| کد خبر: 164186 |

◄ قیمت دلار تا نزدیک 14 هزار تومان بالا می‌رود؟

در نخستین روزهای کاری سال 97 نرخ دلار به‌صورت صعودی بالا رفت به‌طوری‌که روز گذشته به حدود 5800 تومان رسید.

تین نیوز

در نخستین روزهای کاری سال 97 نرخ دلار به‌صورت صعودی بالا رفت به‌طوری‌که روز گذشته به حدود 5800 تومان رسید.

به گزارش تین‌نیوز، این روزها ارز قیمت معینی ندارد و وضعیت نرخ ارز به‌صورت یک‌طرفه و رو به بالا شده است و نرخ دلار ساعت‌به‌ساعت تغییر می‌کند.

یکی از دلالان کهنه‌کار بازار ارز دراین‌باره به دستگیری دلالان ارز در روزهای پایانی سال 96  در راستای کنترل نرخ ارز اشاره کرد و گفت:  قبل از عید به‌صورت ضربتی یکسری از کسبه بازار را که در حوزه خریدوفروش ارز فعالیت می‌کردند را پراکنده و حتی دستگیر کردند؛ چراکه اعتقاد بر این بود که آن‌ها بازار ارز را متلاطم کرده‌اند.

او در ادامه گفت:  آیا بعد از جمع‌کردن کاسبان ارزی از بازار، قیمت ارز کنترل شد؟ مسلماً با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت ارز در روز اول کاری بعد از تعطیلات پاسخ این سؤال منفی است.

 او  تأثیر دلالان و کاسبان ارز را بر قیمت دلار ناچیز دانست و گفت:  یک دلال در بازار ارز نهایتاً تا ۲۰۰۰  دلار در دست دارد و مسلماً تعیین نرخ ارز در ابعاد کلان با فروختن ۲۰۰۰ دلار توسط یک دلال صورت نمی‌گیرد.

او درباره  علت افزایش ناگهانی نرخ ارز گفت: کاهش سود بانکی و همچنین شایعه ورشکسته شدن برخی از بانک‌ها و  صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شد تا سرمایه‌ها به بازار ارز سرازیر شود.

او درباره اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز گفت: مقدار دلاری که بانک مرکزی به‌منظور کنترل بازار به صرافی‌ها می‌دهد  کفاف بازار را نمی‌دهد.

او به عدم استفاده ظرفیت صرافی‌ها برای عرضه ارز اشاره کرد و توضیح داد: دولت باید دلار زیادی به بازار عرضه کند و از طرف دیگر اجازه دهد تا کاسبان و دلالان کار خود را انجام دهند چراکه به لحاظ روانی حضور واسطه‌ها در بازار می‌تواند هراس نبود ارز در بازار را از بین ببرد؛ به این معنی که حداقل، دلالان تقاضاهای خرد را پاسخ می‌دهند.

او به لزوم تزریق ارز کافی اشاره کرد و گفت: یک اصل اقتصادی بسیار بنیادین اصل تعادل عرضه و تقاضا است. زمانی که تقاضا باعرضه مساوی باشد، بازار در حالت تعادل قرار دارد اما وقتی‌که عرضه کمتر از تقاضا می‌شود، قاعدتاً قیمت‌ها صعود می‌کند.

او به قیمت تورم واقعی و فاصله آن از عدد 10 درصدی که توسط دولت اعلام‌شده اشاره کرد و گفت: در این شرایط  دیگر مردم به وعده‌ها و صحبت‌های مسئولین دولتی بی‌اعتماد می‌شوند؛ مخصوصاً که وقتی می‌گویند نرخ دلار تثبیت می‌شود اما عملاً در اولین روز کاری سال ۱۳۹۷ دلار ۵۰۰ تومان گران می‌شود.

به گزارش صبحانه، او سیاست‌های بانک مرکزی را ناکارآمد خواند و گفت: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و افزایش قیمت‌ها همان‌طور که امروز وجود دارد ادامه یابد، دلار تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان هم می‌تواند افزایش پیدا کند.

او گفت: عرضه کم دلار در بازار، توصیه به مردم برای نخریدن ارز و کاسبان ارز برای قیمت فروش ارز سیاستی اشتباه است چون نمی‌توان به مردم گفت پولشان را کجا خرج کنند. ضمن اینکه تزریق مقطعی و بدون پشتوانه دلار به بازار نمی‌تواند حجم عظیم تقاضا را کنترل کند. همچنین اجبار خرید دلار با کارت ملی و پاسپورت دلار چاره واقعی حل معضل افزایش نرخ ارز نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اعتمادی 0 0

    رفت که رفت تا بیست هزار تومن هم بالاتر شد بعدارزان شد خوشحال شدیم ولی یکهفته هم نشد که دوباره به بیش از شانزده تومان رسیده ولی نایاب است. دلار تبدیل به یک برگه اعتباری و سهام شده که هیچ نرخ مشخصی ندارد و تا شب عید به بالاتر از سی تومن خواهد رسید. خدا بداد ما کارگرهای بازنشسته رحم کند. دیگه توان خرید ماهی یک کیلو گوشت و سه عدد مرغ هم ندارم به والله چند بار از خجالت زن و بچه فکر خودکشی افتادم