| کد خبر: 161664 |

سرپرست گروه هلندی NBP مطرح کرد:

◄ توسعه خودرو محور مشکل اصلی کلان‌شهرهاست

درک دیاگر، که از دوچرخه‌سواران قدیمی و حرفه‌ای هلند است حالا چند سالی می‌شود که در راه‌اندازی مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و ایجاد امنیت برای دوچرخه‌سواران به کشورهای مختلف مشاوره می‌دهد.

تین نیوز

درک دیاگر، که از دوچرخه‌سواران قدیمی و حرفه‌ای هلند است حالا چند سالی می‌شود که در راه‌اندازی مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و ایجاد امنیت برای دوچرخه‌سواران به کشورهای مختلف مشاوره می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز، او همراه گروهی از هلند به ایران آمده‌اند تا به مسئولان شهری در تدوین کلیات طرح جامع دوچرخه تهران مشاوره دهند. دیاگر به گفته خودش از جایی آمده است که آدم‌ها از بچگی در محیط شهر با دوچرخه آشنا هستند و خانواده‌ها بچه‌ها را تشویق می‌کنند که از این وسیله استفاده کنند. 

دوچرخه برای او دوستی همراه است که هیچ ابایی از سوارشدن به آن در هر نقطه‌ای ندارد. قبلاً که او را در کارگاه تخصصی تدوین کلیات طرح جامع دوچرخه تهران دیده بودم، حتی پیراهنی که به تن داشت نیز پر بود از عکس‌های دوچرخه. این دوچرخه‌سوار هلندی دوچرخه خوب از بد را به‌راحتی و با یک نگاه تشخیص می‌دهد و می‌داند چطور می‌شود آدم‌ها را تشویق کرد تا از دوچرخه استفاده کنند.

همین‌که می‌گوید دوچرخه حال شمارا خوب می‌کند، کافی است تا شاید یک نفر برای رسیدن به حال خوب از دوچرخه استفاده کند یا به استفاده از آن فکر کند. درک جایگر در این گفتگو از چشم‌اندازش برای شهر تهران و حضور دوچرخه‌سواران در این شهر و الزامات گذر از شهر خودرو محور به شهر انسان‌محور صحبت کرده است.

یک روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل عمومی و ترافیک گذشته است. نظرتان درباره روز اول این کنفرانس چیست و چه انتظاراتی از آن دارید؟

در روز افتتاحیه سخنان آقای عباس آخوندی، وزیر راه­وشهرسازی ایران و محمدعلی نجفی، شهردار تهران، را شنیدم و متوجه نگاه ویژه مدیران به مسئله حمل‌ونقل عمومی شدم. این انتظار از این کنفرانس بین‌المللی می‌رود که به مسائل و مشکلات موجود در بحث حمل‌ونقل عمومی عمیق‌تر ورود پیدا کند و امید می‌رود که امروزه این مسئله در کارگاه‌های تخصصی بیشتر دیده شود. همچنین باید بگویم که بنده معتقد هستم که هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل عمومی و ترافیک ایران مکان مناسبی است که بیشتر به‌جای طرح مسئله و عنوان مشکلات به راه‌حل‌ها و چاره‌اندیشی‌ها توجه شود.

یکی از مباحثی که در بحث حمل‌ونقل مطرح می‌شود گذر از شهرهای خودرو محور به سمت شهرهای انسان‌محور است. فکر می‌کنید ایران پتانسیل چنین گذری در عرصه حمل‌ونقل را دارد؟

اصولاً باید کلان‌شهرهای بزرگ از توسعه شهرهای خودرو محور به سمت شهرهای انسان‌محور حرکت کنند، چراکه این موضوع در تمام کشورهای جهان ثابت‌شده و در حال انجام است. شهرهای بزرگی در ایران ازجمله مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و... از بخش حمل‌ونقل عمومی رنج می‌برند و لازم است به سمت توسعه انسان‌محور حرکت کنند. برای همین ایران هم باید همراه با دیگر کشورهای جهان به سمت توسعه شهرهایی بر پایه انسان‌محور بودن برود و در این مسیر می‌تواند از تجربیات دیگر کشورهای دنیا استفاده کند.

الزامات گذر از شهر خودرو محور به نظر شما چیست؟

یکی از اصلی‌ترین و مهم ترن مشکلات کلان‌شهرها در تمام جهان بحث خودرو است؛ در همین راستا لازم است برای حل این مشکل به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های هم چون توسعه حمل‌ونقل عمومی، توسعه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و همچنین ایجاد فضاهای مناسب شهری گام برداشته شود. باید به شما بگویم که یکی از راه‌حل‌های کاهش توسعه خودرو محور در کلان‌شهرهای بزرگ بالا بردن هزینه خودروهای شخصی است که می‌توان با افزایش قیمت پارکینگ، سوخت، قیمت خودرو و ... به این مهم دست‌یافت و درنهایت این افزایش قیمت را در زیرساخت‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی به کار گرفت.

آخرین باری که با شما گفتگو داشتم، یک سال پیش در همایشی با محوریت توسعه دوچرخه‌سواری در سطح شهر بود. در این یک سال به نظرتان ایران در این بخش چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

درحال­حاضر در ایران پیشرفت‌های خوبی برای توسعه حمل‌ونقل انجام‌گرفته و کاملاً مشخص است که نگاه مدیریتی و مردم به این سمت در حال حرکت است.

آیا چشم‌انداز مثبتی می‌بینید که روزی دوچرخه‌سوارهای زیادی در شهر تهران ببینیم؟

چالش‌ها زیاد است اما امکان‌پذیر است. اگر حمایت دولتی وجود داشته باشد و بودجه خوبی در اختیار این طرح قرار بگیرد امکان‌پذیر است. درست است که مسیر رسیدن به این موضوع طولانی است اما باید آهسته و پیوسته حرکت کرد. به نظرم رسیدن به این موضوع شدنی است و باید برای آن تلاش کرد. همچنین پیشنهاد می‌کنم که به خاطر شیب شهر تهران و مسیرهای آن مردم را مجاب کنند که از دوچرخه برقی استفاده کنند. درنهایت هم اینکه مسئولان باید سیاست‌هایی اتخاذ کنند که اولویت را به دوچرخه و استفاده از آن بدهند. برای مثال از ورود ماشین‌ها به محدوده طرح ترافیک جلوگیری شود و همچنین از پارکینگ ماشین‌ها ممانعت شود و فضای بیشتری به دوچرخه داده شود. این سیاست‌ها اگر اعمال شود شرایط برای رسیدن به‌روزی که تهران شهر دوچرخه شود مثبت است.

در این کنفرانس کارگاهی هم دارید. در این کارگاه قرار است راجع به چه موضوعاتی صحبت کنید؟

این کارگاه یک کارگاهی آموزشی در بخش دوچرخه‌سواری است. در این کارگاه آموزشی در 4 بخش مقدمه کلی دوچرخه‌سواری، تجربیات دوچرخه‌سواری در کشورها، ارائه برنامه جامع ایران برای توسعه دوچرخه‌سواری و بخش نوآوری‌های مختلف در این زمینه را ارائه خواهم کرد.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.