| کد خبر: 163862 |

◄ شرط جدید برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌ها

در پیش‌نویس دستورالعمل سامان‌‌دهی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌ها مقررشده که سرویس‌های اینترنتی که خواهان فعالیت در فرودگاه‌اند باید با فرودگاه قرارداد ببندند.

تین نیوز

در پیش‌نویس دستورالعمل سامان‌‌دهی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌ها مقررشده که سرویس‌های اینترنتی که خواهان فعالیت در فرودگاه‌اند باید با فرودگاه قرارداد ببندند.

سید محمدمهدی میرزایی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی  با اعلام این خبر اظهار داشت: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سطح جامعه تسری یافته و تقاضای قابل‌توجهی از جانب مردم پیداکرده است.

او در خصوص شروع فعالیت این خدمات حمل‌ونقلی اینترنتی گفت: شروع این‌گونه فعالیت‌ها از مبحث درون‌شهری و شهر تهران بود که بنا به دلایل مختلفی از سمت مردم مورد استقبال قرار گرفت اما نهایتاً بحث به حاکمیت کشیده شد و نظرات متفاوتی از سوی مسئولین دستگاه‌های مختلف به وجود آمد. به‌طوری‌که بعضی از دستگاه‌های مسئول به‌صورت کامل با فعالیت آن‌ها مخالف  و برخی به‌طور نسبی موافق بودند؛ اما متأسفانه جمع‌بندی مشخصی علی‌رغم بحث‌ها و جلسات مختلف و برگزاری برنامه‌های مناظره و میزگرد در رابطه با فعالیت این استارتاپ حاصل نشد.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌و‌نقل وزارت راه با اشاره به مزایا و معایب این نوع از خدمات حمل‌ونقل بیان داشت: قبل از پیدایش نرم‌افزارهای این‌چنینی مسافربران شخصی باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای مانند نابسامانی‌های ترافیکی، درگیری با تاکسی‌های رسمی، عدم انطباق با نرخ مصوب کرایه‌ها و... شده بودند؛ اما  پیدایش تاکسی‌های اینترنتی به‌صورت غیرمستقیم باعث ساماندهی مسافربران شخصی و همچنین موجب از بین رفتن سفرهای یکسرخالی شده است.

میرزایی در ادامه با اشاره به  کاهش خودرو محوری گفت: این سیستم‌ها باعث شدند که بخشی از جامعه به‌واسطه سهل‌الوصول بودن و ارزان بودن به بهترین وجه از آن‌ها استفاده کرده و با توجه به دسترسی سخت به پارکینگ در سطح شهر ترجیحاً این خدمات را به‌جای خودروی شخصی انتخاب نمایند؛ که این موضوع می‌تواند در راستای کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی محسوب شود.

شناسایی معایب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات برخط خودرو

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی به معایب این نوع از خدمات اشاره کرد و گفت: این خدمات مجوز فعالیت از متولیان حمل‌و‌نقلی را ندارند و حتی در اساسنامه خود که در سایتشان نیز در دسترس است، خود را به‌عنوان یک شرکت خدمات دهنده اینترنتی معرفی کرده که صرفاً فرد متقاضی سفر را به صاحب خودرو معرفی می‌کنند و خارج از این چارچوب مسئولیتی نمی‌پذیرند.

او افزود: این شرکت‌ها صرفاً دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند. لذا اگر قرار باشد در قالب شرکت‌های مجوز دار حمل‌ونقلی فعالیت کنند باید بسیاری از مسئولیت‌های یک شرکت دارای مجوز حمل‌ونقل را نیز قبول کرده و همچنین ملزم به رعایت یکسری از دستورالعمل‌ها و ضوابط باشند.

میرزایی ادامه داد: موضوع حائز اهمیت در این رابطه این است که همان چالش‌هایی که در ایران در رابطه با فعالیت‌های تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد، در خارج از کشور نیز در مورد «اپ‌های» مشابه مانند «اوبر» هم وجود دارد. به‌طوری‌که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته کماکان فعالیت اَپ‌های اینترنتی باعث برگزاری اعتصابات گسترده از سوی رانندگان تاکسی‌های رسمی می‌شود.

خدمات اینترنتی خودرو در فرودگاه‌ها ضابطه‌مند می‌شوند

او در خصوص میزان استفاده مسافران از تاکسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌ها بیان داشت: فرودگاه‌ها مستثنا از این قضیه نیستند یعنی مشاهده‌شده اکثر افرادی که در فرودگاه‌ها به‌ویژه از پروازهای داخلی استفاده می‌کنند به‌محض خروج از فرودگاه با استفاده از تلفن همراه درخواست سفر خود را از طریق اَپ‌های حمل‌ونقلی اعلام می‌کنند. این در حالی است که تعدادی از تاکسی‌های رسمی در ایستگاه‌های فرودگاهی بدون استفاده و متقاضی باقی‌مانده‌اند. لذا ما به این نتیجه رسیدیم که باید فعالیت آن‌ها را به‌صورت ضابطه‌مند و هدفمند ساماندهی نمود.

میرزایی افزود: ازآنجایی‌که این نوع شرکت‌ها خود را شرکت‌های حمل‌ونقلی نمی‌دانند هیچ‌گونه عوارض مشخصی به سازمان‌های ذی‌ربط پرداخت نمی‌کنند؛ اما در مقابل تاکسی‌های رسمی فرودگاه و شرکت‌های ذی‌ربط با توجه به آنکه تحت قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب فعالیت می‌کنند، مبالغ و عوارض پیش‌بینی‌شده‌ای را پرداخت می‌کنند.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌و‌نقل اضافه نمود: رانندگان شرکت‌های تاکسی فرودگاهی موظف هستند که خودروهای مشخص‌شده با رنگ‌آمیزی خاص استفاده کنند که اقساط بالا و هزینه ماهانه هنگفتی دارند. به‌علاوه شرکت‌های تاکسی فرودگاهی با فرودگاه‌ها قرارداد منعقد کرده و عوارض مشخصی نیز به نهادهای ذی‌ربط پرداخت می‌کنند. لذا رقابت شکل‌گرفته بین شرکت‌های مسافربری رسمی و شرکت‌های تاکسی اینترنتی منصفانه نیست چون شرکت‌های تاکسی اینترنتی و رانندگانشان این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند.

میرزایی خاطرنشان کرد: در صورت ممنوعیت مطلق فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، مسئله به سرنوشت مسافربر‌های شخصی دچار خواهد شد و با توجه به وجود تقاضای بسیار از سوی مردم این فعالیت‌ها به‌صورت غیرقانونی از سر گرفته می‌شد. لذا بعد از بررسی‌های گسترده و مطالعات تطبیقی به این نتیجه رسیدیم که امکان فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در داخل تمامی فرودگاه‌های کشور را در قالب یک چهارچوب مشخصی تعریف نماییم.

او تأکید کرد: ازاین‌رو باید توجه داشت؛ امکان فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌ها در قالب یک فرآیند مشخص مهیا خواهد شد که این به معنای اعطای مجوز فعالیت تام نخواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.