| کد خبر: 163957 |

◄ عقب‌گرد آمریکا در مقررات زیست‌محیطی

سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا در جهت حمایت از خودروسازان آمریکایی تصمیم به حذف استانداردهای زیست‌محیطی تصویب‌شده در دوران اوباما گرفته است.

تین نیوز

سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا در جهت حمایت از خودروسازان آمریکایی تصمیم به حذف استانداردهای زیست‌محیطی تصویب‌شده در دوران اوباما گرفته است.

این در حالی است که این استانداردها دائماً در کشورهای دیگر هرروز در حال پیشرفت و سخت‌تر شدن هستند. دونالد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده لغو استانداردهای زیست‌محیطی جدید را به خودروسازان داده بود. لغو این استانداردها گرچه افزایش سود کوتاه‌مدت خودروسازان آمریکایی را در پی خواهد داشت، اما در بلند‌مدت عواقب متعددی به آن‌ها تحمیل خواهد کرد. رهبران برخی شرکت‌های خودروسازی هم نارضایتی خود را از این اقدام اعلام کرده‌اند.

استانداردهایی که لغو خواهند شد میانگین مصرف سوخت تولیدات خودروسازان را مشخص می‌کنند. براساس این قوانین از سال ۲۰۲۵ کلیه محصولات هر خودروساز باید درازای مصرف هر گالن (۷/ ۳ لیتر) سوخت فسیلی، مسافتی برابر با ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) را طی کنند؛ یعنی میانگین مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر را به حدود ۶/ ۴ لیتر برسانند. ممکن است این استاندارد سختگیرانِ به نظر برسد اما بررسی قوانین دیگر کشورها نشان می‌دهد اتحادیه اروپا، کره جنوبی، کانادا، ژاپن، چین و هند هم استانداردهای مشابهی برای خودروسازان در نظر گرفته‌اند و حتی عربستان سعودی و مکزیک هم قصد دارند از سال ۲۰۲۰ میانگین مصرف سوخت خودروهای سبک را به ۴۰ مایل درازای هر گالن (۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ارتقا دهند. دولت استرالیا نیز در تدارک اعلام استانداردهای مشابهی است. به‌این‌ترتیب خودروسازانی که خواهان حفظ موقعیت رقابتی خود در بازارهای جهانی هستند، ناگزیرند فناوری‌های بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت را در محصولات خود به کار ببندند.

بررسی‌های یک سازمان تحقیقاتی مستقل نشان می‌دهد خودروسازان آمریکایی تا سال ۲۰۲۵ می‌توانستند بیش از ۳/ ۳ میلیارد دلار از محل فروش این فناوری‌ها به دیگر خودروسازان درآمد کسب کنند که در شرایط کنونی تحقق آن چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. به‌این‌ترتیب تصمیم دولت آمریکا در درازمدت مانع از توسعه، رشد و درآمدزایی خودروسازی این کشور خواهد شد. کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند لغو این استانداردها موجب کندی روند برقی سازی و در حالت کلی‌تر حرکت روبه‌جلوی خودروسازی آمریکا خواهد شد.

مخالفت خودروسازان

با در نظر گرفتن عزم جهانی برای بهبود کیفیت هوای شهرها، در سال‌های آینده تنها خودروسازانی قادر خواهند بود محصولات خود را به فروش برسانند که با بهینه‌سازی مصرف سوخت تولیداتشان در جهت بهبود کیفیت هوا گام بردارند.

نمایندگان ۳ شرکت خودروسازی در آمریکا بهار سال گذشته با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید خواهان تسامح در اعمال استانداردهای مصرف سوخت شدند، اما به نظر می‌رسد لغو این استانداردها موردنظر آن‌ها نبوده است.

روبرت بیننفیلد، معاون استراتژی انرژی هوندا در آمریکا در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: «هدف ما یک توافق منطقی بود؛ اما این تصمیم عاقلانه نیست.» بیل فورد، عضو هیأت‌مدیره شرکت فورد نیز در روزهای اخیر اعلام کرده است: «باوجوداینکه خواستار انعطاف‌پذیری در اجرای این قوانین بودیم، اما از استانداردهای بهبود کیفیت هوا حمایت می‌کنیم و خواهان لغو آن‌ها نیستیم.» شرکت فورد سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در جهت کاهش سطح انتشار دی‌اکسید کربن انجام می‌دهد و مشتاق است این روند در آمریکا همچون دیگر کشورها دنبال شود.

اتحادیه خودروسازان آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود بهترین راه تعیین اهدافی چالش‌برانگیز و قابل حصول برای خودروسازان است. اتحادیه قطعه سازان خودرو نیز مخالفت خود را با لغو این استانداردها اعلام کرده‌اند. خودروسازان نیز با توجه به روند افزایش تقاضا برای خودروهای پاک، پیش‌بینی می‌کنند نظیر آنچه در سال‌های گذشته برای خودروهای دیزلی در اروپا روی داد، لغو این استانداردها موجب کاهش تقاضا برای خودروهای آمریکایی شود. استانداردهای کنونی در جریان رایزنی‌های گسترده با مراجع قانونی ایالت‌ها و بررسی‌ علمی فناوری‌های ساخت خودرو تعیین‌شده بود. تصمیم کنونی بدون هماهنگی با خودروسازان و مراجع قانونی اتخاذشده است و پیش‌بینی می‌شود تعیین استانداردهای جایگزین فرآیندی زمان‌بر خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.