| کد خبر: 163745 |

فرودگاه بیرجند؛ امیدوار برای دریافت گواهینامه فرودگاهی در سال 97

مدیرکل فرودگاه‎های استان خراسان جنوبی با اشاره به تامین بسترهای لازم برای گواهینامه فرودگاهی، ابراز امیدواری کرد که این گواهینامه را در سال 97 دریافت کند.

تین نیوز

مدیرکل فرودگاه‎های استان خراسان جنوبی با اشاره به تامین بسترهای لازم برای گواهینامه فرودگاهی، ابراز امیدواری کرد که این گواهینامه را در سال 97 دریافت کند.

به گزارش   تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، هادی سلامی درباره عملکرد این اداره کل در سال 96 گفت: یکی از کارهای انجام شده مطالعات توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند بود که با پیگیری اداره کل عمران و توسعه فرودگاه ها و مشاوران و خود فرودگاه، تا پایان سال 96 به اتمام رسید و در سال آینده توسعه این ترمینال به میزان 3500 متر مربع انجام می شود و با افزایش فضا از 2000 متر مربع به 5500 متر مربع، امکان استفاده انعطاف پذیر از این ترمینال فراهم می شود و کیفیت خدمت رسانی افزایش می یابد.

وی با اشاره به پروژه نصب رادار در کوه های باقران گفت: برای پوشش کامل فضای شرق کشور پیشنهاد نصب رادار را در کوه های باقران دادیم و پس از بررسی در معاونت عملیات هوانوردی، این ارتفاعات به عنوان بهترین مکان برای نصب رادار تعیین شدند و اکنون با هماهنگی انجام شده، اراضی آنجا را با فنس کشی در مدت 20 روز تحت تصرف قرار دادیم و برای تملک آن نیز اقدام کرده ایم.

مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی درباره تملک اراضی فرودگاه بیرجند گفت: با توجه به ابلاغ طرح مستندسازی اراضی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تا پایان سال 96 این کار انجام و مبالغ آن به مالکان پرداخت شد. چندی پیش نیز توانستیم سند تک برگ فرودگاه طبس، دومین فرودگاه این استان را بگیریم و نام آن را به عنوان اولین فرودگاه دارای سند تک برگ ثبت کنیم.

وی درباره تسریع در روند مرمت و بهسازی فرودگاه بیرجند افزود: مناقصه مرمت و بهسازی فرودگاه بیرجند در سال 96 انجام شد که عملیات آن را هم شروع کردیم و با وجودی که پروژه های مرمت و بهسازی 21 ماهه بسته می شوند، ما کاری کردیم که این پروژه که باید تا آخر سال 97 انجام می شد، در سال 96 و در نزدیک به شش ماه با 50 درصد پیشرفت فیزیکی انجام شد و به مرحله ای رسید که در سال 97 مناقصه بعدی آن انجام خواهد شد.

پیگیری احداث ساختمان پاویون دولت با اعتبار 400 میلیون تومانی دیگر فعالیت سال 96 فرودگاه بیرجند بود که سلامی درباره آن گفت: 40 درصد کار پیشرفت کرده است و در سال آینده با تامین اعتبار از سوی استانداری طبق زمانبندی پیش بینی می کنیم که تا ابتدای تیرماه به اتمام برسد.

مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی درباره دیگر فعالیت های انجام شده در سال 96 گفت: بهره برداری از ساختمان مونیتورینگ و حراست که از سال 95 آغاز شده بود، در پایان سال 96 به بهره برداری رسید. این ساختمان در دو طبقه با زیربنای 240 متر ساخته شده است و تصاویر دوربین های مدار بسته فرودگاه به این اتاق ارسال می شود. همچنین احداث ساختمان جدید RCAG (سامانه برقراری مکالمات رادیویی میان خلبان و مرکز کنترل فضای کشور) در ارتفاعات کوه تقی قنبر، از دیگر کارهایی بود که در سال 96 انجام دادیم و اکنون در انتظار هستیم که از سوی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی برای انتقال تجهیزان آن از ساختمان فرسوده قبلی به جدید اقدام شود. در ارتفاعات تقی قنبر علاوه بر این، دو دستگاه DVOR و DME وجود دارد که راه های هوایی شرق کشور را از نظر فاصله پوشش می دهند.

وی افزود: به روزرسانی سیستم تسویه آب فرودگاه بیرجند، پروژه دیگری بود که انجام شد. این سیستم آب این منطقه را که سختی زیادی هم دارد، به خوبی و با کمترین پسماند برای مصرف آشامیدنی و تاسیساتی تسویه می کند. همچنین درهای جدید، مدرن و سریعی برای ساختمان آتشنشانی فرودگاه بیرجند به تعداد شش دهنه و برای فرودگاه طبس به تعداد چهار دهنه نصب شد.

وی فعالیت دیگر را استقرار شرکت هندلینگ توسط بخش خصوصی در فرودگاه بیرجند عنوان کرد و افزود: تا پیش از این فقط ایران ایر فعالیت هندلینگ را در این فرودگاه برای خود و دیگر شرکت ها انجام می داد که اکنون یک شرکت دیگر مجوز این کار را گرفته و در حال انتقال تجهیزات و استقرار برای خدمات هندلینگ است که این امر باعث می شود شرکت های هواپیمایی برای برقراری پروازهای بیشتر در این فرودگاه ترغیب شوند.

سلامی یکی از افتخارات سال 96 اداره کل متبوع خود را اعزام و پذیرش پروازهای حج عنوان کرد و گفت: برای اولین بار عملیات اعزام و پذیرش حج تمتع ساکنان استان خراسان جنوبی را انجام دادیم و با وجود فضای محدود ترمینال و همزمانی پروازها تلاش کردیم شرایط را به خوبی پیش ببریم که خوشبختانه حاجیان نیز در مجموع راضی بودند.

وی درباره دریافت گواهی نامه فرودگاهی گفت ادامه داد: به دنبال بهسازی سطوح پروازی و استریپ سازی همراه با صرفه جویی و هزینه ای کم، فرودگاه بیرجند را آماده دریافت گواهی نامه فرودگاهی کردیم که امیدوارم در سال 97 بتوانیم آن را دریافت کنیم.

مدیرکل فرودگاه فرودگاه بیرجند درباره استقرار ایستگاه سوختگیری در فرودگاه بیرجند گفت: این فرودگاه از سال 90 به این مکان جدید منتقل شده و برخی از بخش های آن مانند ایستگاه سوختگیری هنوز به فرودگاه جدید منتقل نشده است و به همین دلیل تلاش کردیم زمین لازم برای ایجاد ایستگاه سوختگیری را برای شرکت نفت تامین کنیم که امیدوارم در سال 97 انجام شود.

وی درباره برگزاری مانور طرح اضطراری گفت: مانور طرح اضطراری این فرودگاه در آذرماه انجام شد و با توجه به اینکه با استفاده از دستگاه شبیه سازی هواپیما که همکارانمان در اداره آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما فرودگاه بیرجند ساخته اند؛ انجام شد، آلودگی های زیست محیطی آن به حداقل رسید. نحوه کار این دستگاه به این شکل است که با اسپری کردن سوخت بر روی بدنه شبیه سازی شده و آتش گرفتن آن، امکان تمرینی شبیه به واقعیت را فراهم می کند. این مانور با شناسایی تقاط قوت زیاد و نقاط ضعف کمی همراه بود که نشان از موفقیت زیاد آن در اجرا داشت.

مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی افزود: در فرودگاه بیرجند ساختمان رادار و محوطه آن را بهسازی کردیم. همچنین ساختمان آتشنشتانی و هدایت زمینی هواپیما نیز توسعه پیدا کرد. این بخش دارای سه دهنه و سه خودرو بود که با توجه به افزایش پروازها و اینکه باید "کت پنج" را می گرفت، توسعه پیدا کرد و محوطه و مسیر ارتباطی با لندساید آسفالت شد. همچنین برای معبر چراغ روشنایی نصب و جدول‎ها و دیوار فرودگاه در مسیر جاده طبس-مشهد به طول پنج کیلومتر رنگ آمیزی شد. به علاوه از خروجی ترمینال تا لبه اپرون را سایه بان نصب کردیم تا آفتاب مسافران را آزار ندهد.

سلامی با اشاره به ساخت و تجهیز اتاق کنفرانس و آموزش در فرودگاه طبس، درباره پروژه دیگر این فرودگاه گفت: ما همچنین اقدام به کشیدن فیبرنوری کردیم و از آنجایی که این فرودگاه محل تلاقی هشت مسیر پروازی است و تجهیزات زیادی در آن نصب شده است، فیبرنوری کمک زیادی به انتقال داده ها می کند. این پروژه در داخل و خارج فرودگاه با اعتبار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است و علاوه بر متصل شدن به دستگاه های کمک ناوبری، سیستم ارتباطی VOIP ، برید و شبکه دولت را نیز برقرار کرده است. همچنین زیرساخت های ارتباطی تقویت شدند که به افزایش ایمنی و قابلیت اتکا به داده ها کمک زیادی کرده است.

وی در پایان درباره افزایش پروازها در دو فرودگاه بیرجند و طبس گفت: برای افزایش پروازها در فرودگاه های بیرجند و طبس پیگیری هایی را انجام داده ایم. در بیرجند افزایش خوبی داشتیم و دو مسیر به مقاصد زاهدان و کیش افزوده شد و دو پرواز نیز در مسیر تهران به فرودگاه طبس افزوده شده است. به این ترتیب، بیرجند اکنون 21 پرواز رفت و برگشت و طبس چهار پرواز رفت و برگشت دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.