| کد خبر: 164188 |

بیت الهی خبر داد:

◄ شناسایی حریم گسل‌های 20 کلان‌شهر باهدف ممنوعیت ساخت‌وساز

برای شهرهایی مثل تبریز، کرمان، کرج و مشهد نیز این برنامه از یک سال قبل شروع‌شده است و اکنون برنامه مطالعاتی ما در کرمان، تبریز و مشهد تمام‌شده است و کرج نیز حدوداً تا یک ماه آینده تمام می‌شود.

تین نیوز

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام نهایی شدن شناسایی گسل‌های 5 کلان‌شهر خبر داد که برای 20 کلان‌شهر دیگر این برنامه اجرایی و با شناسایی حریم گسل‌ها ساخت‌وساز در این مناطق ممنوع می‌شود.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز به تشریح وضعیت تجهیزات لرزه‌نگاری در کشور پرداخت.

وی با اعلام اینکه بر اساس برنامه سال گذشته مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی 100 دستگاه شتاب‌نگاری خریداری و وارد کشور شده است، ادامه داد: این دستگاه‌ها اروپایی هستند که مذاکرات خرید آن مربوط به سال‌های قبل و زمانی است که دلار قیمت پایین‌تری داشت و امکان خرید وجود داشت.

بیت‌اللهی هم‌چنین از ورود تدریجی سایر دستگاه‌های خریداری‌شده به کشور خبر داد و گفت: این دستگاه‌ها از کشورهایی مثل اتریش و آلمان خریداری‌شده‌اند و برای پایش مستمر گسل‌های تهران از آن‌ها استفاده خواهد شد.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توضیح اینکه پایش امری مستمر است و همیشه باید انجام شود گفت: مثل‌اینکه بخواهیم دماسنجی را بر بدن بیمار بگذاریم تا میزان دمای بدن او را اندازه بگیریم؛ فعالیت گسل‌های کشور نیز لازم است به‌صورت مستمر و با رعایت استانداردهای اولیه پایانی نداشته باشد.

بیت‌اللهی توضیح داد: این دستگاه‌ها اقدام به ثبت داده‌های گسل‌هایی می‌کنند که شروع به فعالیت کرده‌اند و اطلاعاتی را به ثبت می‌رسانند که ما بدون وجود این دستگاه‌ها نمی‌توانیم به آن برسیم. بنابراین ما از روی این داده‌ها متوجه خواهیم شد که  کدام گسل شروع به فعالیت کرده است ؟بنابراین پایش گسل‌ها تمامی ندارد و باید همیشه و مثل همه کشورهای دنیا روی گسل‌های فعال دستگاه‌هایی باشد که جابجایی این گسل‌ها را ثبت کند..

به گفتهٔ بیت‌اللهی ورود این دستگاه‌ها تأثیر زیادی در ثبت دقیق داده‌ها دارد و فعلاً برای 20 سال آینده کشور نیز کافی است..

وی در خصوص برنامه دیگر این مرکز که به ایمنی در ساخت‌وسازها در کشور مربوط می‌شود، گفت: شناسایی حریم گسل‌های شهر تهران تمام‌شده است و به دلیل گستره گسل‌ها با تأکیدی که برای دقت در ساخت‌وساز داریم بهتر این بود که این طرح به‌غیر از تهران در باقی شهرها هم مورد اجرا قرار می گرفت.

بیت‌اللهی با توضیح اینکه روی گسلی‌هایی که در بیابان یا کویر باشد حساسیتی وجود ندارد و بیشتر مدنظر ما گسل‌های در حریم‌های شهری است، گفت: در ابتدا شناسایی حریم گسل‌های شهر تهران را به‌طور کامل بررسی، تمام و ابلاغ کرده‌ایم و اکنون در نقشه شهرداری تهران است و بر اساس قانون نباید اجازه دهند که ساخت‌وسازی روی حریم‌ها باشد. برای شهرهایی مثل تبریز، کرمان، کرج و مشهد نیز این برنامه از یک سال قبل شروع‌شده است و اکنون برنامه مطالعاتی ما در کرمان، تبریز و مشهد تمام‌شده است و کرج نیز حدوداً تا یک ماه آینده تمام می‌شود.

وی خبر داد که برای 20 کلان‌شهر دیگر این برنامه اجرایی و حریم گسل‌ها شناسایی می‌شود و گفت: باید حتماً تمهیدات ویژه‌ای برای ساخت و ساز در مناطق شناسایی‌شده داشته باشیم.وقتی حریم گسل‌ها شناسایی شد می‌توانیم اقدام به پیشگیری کنیم تا آسیب‌پذیری ما هنگام وقوع زلزله کمتر می‌شود..

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.