| کد خبر: 164259 |

◄ سیف: به رهبری پیشنهاد کردیم یورو جایگزین دلار شود

ولی الله سیف در نشست علنی امروز مجلس نقش دشمنان خارجی را در تلاطم بارزار ارز پررنگ برشمرد و گفت: عوامل غیراقتصادی و عدم اطمینان نسبت به آینده در تلاطم نرخ ارز موثر است.

تین نیوز

ولی‌الله سیف در نشست علنی امروز مجلس نقش دشمنان خارجی را در تلاطم بازار ارز پررنگ برشمرد و گفت: عوامل غیراقتصادی و عدم اطمینان نسبت به آینده در تلاطم نرخ ارز موثر است.

به گزارش تین‌نیوز، رئیس بانک مرکزی کشور گفت: در خصوص نرخ ارز عوامل غیراقتصادی و عدم اطمینان نسبت به آینده موثر است.

او گفت: در انتخابات خرداد 92 نرخ ارز 3 هزار و 700 الی 800 تومان بود؛ به‌محض اعلام نتایج انتخابات بدون اینکه هنوز دولت جدید شروع به کار کند ظرف 2 تا 3 ماه قیمت‌ها روند نزولی پیداکرده و در مردادماه به زیر3 هزار تومان رسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی با طرح این سوال که چرا ما خود به التهاب‌آفرینی دست می‌زنیم، تصریح کرد: تقاضای ما از شما این است که کمک کرده زیرا همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید در جهت بهبود شرایط حرکت کنیم.

سیف گفت: از روز گذشته اول وقت به دلیل استمرار نشست‌ها در هیئت دولت درگیر مباحث ارزی بوده‌ایم و در دولت در حال جمع‌بندی مباحث هستیم.

او به حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور نیز در نشست‌ها گفت: این طرح را مطالعه کرده و مواد مثبتی از آن استخراج کردم و خوشبختانه برخی از مواد موجود در این طرح از سوی بانک مرکزی از قبل اجرایی شده است اما در خصوص برخی از بندها نیز به آقای پورابراهیمی عرض کردم که با صحبت می‌توانیم در خصوص این بندها با توافق برسیم.

سیف از ایجاد سامانه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن خبر داد و افزود: در این سامانه کلیه ارزهای ورودی کشور ناشی از فروش نفت، درآمدهای غیرنفتی و هرگونه درآمد ارزی که کشور دارد ورود پیداکرده و همه مصارف ارزی کشور نیز در آن سامانه پاسخ داده می‌شود.

سیف گفت: اصلاً بازار در سنوات گذشته در تعطیلات تا 15 فروردین هیچ تحرکی نداشته ، اتفاقاتی که رخ داد متأسفانه در فضاهای تلگرامی و مجازی بوده و با اعلام قیمت‌ها التهاب ایجاد کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی بابیان اینکه در این روزها طبق پیش‌بینی احساس می‌کردیم که این اقدامات ایجاد شود تیم ما بسیج شده و آماده بود، گفت: از ابتدای روز 5 فروردین تیم ما در بازار حضورداشته و به عرضه ارز اقدام کرده است درحالی‌که در سنوات گذشته چنین موضوعی وجود نداشت.

سیف با تأکید بر اینکه اعلام قیمت‌های غلط از سوی برخی در حتی یک درصد و دو درصد ارز مبادله شده نیست، افزود: 300 هزار یا 200 هزار آن‌هم فقط کاغذی و لفظی بوده و معامله اصیلی اتفاق نمی‌افتد.

او ادامه داد: باید تصمیم گرفته‌شده و التهابات پایان یابد، ما سال گذشته بسته‌ای را که اجرا کردیم که برخی تصمیمات اقتصاددانان بوده و اجزای آن را تأیید می‌کردند. اکنون نیز برخی‌ معتقدند هیچ‌وقت به نظر نمی‌رسد که این اقدامات به مصلحت باشد که جاذبه برای سایر بازارها ایجاد شود.

به گزارش خانه ملت، سیف بابیان اینکه ادامه روند قبل را به مصلحت کشور نمی‌دانم و در یک پروسه دوهفته‌ای آن بسته اجرایی شد، گفت: مشابه این کار را در سال 93 نیز انجام داده‌ایم، زمانی که نگران رشد نقدینگی بوده‌ایم و بانک مرکزی در این راستا با انتشار اوراق مشارکت ورود جدی داشت.

وی ادامه داد: باید در این فضا تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کرده و وضعیت را به دست بگیریم و درنتیجه متناسب با فضایی که برای ما پیش می‌آید از حیث گشایش‌ها و یا محدودیت‌هایی که پیش روداریم بتوانیم انعطاف‌پذیر بوده و با سرعت واکنش نشان دهیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی بابیان اینکه مبنای ارز 4 هزار و 200 تومان، گفت: همه توان ما در خدمت ساماندهی این بازار بوده تا بتوانیم این تسلط را بر بازار حاکم کنیم ازاین‌رو مسلماً نیاز به کمک و حمایت مجلس داریم.

وی بابیان اینکه بر اساس بررسی‌هایی که انجام‌شده تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد، ادامه داد: در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد ازاین‌رو جای پاهایی دیده می‌شود که حتی کشورهای اطراف ما ازجمله امارات و عربستان نیز در نوسانات بی‌تقصیر نیستند.

سیف ادامه داد: در این مدت که بین منابع و مصارف تعادل وجود دارد و  4 هزار و 200 تومان مبنای بسیار منطقی برای این کار است و با شاخص‌های اقتصادی تطبیق دارد قرار نیست این رقم ثابت بماند تا باز اشتباهات گذشته تکرار شود.

وی افزود:قرار است نرخ ارز متناسب با متغیرهای اقتصادی حرکت کند ازاین‌رو ممکن است در طول سال 5 الی6 درصد نیز نوسان داشته باشد که این اشکالی ندارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: آنچه اهمیت دارد این است که ما اکنون در رابطه با نوع تخصیص ارز و تأمین ارز برای ورود کالاهای اساسی اولویت‌گذاری کرده و طبقه‌بندی در راستای کالاهای صادراتی نیز صورت بگیرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: متأسفانه اقلامی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که حیف منابع ارزی کشور است که سهم این نوع واردات شود ازاین‌رو باید تشدید نظارت‌ها صورت گیرد تا منابع بی‌حساب‌وکتاب از کشور خارج نشود.

بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست

وی در پاسخ به سؤال دیگر رئیس قوه مقننه در خصوص اینکه وقتی شما تمام نیازهای کشور را از طریق بانک مرکزی تأمین می‌کنید، آیا تعداد بالای صرافی‌ها مشکلاتی مانند مؤسسات مالی ایجاد نمی‌کند؟ گفت: علی‌رغم گشایش در روابط بانکی بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست و مجبور هستیم از ظرفیت این مراکز برای رفع مشکلات استفاده کرد.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سؤال بعدی رئیس مجلس  مبنی بر پیشنهاد رئیس کمیسیون اقتصادی در رابطه با تضمین سپرده‌های ارزی و عدم اجرای آن گفت: این کار را انجام دادیم و بخشنامه ارائه کردیم.

سیف در پاسخ به سؤال بعدی لاریجانی مبنی بر محدودیت‌های ایجادشده در سکه و اینکه سکه معیار شده است، بیان کرد: مبنای ارزش‌گذاری 4 هزار و 200 تومان برای قیمت دلار است و سکه تحت تأثیر قیمت دلار و انس بین‌المللی است. زمانی که در بهمن‌ماه شروع به حراج سکه کردیم، حباب 200 هزارتومانی ایجاد شد که حراج را شروع کردیم و در حال حاضر در نرخ سکه، نرخ‌های کاذب تطبیق می‌کرد.

او در ادامه گفت: از سیاست‌هایی که به دنبال انجام آن هستیم، جایگزینی یورو به‌جای دلار است. به رهبری پیشنهاد کردیم یورو جایگزین دلار شود و این موضوع را  نیز تائید کرده‌اند، زیرا دلار نقشی در تجارت خارجی کشور ندارد. روند قیمت دلار در 5 سال گذشته چنین است و در سه‌ماهه سوم فشار تقاضا وجود دارد، به دلیل پایان سال میلادی و 3 ماهه چهارم روند نزولی پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.