| کد خبر: 160670 |

کلیات لایحه بودجه ۹۷ بعد از کشمکش‌های فراوان تصویب شد

◄ «نه» به افزایش قیمت حامل‌های انرژی

مجلس سه روز بعدازآنکه کلیات بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ را رد کرده بود، روز چهارشنبه کلیات لایحه بودجه ۹۷ را تصویب کرد. از مجموع ۲۶۱ رأی، ۱۸۲ نماینده با این بودجه موافقت و ۷۳ نفر مخالفت کردند و شش نفر هم رأی ممتنع دادند.

تین نیوز

مجلس سه روز بعدازآنکه کلیات بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ را رد کرده بود، روز چهارشنبه کلیات لایحه بودجه ۹۷ را تصویب کرد. از مجموع ۲۶۱ رأی، ۱۸۲ نماینده با این بودجه موافقت و ۷۳ نفر مخالفت کردند و شش نفر هم رأی ممتنع دادند.

در رأی‌گیری سه روز پیش که کلیات بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ رد شده بود، ۱۲۰ نماینده به کلیات لایحه بودجه سال بعد رأی منفی داده بودند. در اتفاقی بی‌سابقه، لایحه بودجه ۹۷ روز یکشنبه ۸ بهمن‌ماه در صحن مجلس رد شده بود و این لایحه برای اصلاح به کمیسیون تلفیق برگردانده شده بود. اما درنهایت با چراغ سبز نمایندگان لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس در صورت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه، فقط برای یک‌بار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف ۷۲ ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه کند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و برخی از نمایندگان رد و کلیات لایحه بودجه در مجلس را کاری بی‌فایده خواندند و بیان کردند که تنها تأثیر این اقدام، تغییر آن در کمیسیون تلفیق است و نمایندگان مجلس می‌توانستند در صحن علنی لایحه را تغییر دهند.

الیاس حضرتی، نماینده مجلس، در گفتگو با روزنامه اعتماد گفت: «تغییرات کمیسیون تلفیق در مدت ۷۲ ساعت انتظارات نمایندگان را برآورده نخواهد کرد و ممکن است کلیات این لایحه بار دیگر در صحن علنی مجلس رد شود.»

او همچنین گفت: « تعدادی از نمایندگان معتقد بودند باید دولت را قانع کرد تا بودجه سال آتی را پس گرفته و مجلس برنامه سه دوازدهم را تصویب کند که کارهای دولت با مشکل مواجه نشده و روال عادی امور خود را می‌کند. در این حالت مجلس در یک فرصت مناسب چهارماهه می‌تواند موضوعاتی که در بودجه محل اختلاف است را خیلی عمیق، دقیق و فارغ از مسائل بیرونی بررسی کند.

بودجه سه دوازدهم به این معنا است که به دولت اجازه داده می‌شود برای تعطیل‌نشدن فعالیت‌های اداری سه دوازدهم از بودجه سالانه را برای سه ماه اول سال برداشت کند تا کل بودجه در ماه‌های ابتدایی سال ۹۷ تصویب شود.» اما این اولین بار نبود که چنین اتفاقی در مجلس می‌افتد.

در بودجه سال ۹۲ هم این اتفاق تکرار شد و کمیسیون تلفیق کلیات بودجه دولت را تصویب نکرد. پیش از رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، در سال ۹۰ نیز کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۱ را رد کرد که درنهایت با وساطت رئیس مجلس، کمیسیون تلفیق به کلیات بودجه رأی مثبت داد.

قبل‌تر از این هم محمود احمدی‌نژاد همیشه با مجلس در هنگام تقدیم بودجه با مجلس درگیری داشت. یا لایحه بودجه دیر به مجلس تقدیم می‌شد و یا کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه رأی نمی‌داد.

مسئله دیگری که لایحه بودجه سال ۹۷ با آن درگیر بود، فضای مجازی و نظرات کاربران مجازی بود. نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص در توییتر باعث شد تا لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ برای اولین بار به‌صورت گسترده زیر ذره‌بین قرار بگیرد.

کاربران با نقد بندهای مختلف لایحه بودجه تلاش کردند تا توجه نمایندگان حاضر در شبکه‌های اجتماعی و مسئولان و مقامات دولتی را به خواسته‌هایشان جلب کنند. با‌وجوداین از سوی نمایندگان مجلس یا مسئولان دولتی خیلی کم به دغدغه‌های کاربران فضای مجازی واکنش نشان داده شد و در مقابل نمایندگان به آن چیزهایی که خودشان صلاح می‌دانستند رأی منفی دادند.

برای مثال افزایش قیمت انرژی یکی از دلایل برخی از نمایندگان برای رد لایحه بودجه سال ۹۷ بود. کمیسیون تلفیق با وجود مخالفت شدید حسن روحانی و دولت دوازدهم لایحه دولت برای افزایش قیمت انرژی را تغییر داد و اعلام کرد که قیمت انرژی و برخی از خدمات دیگر افزایش نخواهد یافت.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، پیش از جلسه چهارشنبه هفته گذشته مجلس بیان کرده بود که کمیسیون تلفیق حتی به قیمت‌های پلکانی حامل‌های انرژی نیز رأی نداد بنابراین قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ بر اساس نظر کمسیون تلفیق همان قیمت سال ۹۶ خواهد بود. تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۷ ابراز رضایت محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، را در پی داشت.

او در صحبت‌هایش در صحن مجلس تصمیم کمیسیون تلفیق درباره یارانه‌ها را تصمیمی شایسته و پخته توصیف کرد و گفت: «مجریان از ابتدای سال ۱۳۹۷ مشکلی برای پرداخت یارانه‌ها به خانوارهای نیازمند نخواهند داشت و منویات مجلس محترم در ارتباط با پرداخت یارانه خانوارها و صرفه‌جویی از محل یارانه‌های خانوارهای پردرآمد اجرا می‌شود.»

یکی از توافقات مهم مجلس در روز تصویب کلیات لایحه بودجه، مجوز برداشت دولت از محل ۵۰ درصد منابع حساب ذخیره ارزی در صورت کاهش درآمدهای نفتی بود. نوبخت که برای دفاع از لایحه بودجه ۹۷ به مجلس رفته بود بیان کرده بود که قرار است همان ابتدا از منابع حاصل از فروش نفت ۳۲ درصد برای سهم صندوق توسعه ملی واریز شود.

جدا از این، حساب ذخیره ارزی وجود دارد که از سال ۸۷ بعد از برنامه سوم توسعه برای جلوگیری از نوسان‌های ارزی این حساب ایجاد شد. پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت سوخت هم یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز بود که کمیسیون تلفیق با افزایش ۵۰ درصدی قیمت آن در سال آینده به دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی موافقت نکرده است.

حالا با تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۷، نمایندگان جزئیات آن را تا سه‌شنبه این هفته در دو نوبت صبح و عصر آن را بررسی می‌کنند.

مخالفان مطرح کردند

موافقان مطرح کردند

لزوم تجدیدنظر در بودجه صداوسیما و موارد دفاعی

تمام افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد یارانه دریافت می‌کنند

بی‌توجهی به رشد شتاب علمی از ایرادات بودجه سال ۹۷ است

ملی‌شدن بودجه آموزش‌وپرورش گامی مؤثر در پرداخت حقوق معلمان

مغایرت برخی موارد لایحه بودجه ۹۷ با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان برای همسازی حقوق بازنشستگان

افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی منطقی نیست

ملی‌شدن بودجه آموزش‌وپرورش و بنیاد شهید

در لایحه بودجه، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملیات نیست

توجه به حل مشکلات بافت فرسوده

درآمدها و هزینه‌های شرکت ملی نفت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است

جلوگیری از افزایش هرگونه تعرفه‌ای که مردم به آن نیاز دارند

تسویه‌حساب برای صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح مورد توجه قرار نگرفته است

دو برابر‌شدن بودجه امنیت از منابع صندوق توسعه ملی جزء افتخارات مجلس است

بی‌توجهی به عدالت اجتماعی

حل بخش وسیعی از مشکلات مربوط به پروژه‌های نیمه‌تمام در لایحه بودجه

عدم‌حمایت از تولید داخلی

افزایش بودجه آموزش‌وپرورش

کاهش اعتبار بیمه محصولات کشاورزی

محیط‌زیست یکی از اولویت‌های بودجه سال ۹۷

عدم نگاه صحیح به بودجه عمرانی

حقوق‌های نجومی ساماندهی شده است

نصف‌شدن یارانه نان و خرید تضمینی گندم

توجه به وام اشتغال و ازدواج

لینک خبر

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.