| کد خبر: 164563 |

◄ جلوگیری از نوسان قیمت‌ها با تک‌نرخی شدن ارز

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با استقبال از تک‌نرخی شدن قیمت ارز گفت: این اتفاق از نوسان قیمت مواد اولیه و قیمت تمام‌شده قطعات جلوگیری کرد.

تین نیوز

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با استقبال از تک‌نرخی شدن قیمت ارز گفت: این اتفاق از نوسان قیمت مواد اولیه و قیمت تمام‌شده قطعات جلوگیری کرد.

محبی نژاد افزود: بهای مواد فولادی، پتروشیمی و هر آنچه در بورس عرضه می‌شود و مبنای قیمتی آن‌ها ارز آزاد و فوب خلیج‌فارس است، در پی یکسان‌سازی نرخ ارز به تعادل و تناسب رسید و اکنون می‌توان بر پایه این قیمت‌ها برنامه‌ریزی کرد.

قیمت‌گذاری بر پایه فوب خلیج‌فارس به معنای قیمتی است که زمان تحویل به کشتی در این منطقه پرداخت سیاست ارز تک‌نرخی شامگاه بیستم فروردین با اعلام معاون اول رئیس‌جمهوری کلید خورد.

مطالبات قطعه سازان

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور به مطالبات مالی قطعه سازان از خودروسازان گریزی زد و گفت: هنوز مطالبات جامعه قطعه سازان از 2 خودروساز بزرگ کشور به‌روز نشده و هرچند عمده قراردادها سه‌ماهه یا چهارماهه است، اما پرداخت مطالبات معوق به‌روزرسانی نشده و هنوز بخش زیادی از مطالبات باقی است.

محبی‌نژاد ابراز امیدواری کرد برنامه منسجم و پایداری برای پرداخت مطالبات در نظر گرفته شود، زیرا تداوم روند کنونی، صنعت قطعه‌سازی را به مشکلاتی مبتلا می‌کند که در سال‌های گذشته با آن‌ها دست‌به‌گریبان بود.

به گزارش ایرنا، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بیان داشت: تا زمانی که تعیین قیمت خودروهای دارای ارزش کمتر از 450 میلیون ریال از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج نشود، زیان خودروسازان و قطعه سازان ادامه می‌یابد که این امر، یکی از عوامل اصلی بروز کاهش کیفیت قطعات و خودروهای تولیدی در این بازه قیمتی است.

تجربه نشان داده است که دخالت دولتی در هر صنعتی باعث پسرفت در آن حوزه می‌شود و بهتر است دولت تنها نقش نظارتی داشته باشد و تنها بر کیفیت و استانداردهای محصولات صنعتی نظارت داشته باشد نه این‌که هم در قیمت‌گذاری دخالت کند و هم با ایجاد تعرفه‌های مختلف جلوی ایجاد رقابت در بازار را بگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.