| کد خبر: 161662 |

عباس آخوندی، وزیر راه ­وشهرسازی؛

◄ بدون ورود به بحث اقتصاد حمل‌ونقل نمی‌توانیم به بهبود شرایط اقتصاد حمل‌ونقل کمکی کنیم

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، محمدعلی نجفی، شهردار تهران، محسن پورسید آقایی، معاون شهردار و مدیران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک تهران و کلان‌شهرها روز گذشته آغاز شد.

تین نیوز

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، محمدعلی نجفی، شهردار تهران، محسن پورسید آقایی، معاون شهردار و مدیران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک تهران و کلان‌شهرها روز گذشته آغاز شد.

به گزارش تین‌نیوز، عباس آخوندی، وزیر راه ­وشهرسازی، در سخنرانی خود در این کنفرانس عنوان کرد: «یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، بحث اقتصاد حمل‌ونقل است که در ایران به دلیل داشتن پیامدهای اجتماعی بسیار گسترده هنوز امکان ورود به این بحث به شکل جدی فراهم نشده است. در حالی که بدون ورود به بحث اقتصاد حمل‌ونقل نمی‌توانیم به بهبود شرایط اقتصاد حمل‌ونقل کمکی کنیم.»

او در ادامه گفت: «به اعتقاد بنده، شهرهای ما با دو مسئله بسیار مهم و جدی تحت عنوان «امکان سکونت در شهرها» و «امکان حرکت و جابه‌جایی در شهرها» مواجه هستند، به همین دلیل ورود به هر کدام، بحث‌های بسیار دامنه­داری را به دنبال دارد.»

وزیر راه­وشهرسازی با اشاره به اینکه در زمینه سکونتگاه در شهرها با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم، افزود: «یکی از مشکلات اصلی این موضوع به نظام حمل‌ونقل در شهرها بازمی‌گردد. قطعاً اگر ما یک نظام حمل‌ونقل عمومی مطمئن، سریع و ایمن داشتیم، وضع شهرهای کشور در این حد از تمرکز نبود.»

آخوندی با بیان اینکه هم­اکنون پدیده‌ای که ما در ایران با آن مواجه هستیم، بر خلاف بسیاری از کشورهای صنعتی پدیده وارونه و معکوسی است، توصیف کرد: «مردم پیرامون شهرها وضعیت زندگی نازلی دارند، اما درون شهر هرچند زندگی با سختی‌هایی مواجه است، باز کیفیت آن در مقایسه با زندگی پیرامون شهر از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار است؛ در حالی که در دنیا کسانی که زندگی با کیفیت­تری می‌خواهند، قطعاً در پیرامون شهرها زندگی می‌کنند. دلیل این موضوع هم به حمل­ونقل بازمی‌گردد.»

او با بیان اینکه اگر سامانه رحمل‌ونقلی مناسبی فراهم بود، تا این اندازه دچار مشکلات شهری نبودیم، تصریح کرد: «از دهه 60 در ایران، به فکر این بودند که در مرکز شهر تمرکز جدی نداشته باشیم، به همین دلیل قبل از اینکه به نظام حمل‌ونقل عمومی این شهرها توجه شود، در اطراف تهران، شهر جدید پرند، پردیس، اندیشه و... احداث شد. نتیجه این شد که این شهرها بعد از سی سال هنوز هم نتوانسته­اند موقعیت سکونتگاهی مناسبی ایجاد کند.»

این وزیر دولت دوازدهم با انتقاد از این مسئله که چرا به این موضوعات  توجه نشده است، افزود: «اگر ما بحث قابلیت و کیفیت زندگی در شهرها را یک مشکل در نظر بگیریم، باز ریشه این مشکل به موبلیتی و حمل‌ونقل یکپارچه برمی‌گردد؛ هرچند از نظر تئوری به این موضوعات پرداخته شده است، اما هنوز در ساختار مدیریت حمل‌ونقل ایران این یکپارچگی در دستور کار نیست.»

وزیر راه­وشهرسازی تأکید کرد: «هم­اکنون ما در کشور بین حمل‌ونقل یکپارچه و حمل­ونقل چندوجهی بسیار فاصله داریم. ما می‌بینیم که حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری کاملاً از هم منفک هستند و پیوند روشنی با هم ندارند و این در تمام حوزه‌های درون‌شهری و برون‌شهری ریلی و جاده‌ای به این شکل است.»

او ادامه داد: «واقعیت این است که هر کدام از این موضوعات اگر بخواهد در کشور هدف قرار بگیرد، نیاز به دو بحث بسیار پایه‌ای دارد؛ یکی نظریه و گفتمان است و دیگری به لحاظ الزامات اقتصادی است. حقیقت این است که وضعیت زیرساختی ایران کاملاً فرسوده است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.»

آخوندی اظهار کرد: «این موضوع در تمام ابعاد حمل‌ونقل وجود دارد. در حوزه هوایی، باید عنوان کنم که با این گستردگی کشور و با این جمعیت، حداقل به 500 فروند هواپیما نیاز داریم، در حالی که 200 فروند ناوگان هوایی فرسوده با سن بالای 20 سال در کشور داریم و قطعاً هر لحظه با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. همین موضوع در ناوگان جاده‌ای اعم از باری و مسافری نیز وجود دارد.»

وزیر راه­وشهرسازی با بیان اینکه مشکل فرسودگی ناوگان را هم به شکل بسیار گسترده‌تر و به دلیل کمبود ناوگان، فرسودگی و سن در بخش ریلی داریم، توضیح داد: «ما برنامه‌ای را در حوزه ریلی به غیر از مترو داشتیم که بر اساس آن، اگر بخواهیم به میانگین برسیم، حداقل به 28 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در یک دوره 5 ساله در این حوزه نیاز داریم. در حالی که چنین بودجه‌ای وجود ندارد و این سخنان در نهایت گفته می‌شود، اما جنبه عمل و واقعیت اجرایی پیدا نمی‌کند. اگر به این رقم مترو هم اضافه بشود، قاعدتاً به رقم بسیار چشمگیر و سنگینی می­رسد.»

او با تأکید بر اینکه در بخش حمل‌ونقل هوایی به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، عنوان کرد: «باید این بحث را مطرح کنیم که با نیاز به این ارقام بسیار بزرگ چه می‌شود کرد؟ چیزی که در فضای اجتماعی کسی حاضر نیست به آن ورود کند، جراحی اقتصادی است که به اقتصاد سیاسی در ایران برمی‌گردد. میزان وابستگی حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری به بودجه عمومی کمرشکن است، در حالی که این اقتصاد در درون خود هیچ خوداتکایی ندارد.»

آخوندی با عنوان اینکه در حال حاضر عملاً پولی وجود ندارد و تا زمانی که پولی نباشد، امکان نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقلی ممکن نیست، ابراز کرد: «حدود ۲۱۷ کیلومتر طول راه‌های کشور است که ارزش نگهداری آنها بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. در حالی که بودجه واقعی ما کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان است. نتیجه این آمار فرسودگی ناوگان است، حال شاید سخنان امروز من در رسانه‌ها زمزمه گران کردن حمل‌ونقل تلقی شود، پس معتقدم آخر کار باید وارد بحث اقتصاد سیاسی شویم. بدون حل‌وفصل مسئله اقتصاد همه حرف‌هایی که می‌زنیم توصیه‌هایی کلی است.»

این مقام مسئول در وزارت راه­وشهرسازی تصریح کرد: «برای مثال، بدون استهلاک اصل سرمایه، قیمت تمام‌شده هر بلیت مترو 2 هزار 300 تومان است، اما قیمت متوسطی که پرداخت می‌شود 500 تومان است.»

آخوندی با بیان اینکه در سال 83 فرودگاه بین‌المللی امام (ره) به بهره‌برداری رسید و حدود 13 سال از بهره‌برداری آن گذشته است، اما بین فرودگاه امام و تهران یک حمل‌ونقل عموم داریم، گفت: «واقعیت این است که اگر بخواهید یک قطار سریع‌السیر بین تهران و فرودگاه امام داشته باشید، باید چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.»

او توضیح داد: «کاری که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم، در حوزه حمل­ونقل چند جهی و یکپارچه است. در بخش حمل‌ونقل یکپارچه، بحث حمل‌ونقل عمومی را مطرح کردیم که خوشبختانه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و اساسنامه ریل حومه‌ای را نیز به دولت پیشنهاد کرده‌ام و مسیر آن در حال طی شدن است. در اغلب شهرها بحث tod را مطرح کردیم و پنج شهر را به‌صورت نمونه زودتر اجرایی خواهیم کرد.»

آخوندی تصریح کرد: «جایگزینی حمل‌ونقل ریل­پایه با حمل‌ونقل خودرومحور را دنبال می‌کنیم تا بتواند راهکاری برای آینده حمل‌ونقل باشد. حتماً ما باید به سمت ریل سبک حرکت کنیم، زیرا مترو راه حل بسیار گران‌قیمتی است و این یکی از محورهای اصلی ما است که برای آن راهکارهایی را پیدا خواهیم کرد.»

وزیر راه با بیان اینکه اقدامات خوبی بین وزارت راه­وشهرسازی و شهرداری تهران در حال انجام است، افزود: «در صورت یکپارچگی حمل‌ونقل درون‌شهری و برون­شهری است که ما می‌توانیم معنای درستی از حمل­ونقل داشته باشیم و همه اینها نیازمند تأمین منابع است که با تغییر نگرش می‌توانیم به این سمت برویم که مبنای اصلی طراحی شهری روانی حرکت شود.»

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.