| کد خبر: 160736 |

محسن هاشمی علیه خودش و نجفی

رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی کلیات بودجه سال ٩٧ شهرداری تهران که حواشی زیادی در کم‌وکاستی درآمد‌های شهرداری و محل‌های تأمین کسری بودجه و برخی دیگر از مسائل داشت، در اظهاراتی بی‌سابقه و انتقادی، در نقد عملکرد شهرداری تهران گفت:‌ باید معترف بود در شش ماه سپری‌شده از دوره مسئولیت شهردار منتخب، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورده نشده است.

تین نیوز

رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی کلیات بودجه سال ٩٧ شهرداری تهران که حواشی زیادی در کم‌وکاستی درآمد‌های شهرداری و محل‌های تأمین کسری بودجه و برخی دیگر از مسائل داشت، در اظهاراتی بی‌سابقه و انتقادی، در نقد عملکرد شهرداری تهران گفت:‌ باید معترف بود در شش ماه سپری‌شده از دوره مسئولیت شهردار منتخب، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورده نشده است.

به گزارش شرق، این اظهارات انتقادی از دوره پایان رقابت محسن هاشمی به‌عنوان یکی از نامزدهای شهرداری تهران، از سوی او سابقه‌ای نداشت. رئیس شورای شهر تهران پس از بیان سوابقی از حضور انقلابی مردم در دهه‌های گذشته و انتظارات آنها از مسئولان، گفت: انتظارات مردم از جمهوری اسلامی و انقلابی که با هزینه‌های فراوان و تقدیم صدها هزار شهید به ثمر نشسته و حفظ شده است، با عملکرد فعلی سه قوه و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول فاصله و شکاف عمیقی دارد. به‌جای اینکه یکدیگر را متهم کنیم و اعتراضات مردم و مشکلات و نارضایتی آنان را همانند سایر مسائل به موضوع مناقشه سیاسی تبدیل کنیم، بهتر است آن را بشنویم و هر شخص، گروه یا دستگاه و نهادی، قصور و تقصیر خود را در رقم‌زدن وضع موجود بپذیرد.

تزریق ناامیدی و تنش به جامعه، نه‌تنها دوای درد آن نیست، بلکه به‌جای آنکه مرهم و مسکنی بر این زخم عمیق و کهنه باشد، نمک‌پاشیدن بر آن است. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید صدای مردم را بشنویم، قبل از آنکه برای شنیدن دیر شده باشد و این‌گونه اقدامات دیگر اثرگذار نباشد و اصلاح و خدمت صادقانه و خالصانه را شتاب ببخشیم، گفت: امروز همه حوزه‌های عمومی با نارضایتی مردم مواجهند؛ از شرایط اقتصادی و بی‌ثباتی قیمت ارز تا وضعیت قضائی، عملکرد قوه مقننه و نهادهای فرهنگی و اجتماعی. در این زمینه حوزه مدیریت شهری نیز خالی از اشکال و ضعف نیست و باید معترف بود در شش ماه سپری‌شده از دوره مسئولیت شورای پنجم و شهردار منتخب آن، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورده نشده است و آن‌گونه که باید، مدیریت شهری در انجام وظایف خود فعال عمل نکرده است.

تصویب بودجه در شرایط بی‌پولی

روز گذشته شورای شهر تهران کلیات بودجه ١٧,٥ هزار میلیاردتومانی سال ٩٧ شهرداری تهران را بررسی و تصویب کرد. بر اساس اعلام مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، بودجه نقد ۷۸ درصد افزایش یافته و سهم غیرنقد به ۲۳ درصد رسیده و سهم درآمدهای پایدار ۳۱ درصد پیش‌بینی شده است. علی اعطا، سخنگوی شورا با اشاره به عدم تحقق درآمدهای شهرداری تهران از محل عوارض پروانه‌های ساختمانی گفت: پیش‌بینی سال ۹۶ حدود دوهزارو ٦٠٠ میلیارد ریال بوده، درحالی‌که عملکرد ۹ ماهه ۹۶ حدود هزارو ٢٦٥ میلیارد ریال بوده که تناسب خوبی ندارد و حالا برآورد سال ۹۷، دوهزارو ٦٠٠ میلیارد ریال دیده شده است. در بخش عوارض پذیره تجاری هم عملکرد مصوب ۹۶، پنج‌هزارو ٢٠٠ میلیارد ریال بوده، درحالی‌که عملکرد ۹ ماهه ۹۶، دوهزارو ٦١ میلیارد ریال بوده که فاصله قابل‌توجهی بین عملکرد ٩ ماهه و رقم مصوب ۹۶ دارد. این در حالی است که برآورد سال ۹۷، پنج هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که قابل‌قبول نیست و به نظر می‌رسد همچنان گرایش شهرداری به مال‌سازی و ساخت مجتمع‌های بزرگ ادامه دارد. محمد سالاری با اظهار نگرانی از اینکه تاکنون تنها ۵۲ درصد کل بودجه ۹۶ محقق شده و به نظر می‌رسد درآمدها در بودجه ۹۷ محقق نشوند، گفت: به نظر می‌رسد که به زحمت تنها ۱۶ هزار میلیارد تومان یا کمتر در سال ۹۷ محقق شود و به‌این‌ترتیب باید به فروش املاک ادامه داد یا شهرداری باید وام بیشتری بگیرد یا اوراق مشارکت منتشر شود. وقتی در اصل بودجه شهرداری بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان محقق نمی‌شود، ورود به جزئیات عبث است.

با توجه به شرایط فعلی، درآمدها تحقق نمی‌یابد. این چه کنیم چه کنیم‌های اعضا در صبح و عصر ادامه داشت و محسن هاشمی، رئیس شورا، تصریح کرد که اگرچه شورا و شهرداری تغییر کرده، اما هنوز ساختار شهرداری تحول‌یافته نیست و با انتقاد از برخی از اعضا افزود: بد است که در جلسات کمیسیون مطلبی را تصویب می‌کنیم، اما در صحن حرفمان را تغییر می‌دهیم. درعین‌حال حسن رسولی در بیان نقاط قوت بودجه ٩٧ گفت: ایجاد خزانه مشترک و حذف ٦٢ ردیف کمک به این و آن که بوی رانت می‌داد، اتفاقات خوبی است. محمود میرلوحی هم در دفاع از بودجه گفت: شهرداری یا باید استقراض کند یا مسیر اشتباه دوره قبلی را ادامه دهد یا کار را متوقف کنیم. در این میان احمد مسجدجامعی بیان کرد شهرداری از توقعات خود در سال جدید کوتاه نیامده، درحالی‌که پول ندارد، اما در این شرایط نباید افزایش عوارض، منشأ بهبود وضعیت شهروندان شود.

او تأکید کرد که بودجه ٩٧ به مناطق محروم توجه ندارد و گفت: درآمدهای پایدار شهرداری یعنی افزایش عوارض، افزایش عوارض یعنی فشار بیشتر به مردم، اما فشار به شهروندان هم حدی دارد و باید بُعد اجتماعی و فشاری که به مردم می‌آید را هم در نظر بگیریم. مسجدجامعی ادامه داد: دست ما باز نیست که چون شهرداری پول ندارد به مردم فشار وارد کنیم. اما در این میان محمدعلی نجفی، شهردار تهران که حضورش در برنامه شورا اعلام نشده بود، برای دفاع از لایحه بودجه ٩٧ در صحن شورا حاضر شد و خطاب به اعضا و رسانه‌ها گفت: این بودجه بیش از هر چیز به وعده شورا و شهرداری تهران برای شفاف‌سازی عملکردها جامه عمل پوشانده است و هم‌زمان با تقدیم بودجه به شورای اسلامی شهر تهران فایل آن روی پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران قرار گرفته تا همه صاحب‌نظران و کارشناسان بتوانند نظرات خود را درخصوص این بودجه ارائه کنند.

شهردار تهران با اشاره به محدودیت‌ها و ابهاماتی که برای تنظیم بودجه سال آینده شهرداری تهران وجود داشت، افزود: محدودیت‌هایی در منابع مالی، به‌ویژه تحقق منابع مالی، وجود داشت؛ از جمله درآمد شهرداری تهران از محل شهرفروشی و آینده‌فروشی شهر بود که این روند متوقف شد و به‌تبع آن محدودیت‌هایی برای مجموعه شهرداری تهران به همراه داشت. همچنین محدودیت تغییر کاربری‌ها موجب شد که حدود هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران با محدودیت مواجه شود.

نجفی ادامه داد: ما در تغییر هزینه‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه بودیم چرا‌که بخشی از هزینه‌های شهرداری تهران همانند پرداخت حقوق پرسنل و هزینه‌های مربوط به پیمانکاران و بخش نگهداشت شهر، اجتناب‌ناپذیر است. او تأکید کرد: ما در بودجه‌ریزی سال آینده با ابهاماتی مواجه بودیم؛ به عنوان نمونه نمی‌دانیم چه تصمیماتی در بودجه‌ریزی کل کشور اتخاذ خواهد شد که در خلال آن به عنوان مهم‌ترین موضوع سهم شهرداری تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده چقدر خواهد بود. بارها اعلام کرده‌ام که در برنامه توسعه ششم کشور درباره کلانشهرها، به‌ویژه تهران، تصمیم ناعادلانه‌ای گرفته شده است؛ به‌طوری‌که سهم شهرداری تهران به یک‌باره به میزان بسیار زیادی و تا حدود نیمی از بخش درآمدها کاسته شد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سقف تعیین‌شده بودجه سال آینده شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در مورد سقف بودجه، میزان واقعی عملکرد ٢١ هزار میلیارد تومان است اما حدود ١٧ هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده است. در سال گذشته بودجه ١٧ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومانی تعیین شد که برای سال آینده اگر (دو تا) ١٠ درصد تورم در نظر بگیریم باید بودجه حدود ٢١ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد، اما ما ١٧ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان را در نظر گرفتیم که نشان می‌دهد بودجه‌ریزی به صورت کاملا انقباضی بوده است.

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.