| کد خبر: 164384 |

◄ خودروسازان ایرانی از محصولات دانش‌بنیان استقبال نمی‌کنند

خودروسازان ایران همیشه در مقابل تغییرات مقاومت کرده‌اند. تغییرات مثبت در تمام دنیا باعث پیشرفت خودروسازان و محصولاتشان شده است، اما در ایران خودروسازان اگر اجبار نباشد تمایل دارند همچنان خودروهای دهه 70 و 80 میلادی را همچنان بر خط تولید داشته باشند.

تین نیوز

خودروسازان ایران همیشه در مقابل تغییرات مقاومت کرده‌اند. تغییرات مثبت در تمام دنیا باعث پیشرفت خودروسازان و محصولاتشان شده است، اما در ایران خودروسازان اگر اجبار نباشد تمایل دارند همچنان خودروهای دهه 70 و 80 میلادی را همچنان در خط تولید داشته باشند.

یک محقق در یک شرکت دانش‌بنیان که موفق به تولید خودرو و موتورسیکلت الکتریکی شده است؛ می‌گوید خودروسازان داخلی هیچ استقبالی از کاربردی کردن این فناوری در محصولاتشان نمی‌کنند.

سیامک حجت بابیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان از 21 سال گذشته در صنعت خودروهای پیشرفته و پاک فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: مطالعات ما از سال 2007 میلادی در حوزه خودروهای های‌تک الکتریکی و هیبریدی و همچنین موتورسیکلت‌های الکتریکی متمرکز شد.

او اضافه کرد: در انتهای این مطالعات در سال گذشته موفق شدیم موتورسیکلت‌های هیبریدی را تولید کنیم و امیدواریم در سال‌جاری به تولید انبوه این محصول برسیم.

حجت، این موتورسیکلت را 3 سوخته دانست که شامل بنزین، ‌گاز CNG و انرژی الکتریکی است و ادامه داد: این موتورسیکلت در کلاس شهری تولیدشده است و می‌تواند جایگزین موتورسیکلت‌های سنتی موجود در کشور شود.

این محقق، مصرف سوخت فسیلی این موتورسیکلت را یک لیتر بنزین و معادل گاز طبیعی در 100 کیلومتر دانست و یادآور شد: سیستم رانش و قدرت محرکه این موتور با سیستم برق است و زمانی شارژ باتری آن به پایان می‌رسد، از سوخت فسیلی بنزین و یا گاز برای شارژ کردن باتری استفاده می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه سوخت فسیلی درحرکت این موتور هیبریدی تأثیری ندارد، بلکه در شارژ باتری مؤثر است، خاطرنشان کرد: شتاب صفر تا 100 آن نزدیک به 6 ثانیه است.

حجت، طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت دانش‌بنیان نام برد و یادآور شد: از 6 سال قبل مجوز تولید خودروهای الکتریکی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کردیم و تاکنون موفق به تولید 400 دستگاه خودروی الکتریکی شده‌ایم.

به گفته این محقق، این خودروهای برقی در اماکنی مانند فرودگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و سایت‌های ورزشی، گردشگری و زیارتی کاربردی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، او در خصوص محدودیت‌های کاربردی شدن وسیع این خودروها در کشور گفت: کشور محدودیتی ازلحاظ فنی برای تولید این خودروها ندارد، ولی متأسفانه صنعت خودروسازی ما صنعت بسته‌ای است و امکان تولید انبوه این خودروهای پاک را به شرکت‌های فعال در این زمینه نمی‌دهند. در جلساتی که با این شرکت‌ها داشتیم، استقبال خوبی از توسعه این فناوری‌ها دارند؛ ولی در عمل خروجی قابل قبولی از آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

در ایران به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز خودروها و موتورسیکلت‌های الکتریکی هیچ رغبتی برای تولید این محصولات در بین خودروسازان داخلی دیده نمی‌شود.

در کشورهای پیشرفته به‌غیراز توسعه زیرساخت‌های موردنیاز وسایل نقلیه، طرح‌های تشویقی هم برای سازندگان و خریداران خودروهای الکتریکی درنظر گرفته‌شده است تا این خودروهای پاک با سرعت بیشتری جایگزین خودروهای آلاینده شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.