| کد خبر: 163607 |

◄ پاسخ به ابهامات پرواز جنجالی تهران-ارومیه

نتیجه بررسی مقدماتی عوامل دخیل در وضعیت به وجود آمده در پرواز تهران-ارومیه شرکت آسمان اعلام شد.

تین نیوز

نتیجه بررسی مقدماتی عوامل دخیل در وضعیت به وجود آمده در پرواز تهران-ارومیه شرکت آسمان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در گزارش مقدماتی در خصوص اینکه آیا سازمان هواشناسی در ارائه صحیح و کامل اطلاعات وضعیت هوای فرودگاه مقصد قصور داشته است، آمده است، نتایج بررسی نشان می‌دهد، سازمان هواشناسی مطابق فرمت‌های استاندارد اطلاعیه‌های هوانوردی، اطلاعات وضعیت هوای فرودگاه ارومیه را به‌طور کامل در اختیار دیسپچ شرکت آسمان قرار داده و قصوری متوجه این سازمان نیست.

در ادامه گزارش در توضیح این مسئله که آیا انجام پرواز از فرودگاه مبدا با توجه به اطلاعات وضعیت هوای مقصد مجاز بوده است، عنوان شده که بررسی داده‌های مشاهدات وضعیت هوای فرودگاه ارومیه نشان می‌دهد، اگرچه در زمان ارائه اطلاعات وضعیت هوا به خلبان در دیسپچ آسمان (16:00UTC) میزان باد در فرودگاه ارومیه مقداری بیش‌ازحد مجاز ذکرشده در منوال هواپیما بوده است و خلبان با مشاهده این اطلاعات تصمیم به انجام پرواز گرفته و ذیل برگه را امضاء کرده است (که البته در جای خود نیاز به بررسی بیشتر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری دارد)، به همین جهت میزان باد در زمان عزیمت از فرودگاه مهرآباد (17:30UTC) و همین‌طور زمان رسیدن به فرودگاه ارومیه در محدوده قابل‌قبول بوده است. لذا اگرچه در زمان تصمیم به انجام پرواز در دیسپچ میزان باد بیش‌ازحد مجاز بوده است اما در زمان واقعی انجام پرواز میزان باد در حد مجاز و قابل‌قبول قرار داشته است.

یکی دیگر از موضوعات این پرواز بحث گفته‌های خلبان خطاب به مسافرین است که می‌گویداطلاعات صحیح وضعیت هوا را دریافت نکرده است. بر اساس این گزارش مقدماتی، اعلام شده که خلبان اطلاعات کامل وضعیت هوای مقصد را در دیسپچ و بعد از آن از کنترلرهای مراقبت پرواز دریافت کرده و داده‌های هواشناسی فرودگاه ارومیه نشان می‌دهد، شدت باد در محدوده زمانی لندینگ کمتر از شدت آن در زمان عزیمت از فرودگاه مبدأ و همین‌طور در این زمان کمتر از میزان شدت باد در زمان دریافت اطلاعات وضعیت هوا در دیسپچ آسمان بوده است. لذا این ادعای خلبان که وضعیت هوا را صحیح دریافت نکرده وگرنه از انجام پرواز صرف‌نظر می‌کرد، به‌هیچ‌وجه درست نبوده است.

در ادامه عنوان شده است: علاوه بر این، اظهارات خلاف واقع و دامن زدن به التهاب مسافرین رفتاری کاملاً غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود که مسئولین هواپیمایی آسمان نیز ضمن عدم تائید این رفتار اعلام کردند تا تحقیقات کامل‌تر فعلاً خلبان را گراند کرده‌اند.

اظهارات مسئولین عملیاتی آسمان به نقل از خلبان، تائید کننده وقوع چنین وضعیتی نیست. بااین‌حال دانلود FDR پرواز برای بررسی این وضعیت در دستور کار قرارگرفته که مقرر است نتیجه طی یکی دو روز آینده اعلام شود.

به گزارش تین نیوز، پرواز ۸۵۸ هواپیمایی آسمان که روز شنبه 4 فروردین از تهران به مقصد ارومیه پرواز کرده بود، تا نزدیکی‌های ارومیه رفت اما به دلیل طوفان دوباره به تهران بازگشت در راستای همین موضوع یک قطعه فیلم ویدیویی منتشرشده است که در آن مسافران خشمگین این پرواز بر سر مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان فریاد می‌زنند و می‌پرسند: «نمی‌دانستید در ارومیه طوفان رخ‌داده؟ چرا اجازه پرواز دادید؟ مرگ را دیدیم.» در همین ارتباط یک فایل صوتی در فضای مجازی منتشرشده خلبان می‌گوید: اطلاعات اشتباه به ما داده‌اند وگرنه پرواز نمی‌کردیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.