| کد خبر: 161218 |

◄ آیا همدان و تبریز برای رویدادهای گردشگری 2018 آماده‌اند؟

با اینکه مسئولان کشوری گردشگری و مسوولان استانی از امکان توسعه هرچه بیشتر گردشگری و ورود گردشگران بسیار در این دو پایتخت حرف می‌زنند اما به نظر می‌رسد موضوع به این سادگی هم نیست و چالش‌های بسیاری بر سرراه گردشگری همدان و تبریز وجود دارد.

تین نیوز

دو شهر همدان و تبریز در سال جاری میلادی میزبان گردشگران بین‌المللی خواهد بود. انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و همدان نیز در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ میلادی آزمونی برای ارزیابی زیرساخت‌ها و امکانات لازم گردشگری در کشور است.اما این سوال مطرح است که آیا همدان و تبریز برای این رویدادهای گردشگری در سال  2018 آماده‌اند؟

به گزارش تین‌نیوز، با اینکه مسئولان کشوری گردشگری و مسئولان استانی از امکان توسعه هرچه بیشتر گردشگری و ورود گردشگران بسیار در این دو پایتخت حرف می‌زنند اما به نظر می‌رسد موضوع به این سادگی هم نیست و چالش‌های بسیاری بر سرراه گردشگری همدان و تبریز وجود دارد.

هرچند آمار جدیدتری از تحولات دو سال اخیر هتل‌ها و تعداد آنها در آمار رسمی مرکز آمار ایران در دست نیست، اما کمبود مراکز اقامتی در استان همدان می‌تواند به پاشنه آشیلی برای جذب گردشگران خارجی استان تبدیل شود و همین مساله شاید اندکی کمتر برای تبریز نیز ایجاد شود.

براساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۴، تعداد گردشگران خارجی استفاده‌کننده از هتل‌های استان همدان ۱۱ هزار و ۲۲۲ نفر بوده است و این میزان برای آذربایجان‌شرقی نیز ۴۵۰ هزار نفر اعلام شده است. هر دو استان در سال ۱۳۹۳ گردشگران خارجی بیشتری داشته‌اند؛ به طوری که استان همدان پذیرای ۱۱ هزار و ۸۲۲ نفر و آذربایجان‌شرقی پذیرای ۵۳۵ هزار نفر در هتل‌هایشان بوده‌اند. از نظر تعداد اقامتگاه‌های موجود در هر استان نیز طبق گزارش مرکز آمار، آذربایجان شرقی دارای ۱۴۱ اقامتگاه تا پایان سال ۱۳۹۴ و از این میان ۳ هتل ۵ ستاره، ۳ هتل ۴ ستاره، ۵ هتل ۳ ستاره و ۱۸ هتل ۱ و ۲ ستاره بوده‌اند.

در شهر تبریز ۳۴ مهمان‌پذیر، ۹ هتل‌آپارتمان و ۷مورد کمپ، اردوگاه، خانه‌مسافر و مهمانسرای دولتی وجود داشته‌ که در مجموع تعداد مراکز اقامتی تبریز را به ۶۷ مورد تا سال ۱۳۹۴ رسانده‌اند. افزون بر این و طبق همین آمارها، ظرفیت‌ اقامتگاه‌های استان آذربایجان‌ شرقی در سال ۱۳۹۴ برابر با ۸هزار و ۱۷۱ تخت بوده که از این میان ۶۸۶ تخت و ۳۶۹ اتاق در هتل‌های ۵ ستاره، ۶۸۰ تخت و ۳۱۸ اتاق در هتل‌های ۴ ستاره، ۳۳۸ تخت و ۱۵۴ اتاق در هتل‌های ۳ ستاره و ۱۲۵۵ تخت و ۵۵۰ اتاق در هتل‌های ۱ و ۲ ستاره، ۲۸۶۹ تخت و ۱۰۳۹ اتاق در مهمان‌پذیرها، ۱۰۶۸ تخت و ۲۰۴ اتاق در هتل‌آپارتمان‌ها و ۱۲۷۵ تخت و ۶۳۸ اتاق در مهمانسراهای جهانگردی بوده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد شواهد موجود نشان می‌دهد دو شهر همدان و تبریز در سال ۲۰۱۸ درحالی به عنوان پایتخت‌های گردشگری شناخته می‌شوند که حالا دست کم با گذشت دوماه از آغاز این سال نتوانسته‌اند تبلیغات چشمگیر و اقدامات موثری برای جذب گردشگری صورت دهند. باید منتظر ماند و دید در ماه‌های پیش‌رو، این جایگاه چه عوایدی را برای گردشگری این دو منطقه از کشورمان خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.