| کد خبر: 164346 |

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت‌وگو با تین‌نیوز مطرح کرد:

◄ سایت تولید خودرو خزر ، ریسک‌پذیری بالا و اصرار به تولید پلتفرم‌های قدیمی

ساخت کارخانه مشترک خودروسازی «آذرماش – ایران‌خودرو» در کوی صنعتی نفت‌چالا واقع در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شده است.

تین نیوز

در حالی خط تولید محصولات ایران خودرو در سایت جمهوری آذربایجان در فاز ابتدایی باظرفیت تولید سالانه 10 هزار دستگاه آغاز بکار می‌کند که با اقدامات توسعه‌ای، ظرفیت آن به 15 هزار دستگاه در سال می‌رسد؛ این در حالی است که قرار بود قطب سوم خودروسازی در یکی از  استان‌های بزرگ و محروم مانند سیستان و بلوچستان ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، ساسان قربانی در خصوص پیامدهای اقتصادی ساخت کارخانه‌ خودروسازی در خارج از کشور و مقایسه آن با ایجاد قطب خودرو سازی در کشور، اظهار کرد: در برنامه استراتژیک صنعت خودرو، صادرات سالانه تعداد مشخصی پیش‌بینی شده که معمولاً دو شیوه به‌کار گرفته می‌شود که یکی از آنها، تولید خودرو در کشور مقصد است که با صادرات قطعه به کشور مقصد موجب رشد صنعت قطعه‌سازی کشور نیز خواهیم شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به فرم دیگر صادرات خودرو به صورتCBU اشاره کرد و گفت: صادرات خودرو کاملاً ساخته شده نیز می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد که نوع دوم، علاوه بر ایجاد اشتغال داخلی مزایای دیگر نیز برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

وی با بیان این‌که «ساخت خودرو در کشورهای دیگر نیز مسائل خاص خود را به دنبال دارد»، افزود: اساسا ًبه این نکته که قصد تولید چه محصولاتی را داریم باید مد نظر قرار بگیرد، محصولات تولیدی در کشور ما خودروهایی هستند که معمولاً تولید آنها در دیگر کشورها مرسوم نیست و چنانچه خواسته باشیم صادرات خوبی داشته باشیم باید رویکرد خود در تولید پلتفرم‌های جدید را با خودروسازی‌های جهان همراه کنیم.

قربانی با تائید این نکته که می‌توان تولید خودرو را درکشور مقصد صورت داد، افرود: آینده اقتصادی این کار قطعاً با تغییر رویکر در تولید خودروهای کیفی و به روز برای کشور مثمر ثمر خواهد بود ولی اگر اصرار به محصولات گذشته داشته باشیم ریسک خطر پذیری اقتصادی درآن کم نخواهد بود.

به گزارش تین‌نیوز، نهم فروردین‌ماه سال 97 بود که حسن روحانی با سفر به کشور آذربایجان در یک مراسم مشترک کارخانه خودروسازی خزر که تولیدکننده محصولات ایران خودرو در این کشور است را افتتاح کرد، قرار است در این کارخانه خودروی سمند، رانا و دنا ودیگر محصولات ایرانی تولید شود که بنا به عقیده کارشناسان خودرو آینده بازار آنها قابل پیش‌بینی نیست.

محصولات تولیدی در سایت جمهوری آذربایجان به کشورهای مشترک‌المنافع که قرارداد ترجیحی میان آنها اجرامی شود ، صادر خواهدشد، در این پایگاه تولیدی فناوری های مدرن ، تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته به کار گرفته شده است.

ساخت کارخانه مشترک خودروسازی «آذرماش – ایران‌خودرو» در کوی صنعتی نفت‌چالا واقع در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شده است. این کارخانه بزرگترین واحد تولیدی این کوی صنعتی است و ظرفیت تولید آن ۱۰ هزار خودروی سواری در مدل های مختلف است و شرکت ایران خودرو در این واحد تولیدی ۲۵ درصد سهم دارد .

در این کارخانه که در آن فناوری های مدرن ، تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته به کار گرفته شده است ، خودروهای رانا  ، سمند ، ، دنا ،  پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ ،  رنو پیکاپ  و رنو تندر تولید می شود، میزان سرمایه گذاری در کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان ۲۴ میلیون منات (هر منات معادل ۲۹۰۰ تومان) است و با آغاز فعالیت این واحد تولیدی ۳۰۰ نفر در آن مشغول کار شده اند.

در این کارخانه قرار است در مرحله نخست شش هزار دستگاه و در مرحله بعدی نیز ۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.