| کد خبر: 162801 |

◄ ناوگان حمل‌ونقل ایران چگونه نوسازی می‌شود؟ + جدول

پس از امضای برجام، وزارت راه و شهرسازی با انعقاد قرارداد با شرکت‌های سرشناس حمل‌ونقلی درصدد نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل ایران برآمد. خرید هواپیما، واگن، لکوموتیو، کشتی و ... ازجمله فعالیت‌های مثبت این وزارت خانه در نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل بود.

تین نیوز

پس از امضای برجام، وزارت راه و شهرسازی با انعقاد قرارداد با شرکت‌های سرشناس حمل‌ونقلی درصدد نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل ایران برآمد. خرید هواپیما، واگن، لکوموتیو، کشتی و ... ازجمله فعالیت‌های مثبت این وزارتخانه در نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل بود.

به گزارش تین‌نیوز، وزارت راه و شهرسازی در گزارشی، بخشی از فعالیت‌های این وزارت را اعلام کرد.

با توجه به نقش ناوگان در تسهیل تبادلات تجاری در شبکه حمل‌ونقل کشور و ضرورت نوسازی و توسعه آن، وزارت راه و شهرسازی با انجام برنامه‌ریزی لازم و با تأکید بر استفاده از منابع مالی خارجی و ظرفیت سازندگان داخلی کشور در چارچوب اقدام مشترک با تولیدکنندگان معتبر خارجی، نسبت به تسریع در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کرده است.

در این خصوص می‌توان به نوسازی ناوگان جاده‌ای فرسوده بالای 10 تن با سن بالاتر از 35 سال اشاره کرد. بر این اساس، 10 قرارداد با شرکت‌های تأمین‌کننده کشنده‌ها به‌منظور جایگزینی 19 هزار و 450 دستگاه کامیون و کشنده فرسوده طی دو سال منعقدشده است.

با توجه به اقدامات شرکت‌های تأمین‌کننده خودرو، در سال آینده بالغ‌بر 8 هزار دستگاه کامیون و کشنده به متقاضیان تحویل خواهد شد. براساس محاسبات انجام‌شده، در صورت نوسازی ناوگان معادل یک‌هزارم و 32 میلیارد لیتر نفت گاز طی 10 ‌سال صرفه‌جویی خواهد شد. ‌

با اجرای این طرح، ظرف مدت 10 سال بالغ‌بر 194.72 میلیون تن از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته خواهد ‌شد.‌

توسعه ناوگان هوایی

در همین حال، 3 قرارداد با شرکت‌های تأمین‌کننده هواپیما به ارزش تقریبی 32 میلیارد دلار برای خرید 200 فروند هواپیما طی سال‌های آتی منعقدشده است.

بر این اساس، تاکنون 3 فروند هواپیمای ایرباس و 8 فروند ای‌تی‌آر و درمجموع 11 هواپیمای نو وارد ناوگان هوایی کشور شده است و گفته می‌شود در هفته دوم سال آینده، یک هواپیمای ای‌تی‌آر دیگر به ناوگان هوایی ایران اضافه خواهد شد.

توسعه ناوگان دریایی

در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان بنادر و دریانوردی کشور از سال 92 تا آذرماه سال جاری نسبت به نوسازی ناوگان دریایی و از طریق بخش خصوصی اقدام شده است. به‌این‌ترتیب، 120 شناور تجاری، 81 فروند شناور خدماتی، 22 فروند شناور مسافری وارد ناوگان شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.