| کد خبر: 160601 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ راه‌اندازی سامانه اراضی و مستغلات در سازمان ملی زمین‌ومسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، از تصویب دستورالعمل به منظور توقف تعرض به اراضی دولتی خبر داد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، از تصویب دستورالعمل به منظور توقف تعرض به اراضی دولتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حمیدرضا عظیمیان در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه، با اشاره به این‌که سه میلیون خانوار مشمول این طرح خواهند بود، اظهار کرد: دستورالعمل این طرح از دو هفته قبل به استان‌ها ابلاغ شد که 3 میلیون خانوار را شامل می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: افرادی که روی املاک دولت و اراضی ساخت‌وساز انجام داده‌اند و با 3 شرط واجد شرایط بودن عدم استفاده از امکانات دولتی، ساخته شده و مطابق با طرح‌های تفصیلی به قیمت دولتی  و مازاد ملک را به قیمت روز از افراد دریافت شده و ملک سنددار می‌شود.

عظیمیان با بیان این‌که «با این اقدام سازمان ملی زمین ومسکن مردم می‌توانند از مزیت‌های بعدی طرح استفاده کنند»، افزود: در این طرح افراد به یک سامانه مراجعه کرده و اسناد از سوی هیات‌هایی رسیدگی می‌شود، مشروط بر آن ‌که با طرح‌های تفصیلی مغایرت نداشته باشند به این منظور، صدور سند به دفاتر اسناد همان محل معرفی خواهند شد.

معاون وزیرراه و شهرسازی در اشاره به این‌که، اگر ساخت‌وسازها مغایر طرح تفصیلی باشد ملک را از مالک خریداری خواهیم کرد، افزود: در سال جاری 122هزار و 452 واحد در برنامه بوده که 91 هزار و 338  طی 9 ماه اجرا شده و از این تعداد 73 هزار واحد تحویل شده است.

معاون وزیر راه در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این موضوع که «برنامه پایان عملیات نازک‌کاری 39هزار و 570 واحد بوده که در 9 ماه امسال 36هزار و 103 واحد آن به اتمام رسیده است»، افزود: تصور می‌شود طبق برنامه تا پایان سال آینده پروند مسکن بسته شود، بالغ بر 113هزار و 687 واحد در برنامه تکمیل و اتمام در سال 97 قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق صورت گرفته به منظور تامین زمین خانوارهای دارای دو معلول و بالاتر، گفت: تمام برنامه سه نهاد بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و سازمان ملی‌زمین و مسکن 7هزار و 320 خانوار بوده که در این راستا سازمان تامین زمین را براساس برنامه برعهده دارد.

به گفته وی، اگر امکان داشته باشد مسکن مهر فاقد متقاضی که قابلیت اصلاح برای خانوارهای دارای معلول را داشته باشد نیز در این رابطه مورد استفاده قرار خواهند گرفت، برنامه‌ر یزی برای ساخت 2هزار و 684 واحد مسکونی انجام شده و تحویل هزار و 87 واحد خانوارهای معلول نیز پیش‌بینی شده است، در سال جاری 201 واحد مسکن نیز  برای اسکان خانوارهای دارای فرزند معلول در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در دست اقدام است.

وی با تاکید بر این مهم که با معرفی افراد از سوی بنیاد شهید موظف به تامین زمین به منظور ساخت مسکن هستیم، گفت: برای معرفی‌شدگان زمین رایگان تامین می‌شود، در 9 ماهه ابتدایی سال 97به  هزار و 837 نفر در همه کشور 15 هکتار زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن اختصاص داده شده و طب قانون هزینه‌ای برای آماده سازی زمین نیز از این افراد دریافت نمی‌شود.

وی در ادامه به رفع تصرف 2هزار و 700 مورد زمین‌خواری خبر داد و گفت: برخی از اراضی در محل با لودر رفع تصرف و تعدادی هم با امکانات نیروی انتظامی رفع تصرف شده است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در بخش دیگری از سخنان خودبا اشاره به تامین زمین مسکن اجتماعی برای 20 هزار واحد در سال 96 و 20 هزار واحد برای سال 97، نیز، یادآور شد: میان بنیاد مسکن  و سازمان ملی‌زمین و مسکن در ارتباط با نحوه قیمت زمین وجود داشت که در نهایت مجمع تصویب کرد قیمت زمین به صورت تمام شده دولتی بوده که مراتب به بنیاد مسکن اطلاع رسانی شد.

وی با تاکید بر این‌ موضوع که در تهران و شهرهای اصلی منابع دولتی با کمبود زمین مواجه هستیم، تصریح کرد: نرخ مهاجرت به شهرهای بزرگ در یک دو سال اخیر منفی اعلام شده  ولذا به منظور ساخت مسکن برای اقشار کم درامد دارای صرفه اقتصادی نیست که در شهرهای بزرگ ساکن شوند.

به گفته معاون وزیر در سازمان ملی زمین و مسکن، چنان‌چه  در شهرهایی طرح در ان اجرا می‌شود زمین به اندازه کافی در اختیار نباشد، قطعا سازمان با خرید زمین ان‌را در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهد.

عظیمیان از راه‌اندازی سامانه جامع اراضی و مستغلات به منظور رصد تمامی اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن و به حد اعلا رسیدن شفافیت سازی خبر داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.