| کد خبر: 163612 |

◄ نظریۀ ویژگی و ریشه‌یابی تصادفات رانندگی ایرانی‌ها

سرمایه‎گذاری‎ها در توسعۀ زیربناهای ترافیک جاده‎ای نمی‎تواند مؤثر باشد، اگر ادراکات روان‎شناختی و رفتار رانندگی به همان ترتیب مورد توجه نباشد.

تین نیوز

سیدرفیع موسوی*: داشتم اثری از نوردیرن، شمشک اوغلو، فلاح زواره، محمدی هزاوه، ممدوحی و راندمو (2014) را بررسی می کردم  که در مقاله خود به بررسی فرهنگ ترافیک جاده‎ای و ویژگی‎های شخصیتی مرتبط با امنیت ترافیک در ترکیه و ایران پرداخته‌اند، که به نظرم آمد که آن را در اینجا برای استحضار شما عزیزان بیاورم. 

هدف این مطالعه بررسی تفاوت‎ها در مبادله فرهنگی نمادهای ترافیک جاده‎ای، گرایش به خطر، ویژگی‎های شخصیتی، درک از خطر، تمایل به امنیت ترافیکی و رفتار رانندگی در ترکیه و ایران بود.

همچنین، نویسندگان احتمال ویژگی‎های شخصیتی و مبادلۀ فرهنگی نمادهای ترافیک جاده‎ای را برای پیش‎بینی درک از خطر، تمایل به امنیت ترافیکی و رفتار رانندگی در این دو کشور بررسی کردند. گردآوری اطلاعات پیمایش از طریق پرسش‎نامه‎ای با 2132 نفر نمونه در ترکیه و 254 نفر نمونه در ایران که در جاده‎ها رانندگی می‎کردند بود.

نتایج نشان داد که رانندگان ایرانی با احتمال بیشتری تخلف از مقررات و رانندگی پرسرعت را انجام داده‎اند وتصادف داشته‎اند. ویژگی‎های شخصیتی و به‎ویژه بی‎هنجاری قوی‎ترین پیش‎بینی‎کننده‎های تمایلات و رفتار رانندگی در هر دو نمونه بودند. البته متغیرهای فرهنگی هم بر واریانس تبیین‎شده در هر سه سازۀ شناخت اجتماعی میان ایرانی‎ها اضافه شدند.

نظریۀ ویژگی می‎تواند کاربردپذیری قوی‎تر نسبت به نظریۀ فرهنگی در کشورهای در حال توسعه میانه درآمد باشد. تلاش‎های عامل انسانی می‎تواند با تمرکز بر ویژگی‎های شخصیتی و تا اندازه زیادی بر مبادله فرهنگی نمادهای ترافیک جاده‎ای برای تسهیل امنیت ترافیک در ایران و ترکیه مورد بهره‎برداری قرار گیرد. سرمایه‎گذاری‎ها در توسعۀ زیربناهای ترافیک جاده‎ای نمی‎تواند مؤثر باشد، اگر ادراکات روان‎شناختی و رفتار رانندگی به همان ترتیب مورد توجه نباشد.**

* کارشناس حمل‌ونقل 

  ** این یادداشت در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی منتشر شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.