| کد خبر: 164124 |

◄ افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی به 30 درصد فقط با عددسازی میسر است

یک کارشناس حمل‌ونقل ناوگان فعلی را برای دستیابی به سهم 30 درصدی برای حمل‌ونقل را بدون عددسازی غیرممکن دانست.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی، ناوگان فعلی را برای دستیابی به سهم 30 درصدی برای حمل‌ونقل ریلی از کل حمل‌ونقل را بدون عددسازی غیرممکن دانست.

به گزارش تین‌نیوز، فرهنگ طلوعی درباره سهم حمل‌ونقل ریلی کشور از جابه‌جایی گفت: تحقق سهم 30 درصدی ریلی در حمل بار کشور که معادل 120 میلیون تن کیلومتر حمل‌ونقل در سال است با ناوگان فعلی غیرممکن است مگر اینکه بخواهیم در برخی موارد، تعاریف را تغییر داده و عدد سازی کنیم.

وی اضافه کرد: اگر هدف‌گذاری را در تن کیلومتر انجام دهیم و قطارها را در فواصل 200 کیلومتری و زمان‌های کوتاه به کار ببندیم، به این وسیله به آن درصد هدف‌گذاری شده می‌رسیم اما در شرایط فعلی و با وضعیت موجود ناوگان، عملاً رسیدن به سهم 30 درصد امکان‌پذیر نیست.

او به سهم بالای حمل‌ونقل جاده‌ای در حمل بارهای سنگین اشاره کرد و گفت: ‌ماهیت حمل‌ونقل ریلی، حمل بارهای زیاد و حجیم در فواصل طولانی است؛ ‌در هیچ جای دنیا 3 میلیون تُن بار در فاصله 1500 کیلومتر به دلیل‌ شرایط سخت و ‌تبعات در ایمنی سیر، با کامیون حمل نمی‌کنند.

طلوعی درباره تعهد شرکت راه‌آهن در قرارداد دسترسی آزاد به شبکه ریلی با شرکت‌ها گفت: تعهد شامل  300 کیلومتر سیر روزانه پر و خالی است که با فرض مساوی بودن 150 کیلومتر سیر واگن پر روزانه، خواهد بود‌ که این با آنچه الان اتفاق می‌افتد فاصله معناداری دارد.

این کارشناس گفت: برای افزایش بهره‌وری در حمل ریلی باید مواردی همچون مسیرهای ریلی، زمان خواب لکوموتیو، تغییر برنامه‌های لُجستیک و درنهایت توسعه سخت‌افزاری به معنای خرید واگن و لکوموتیو بررسی و مطالعه شود.

طلوعی به کمبود واگن و لوکوموتیو و پتانسیل بالای شرکت‌های واگن‌ساز اشاره کرد و گفت:  در داخل کشور پتانسیل تولید ماهانه 50 واگن باری وجود دارد که  قیمت یک واگن باری بین 280 تا 320 میلیون تومان است.

او در ادامه عدم تأمین مالی برای تکمیل ناوگان ریلی از طرف بانک‌های داخلی و خارجی: افزایش ظرفیت 500 واگن به نقدینگی 150 میلیارد تومانی نیاز دارد تا در 10 ماهه آینده این دو شرکت بزرگ داخلی نیاز یک شرکت حمل‌ونقل ریلی را تأمین کنند، آن‌هم در صنعتی که دوره برگشت سرمایه آن طولانی است.

طلوعی درباره قرارداد منعقدشده با‌ شرکت روسی گفت: شرکت فروشنده واگن با بانک موردنظر و بیمه دولتی روسیه به یک فرمول رسیده و خدمات را به ما عرضه می‌کند، در این میان راه‌آهن به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، شرکت‌ها را معرفی و تضمین کرده است.

به گزارش فارس، او در ادامه گفت: به‌موجب یک ضمانت‌نامه بانکی که از سوی شرکت به راه‌آهن ارائه‌شده، پرداخت اقساط تضمین‌شده است‌، هزینه‌ها ثابت بوده و خرید واگن‌ها فشار مالی را به ما وارد نخواهد کرد و عین رقم قرارداد را بدون هزینه مالی ‌پرداخت خواهیم کرد؛ این شرایط مناسب است و ممکن است به‌زودی و مجدداً شاهد تحقق شرایط اینچنینی‌ نباشیم پس باید این فرصت مغتنم شمرده‌شده و متولیان امر زمینه بهره‌مندی فعالان صنعت ریلی از این مزیت را فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت باری ریل پرداز سیر با اشاره به مشکلات ثبت سفارش و ورود کد مربوط به واگن باری، اضافه کرد: ‌در اردیبهشت و خرداد‌ماه امسال، اولین بخش از واگن‌های داخلی‌ که تعداد آن‌ها 50 دستگاه است تحویل شرکت می‌شود.

طلوعی به احداث مسیر برای حمل ریلی بار در سنگان اشاره کرد و توضیح داد:  با ساخت سکو و خط بارگیری واگن در سنگان پس انتقال بار از معدن تا سنگان  جابه‌جایی به‌صورت ریلی صورت می‌گیرد. با احداث این مسیر ریلی  28 کیلومتر مسیر جاده‌ای حذف شد و جای خود را به  3 کیلومتر مسیر ریلی داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.