| کد خبر: 160790 |

◄ روایتی از 48 ساعت برفی در فرودگاه مهرآباد

حدود ساعت ۲۲ روز شنبه و با اعلام نشست دو سانتی‌متر برف روی سطوح پروازی، شش دستگاه برف‌روب پس از برف‌روبی مسیر نقلیه (محل استقرار ماشین‌آلات) تا آستانه ورودی باندها، آماده دریافت مجوز از برج مراقبت پرواز برای ورود به باند شدند. هم‌زمان با این عملیات سه دستگاه برف‌روب دیگر نیز بر روی مسیرهای خزش هواپیماها فعالیت خود را آغاز کردند.

تین نیوز

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گزارشی عملکرد خود را در پی بارش برف در فرودگاه مهرآباد اعلام کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، در این گزارش آمده است پس از دریافت گزارش نزولات جوی از فرودگاه‎های مختلف، صدور دستور آماده‎باش مدیرکل فرودگاه مهرآباد به معاونت‎های مرتبط انجام شد تا شرایط به وجود آمده، فرودگاه و فرودگاهیان را غافلگیر نکند.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پس از دریافت گزارش آغاز برف، کارکنان تیم آنکال ماشین‌آلات و برف‌روبی فرودگاه مهرآباد را فراخواند و هم‌زمان با آن و بر اساس دستورالعمل‌های موجود عملیات بازدید باند توسط کنترلر برج مراقبت پرواز صورت گرفت.

بر اساس بازدیدی که انجام شد شرایط باند؛ تمیز و بدون مشکل خاصی گزارش شد. اما در بازدید بعدی باند که ساعت ۲۱:۰۰ انجام  شد، گزارشی درباره وجود یک سانتی‌متر برف بر روی باند ثبت می‌شود و در ساعت ۲۱:۳۰ بارش برف شدت گرفته، دید افقی به ۱۵۰۰ متر کاهش می‌یابد که در بازدید بعدی باند در ساعت ۲۱:۵۰ ارتفاع برف ۲ سانتی‌متر و ضریب ترمزگیری ضعیف در SNOWTAM۰۰۷۶ صادرشده، اعلام می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است؛ حدود ساعت ۲۲ روز شنبه و با اعلام نشست دو سانتی‌متر برف روی سطوح پروازی، شش دستگاه برف‌روب پس از برف‌روبی مسیر نقلیه (محل استقرار ماشین‌آلات) تا آستانه ورودی باندها، آماده دریافت مجوز از برج مراقبت پرواز برای ورود به باند شدند. هم‌زمان با این عملیات سه دستگاه برف‌روب دیگر نیز بر روی مسیرهای خزش هواپیماها فعالیت خود را آغاز کردند.

پس از این اقدامات در ساعت ۲۱:۵۷ دو پرواز ورودی در حال انجام تقرب برای فرود در فرودگاه مهرآباد هستند که پرواز آسمان (۳۹۳۱) پس از فرود (در ساعت ۲۱:۳۷) ضریب ترمزگیری را ضعیف گزارش می‌کند و با گزارش شرایط به خلبان پرواز دوم، این پرواز از فرود اعلام انصراف و به فرودگاه ثانویه موجود در طرح پرواز خود تغییر مسیر می‌دهد.  پس از ارسال گزارش‌ها انصراف از فرود پروازها در فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی(ره) و مهرآباد از سوی مراقبت پرواز این دو فرودگاه و دریافت آن توسط  مدیران کل مقررات فرودگاهی و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، بر اساس دستورالعمل‌های موجود هماهنگی لازم با فرودگاه‌های اصفهان، یزد و مشهد جهت پذیرش و ساماندهی پروازهای دایورتی و مسافران آن‌ها صورت می‌پذیرد و مطابق با دستورالعمل مدیران کل این فرودگاه‌ها نیز هماهنگی لازم با مقامات استانی را به عمل می‌آورند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، سامانه بارشی فعال کشور ۱۷ فرودگاه تحت تملک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را مستقیماً تحت تأثیر قرار داده، تعداد دیگری از فرودگاه‌های بزرگ کشور را به‌صورت عکس‌العملی تحت تأثیر خود قرار داد که در برخی از آن‌ها عملیات برف‌روبی به اتمام رسید و در همان شب آمادگی پذیرش پروازهای دایورتی را رسماً اعلام کردند (تبریز، اردبیل و رشت).

طبق این گزارش، در روز یکشنبه به دلیل ادامه بارش عملیات برف‌روبی از باند و سطوح پروازی مطابق دستورالعمل ادامه یافت، ولی دید افقی فرودگاه بر اساس گزارش‌ها هوای حال حاضر صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور کماکان زیر حداقل‌های عملیاتی بود؛ در ادامه در این روز چهار جلسه بسیار مهم به جهت نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل‌های عملیاتی برگزار شد.

اما نکته مهم و قابل‌توجه این‌که علیرغم تداوم بارش برف‌ روی باند۲۹ چپ فرودگاه، دو «تاکسی وی» خروجی از آن و بخش‌هایی از پارکینگ هواپیما بر اساس بازدید میدانی متصدیان مربوطه و اطلاع‌رسانی معاونین عملیات فرودگاهی و عملیات هوانوردی و مدیریت بحران شرکت، آماده عملیات بود. لذا از حوالی ساعت ۱۱ صبح فرودگاه آمادگی خود برای پذیرش پروازها را اعلام کرد. دلیل اصلی انجام نشدن پروازها از آن ساعت به بعد، پایین بودن دید افقی موردنیاز پروازها جهت انجام نشست‌وبرخاست ایمن  بود.

در روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت، معاونین عملیات فرودگاهی و هوانوردی شرکت، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و معاونین مرتبط، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی و پدافند غیرعامل، مدیرکل حراست و تنی چند از دیگر همکاران در فرودگاه مهرآباد برگزار شد. در این جلسه ضمن گزارش‌گیری از سرتیم های عملیاتی، اقدامات شب گذشته بازبینی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پذیرش پروازها  از ساعت ۱۰ صبح (مطابق برنامه اعلامی) صورت پذیرفت.

با نزدیک شدن به ساعت ۱۰ صبح و حضور مسافران در ترمینال‌های فرودگاه، آخرین هماهنگی‌ها با واحدهای برج مراقبت پرواز و تقرب، کارگروه مدیریت جریان ترافیک هوایی (ATFM) استقرار یافته در مرکز کنترل، سرتیم های عملیات برف‌روبی، مدیران ترمینال‌ها، هندلرها و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی مستقر در فرودگاه مهرآباد به عمل آمد و مقرر شد در خصوص پروازهای ورودی به مدت ۳ ساعت هر ۱۵ دقیقه یک پرواز، سپس به مدت دو ساعت هر ده دقیقه یک پرواز و درنهایت، حذف تمامی محدودیت‌ها برنامه‌ریزی شود و در خصوص پروازهای خروجی، تمامی پروازها بدون هیچ‌گونه محدودیتی و به‌محض تکمیل فرایند مسافر گیری (و انجام عملیات یخ‌زدایی در صورت درخواست خلبان) صورت پذیرد.

همچنین موارد زیر مقرر شد، پرواز دارای شرایط خاص، VIP و حامل مریض در اولویت ورود قرار گیرند و هیچ پروازی که حالت ایستایی شبانه در فرودگاه مهرآباد دارد، در ساعات اولیه پذیرفته نشوند یا به پارکینگ‌های جنبی نظیر صها و نهاجا منتقل شوند. به دلیل حجم زیاد پروازهای دایورتی به فرودگاه اصفهان و آلترنیت بودن این فرودگاه برای تعداد زیادی از مسیرهای پروازی داخلی، اولین پرواز ورودی از فرودگاه اصفهان پذیرفته شود.

در همین راستا نظارت مستمر بر فضای ترمینال‌های فرودگاه‌های پرترافیک از سوی مدیران فرودگاهی به عمل می‌آید و به‌محض افزایش تعداد مسافران، اسلات اختصاصی تغییر اولویت می‌دهد و بدین ترتیب، فضای سالن‌های فرودگاه‌های پرترافیک کشور مدیریت شد

معاون تسهیلات فرودگاهی فرودگاه مهرآباد به‌عنوان عضو کمیته اسلات به‌عنوان تنها مسئول صدور مجوز پرواز به فرودگاه مهرآباد تعیین و مقرر شد مستقیماً با مدیرکل کنترل ترافیک هوایی مستقر در مرکز کنترل هماهنگی پذیرش پروازها را به عمل آورد و هیچ مقام دیگری حق مذاکره و صدور مجوز پرواز برای فرودگاه مهرآباد را نداشته باشد.

در همین روز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاونانش از بخش‌های مختلف فرودگاه مهرآباد بازدید کردند که در همین راستا اولین پرواز ورودی فرودگاه در ساعت  ۱۱:۲۰ با مشخصات معراج ۲۸۲۴ و از مبدأ اصفهان در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و تا ساعت ۱۲ شب تعداد ۷۴ پرواز ورودی و ۷۰ پرواز خروجی در این فرودگاه انجام شد.

در روز سه‌شنبه تمامی محدویت ها حذف شد؛ اما به دلیل پایین بودن درجه حرارت و نیاز به «دی آیس» پروازهای صبحگاهی خروجی از مهرآباد، مجدداً تیم مدیریت جریان ترافیک هوایی مستقر در مرکز کنترل به تنظیم جریان پروازهای ورودی با همان زمان‌بندی روز دوشنبه اقدام کرد که با افزایش درجه حرارت و عدم نیاز به دی آیس پروازها، تمامی محدودیت‌های ورودی و خروجی پروازها حذف شد و نشست‌وبرخاست آن‌ها از ساعت ۱۰ به‌صورت نرمال ادامه یافت.

در ادامه، تیم برف‌روبی اقدام به پاک‌سازی برف‌های باقیمانده در ایرساید و لندساید فرودگاه کرد و باند ۲۹ راست نیز (که بر اساس دستورالعمل برف‌روبی فرودگاه مهرآباد در اولویت دوم برف‌روبی قرار داشت) ساعت ۱۲ ظهر به‌صورت کاملاً عملیاتی و پاک‌سازی‌شده تحویل معاونت عملیات هوانوردی فرودگاه شد.

پاک‌سازی لندساید فرودگاه، مسیرهای ورودی و خروجی از فرودگاه کاملاً توسط تیم‌های برف‌روبی فرودگاه صورت گرفت و جریان ترافیکی نرمالی در تمامی مسیرهای دسترسی به ترمینال‌های چهارگانه فرودگاه مهرآباد در ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه برقرار شد. لازم به ذکر است در این روز ۲۱۵ سورتی پرواز ورودی و ۲۱۵ سورتی پرواز خروجی در این فرودگاه هدایت و کنترل شده‌اند.

در روز چهارشنبه شرایط پروازی فرودگاه مهرآباد به‌صورت کاملاً نرمال برقرار بود و تعداد ۲۶۵ سورتی پرواز ورودی و ۲۴۱ پرواز خروجی تا ساعت ۱۲ شب چهارشنبه در این فرودگاه هدایت و کنترل شدند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.