت عملیاتی فرودگاه شاهد خواهیم بود. ازجمله مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده می‌توان به بهره‌برداری از پروژه توسعه و بهسازی سطوح پروازی فرودگاه یاسوج اشاره کرد که  در این پروژه، دره‌ای به عمق ۲۷ متر در ابتدای باند ۱۳ فرودگاه با ۱۷۳ هزار کامیون مصالح فنی به حجم یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار  مترمکعب کاملاً «پر و تسطیح شد و طول باند فرودگاه از ۲۶۰۰ به ۳۲۰۰ و PCN از ۲۶ به ۴۶ ارتقا یافت و شرایط برای نشست‌وبرخاست ایمن پروازها تا رده بدنه متوسط همچون فوکر ۱۰۰ مهیا شد. بهره‌برداری از سیستم روشنایی باند، اقدام دیگری بود که  امکان برقراری پرواز شب را میسر کرد. همچنین می‌توان به بهره‌برداری از طرح تقرب براساس دستگاه کمک ناوبری DME  و DVOR، کاهش ارتفاع ۱۱ مانع بلندپروازی و آزادسازی ۱۶۳۰ متر از باند، بهسازی ترمینال و محاوط و برقراری پروازها در تمام‌روزهای هفته اشاره کرد.

در این صورت فرودگاه یاسوج در سال ۹۷ اقدامات و پروژه‌های توسعه‌ای قابل‌توجهی نخواهد داشت؟

با توجه به‌پیش بینی رشد پرواز و مسافر  در ۲۰ سال آتی، تمام پروژه‌های عمرانی در این فرودگاه یا انجام‌شده یا مانند تکمیل زهکش آب‌های زیرسطحی و استریپ سازی باند در حال طرح و بررسی است. ضمن اینکه تلاش در بعضی زمینه‌ها مانند کنترل مستمر موانع پروازی در اطراف فرودگاه، طرح‌های پروازی مبتنی بر ماهواره، اصلاح مسیرهای پروازی، افزایش درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی، توانمندسازی نیروی انسانی و تکمیل روند مستندسازی اراضی همچنان ادامه دارد.

آیا برای این پروژه‌ها و اقدامات به اعتبار لازم دسترسی دارید؟

مهم‌ترین استراتژی مالی برای یک فرودگاه کم ترافیک، حداکثر بهره‌وری در هزینه‌هاست که  بسیاری از این پروژه‌ها بار مالی صفر یا ناچیزی دارند. به‌عنوان نمونه، در بحث برچیدن موانع مصنوعی تاکنون هیچ اعتبار و هزینه‌ای صرف نکرده‌ایم و نیاز نخواهیم داشت، اما توانسته‌ایم بیش از ۱۶۳۰ متر جابه‌جایی آستانه‌های باند را از بین ببریم. همچنین در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از کلیدی‌ترین مشکلات، مربوط به توانمندی‌های روانی نیروهاست و با مشاوره ستاد شرکت و اعتبار حدود سه میلیون تومانی، دپارتمان روانشناسی فرودگاه یاسوج را راه‌اندازی کرده‌ایم که  امیدواریم طی ارزیابی‌های آتی، اثربخشی آن را شاهد باشیم.

چه دورنمایی از سال ۹۷ را برای فرودگاه یاسوج ترسیم می‌کنید؟

توسعه حمل‌ونقل هوایی استان در دهه ۹۰ شمسی به‌طور مداوم، مستمر و چشمگیر پیگیری شده است و ما به دنبال افزایش سهم حمل‌ونقل هوایی و رونق چندجانبه این منطقه هستیم. بنابراین وقفه یک‌ماهه سانحه نتوانسته است و نمی‌تواند مانع این روند روبه‌جلو باشد و امیدواریم که  مرحله‌به‌مرحله باخبر برقراری مجدد پروازهای روزانه به تهران و مسیر جدید یاسوج – مشهد، کام مردم این منطقه را شیرین کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.