| کد خبر: 161862 |

◄ سوت قطار قزوین-رشت اردیبهشت ۹۷ زده خواهد شد

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور با اشاره به پایان عملیات پل کیلومتر ۵۵ در محل تقاطع راه‌آهن و آزادراه قزوین رشت گفت: این پل ۵۵۰ متری یکی از گره‌های اصلی این مسیر ریلی بود که با تلاش و همت کارگران و متخصصان ایرانی و با صرف ۵۱ میلیارد تومان کار طراحی و ساخت آن در حال اتمام است.

تین نیوز

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور با اشاره به پایان عملیات پل کیلومتر ۵۵ در محل تقاطع راه‌آهن و آزادراه قزوین رشت گفت: این پل ۵۵۰ متری یکی از گره‌های اصلی این مسیر ریلی بود که با تلاش و همت کارگران و متخصصان ایرانی و با صرف ۵۱ میلیارد تومان کار طراحی و ساخت آن در حال اتمام است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین، علی‌اکبر مردی در بازدید رسانه‌ای از پروژه پل کیلومتر ۵۵ راه‌آهن قزوین عنوان کرد: به یاری خدا در اردیبهشت سال آینده قطار از قزوین به رشت خواهد رسید و در پی آن پس از انجام عملیات تکمیلی و ایمن‌سازی طی ماه‌های بعد بهره‌برداری عمومی از آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به انجام عملیات اجرایی ۱۵۲ کیلومتر ریل‌گذاری این محور افزود: تاکنون ۹۷ درصد از خاک‌ریزی، پل‌سازی و تونل سازی راه‌آهن قزوین به رشت انجام‌شده و عملیات ریل‌گذاری آن نیز تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

به گفته مردی از هشت ایستگاه راه‌آهن این مسیر چهار ایستگاه لوشان، کوهین، امامزاده هاشم و رستم‌آباد به پایان رسیده و ساختمان اصلی مرکز رشت نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور اضافه کرد: تاکنون برای این پروژه یک هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان هزینه شده و عملیات زیرسازی ۱۶۰ کیلومتر آن به پایان رسیده و تکمیل آن نیز به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

این مسئول با اشاره به پایان عملیات پل کیلومتر ۵۵ این مسیر نیز اشاره کرد و گفت: این پل ۵۵۰ متری که دهانه اصلی آن‌که از روی آزادراه می‌گذرد ۱۰۰ متر طول دارد، یکی از گره‌های اصلی راه‌آهن قزوین -رشت بود که با تلاش و همت کارگران و متخصصان ایرانی و با به‌کارگیری چهار هزار تن ورق برای عرشه آن بر روی ۱۰ پایه و با صرف ۵۱ میلیارد تومان کار طراحی و ساخت آن به پایان رسید.

ریل

وی با اشاره به اینکه بعضی از مسائل موجب شده تا انجام پروژه با تأخیر صورت گیرد گفت: هزینه ورق‌های مصرفی برای پروژه اسفندماه سال گذشته پرداخت‌شده و طبق قرارداد ۴۰ روز زمان برای تحویل ورق‌ها نیاز بود که محقق نشد و ۲۵ دی‌ماه امسال، بعد از گذشت نزدیک به یک سال آخرین محموله از ورق‌ها تحویل داده شد و همین امر سبب تأخیر در ساخت پروژه شد.

مردی با اشاره به اینکه در این محور ۶۲ پل خاص طراحی‌شده که ۶۱ پل آن به اتمام رسیده و یک پل آن باقی‌مانده است، اظهار کرد: تاکنون هشت کیلومتر پل خاص، ۲۲ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر گالری تونل مسیر در پروژه راه‌آهن قزوین به رشت ایجادشده و ۲۲ میلیون مترمکعب خاک‌برداری به پایان رسیده است.

وی اضافه کرد: بزرگ‌ترین پل ریلی کشور با ۱۴۳۰ متر طول بر روی دریاچه سد منجیل در این مسیر اجراشده است که ازنظر فنی بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو کشور بیان کرد: پایه‌های بکار رفته در ساخت این پل راه‌آهن به دلیل بالا بودن سطح آب بیش از سه سال طول کشید و تکمیل این طرح افتخاری برای مهندسان کشور محسوب می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: امسال برنامه‌ریزی‌شده بود تا ۵۹۰ کیلومتر ریل‌گذاری کنیم که محقق شده است و برای سال آینده نیز همین برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

راه+اهن+قزوین+-+رشت

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور در این بازدید گفت: با توجه به آثار مخرب گازهای گلخانه‌ای و مشکلات محیطی ناشی از انتشار این آلاینده‌ها و همچنین تجدید ناپذیری سوخت‌های فسیلی، کاهش استفاده از این منبع انرژی حائز اهمیت ویژه‌ای است.

مردی تصریح کرد: در این میان راه‌آهن به‌عنوان مکانیسمی بسیار کارآمد درزمینهٔ حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری در کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه شناخته‌شده و از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: راه‌آهن قزوین به رشت و آستارا بخشی از کریدور شمال به جنوب، کریدور اوراسیاست و کشورهای اروپای شرقی و قفقاز را از خلیج‌فارس و دریای عمان و آسیای جنوبی و شرقی و چین و هند متصل می‌کند که مسیر فعلی نیز بسیار کوتاه می‌شود و در هزینه سوخت و حمل‌ونقل کالا و مسافر هم صرفه‌جویی می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تنها یک مسیر برای اتصال شمال با کشور به‌صورت ریل داریم که با ساخت این مسیر دومین شبکه ریلی شمال کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

مردی ادامه داد: با توجه به اینکه پروژه‌های ریلی مانند پروژه‌های راه این امکان را ندارد که هر بخشی آماده شد بهره‌برداری فراهم شود؛ بنابراین سرمایه‌گذاران خیلی برای سرمایه‌گذاری رغبت نمی‌کنند چراکه خواب سرمایه زیاد است.

به گزارش تین‌نیوز، پروژه ریلی راه‌آهن قزوین به رشت تاکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.