| کد خبر: 160310 |

◄ اَبَرماه گرفتگی و ماه سرخ امشب را از دست ندهید

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه در شامگاه چهارشنبه 11 بهمن به واقع با سه واقعه همزمان ماه کامل، ابرماه و خسوف کلی روبرو می شویم، گفت: این سه پدیده را بسیاری از رصدگران نقاط جهان که در وضعیت شب قرار دارند از جمله مردم ایران می توانند مشاهده کنند.

تین نیوز

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که شروع ماه گرفتگی در ایران قابل رویت نیست اما به هنگام طلوع ماه در تمام پهنه ایران، ماه در حالی که گرفته است طلوع می کند که با توجه به متفاوت بودن لحظه طلوع ماه در تمام نقاط مختلف کشور، به طور کلی می توان گفت که بعد از اذان مغرب در تمام ایران ماه طلوع کرده است.

بر اساس این گزارش، ساعت 17:38 دقیقه ماه گرفتگی کلی تمام شده و ماه شروع به خروج از سایه (باز شدن) می کند و پایان ماه گرفتگی در ساعت 18:41 دقیقه اتفاق می افتد.

این گرفتگی در مناطق شرقی و مرکزی ایران به صورت کلی قابل رویت است ولی در مناطق غربی فقط به صورت جزئی دیده می شود.

همچنین در آسیا، استرالیا، شرق و بخشی از شمال اروپا ، آمریکای شمالی و بخش کوچکی از شرق آفریقا مشاهده خواهد شد.

ابرماه، ماه آبی و ماه سرخ

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران نیز در خصوص این رخداد گفت: شامگاه چهارشنبه 11 بهمن 96 ماه کامل در شرایطی طلوع می کند که نه تنها یک ابر ماه، بلکه ماه آبی و نیز یک ماه سرخ یا خونین نیز خواهد بود.

مسعود عتیقی اظهار کرد: ماه ساعت 12:28دقیقه روز سه شنبه 10 بهمن 96 به حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) رسید و در فاصله 358 هزار و 994 کیلومتری زمین واقع شد.

وی افزود: در شامگاه چهارشنبه 11 بهمن 96 ماه کامل در شرایطی طلوع خواهد کرد که در کمترین فاصله با زمین قرار می گیرد و در نتیجه با یک ابر ماه مواجه می شویم؛ این ابر ماه سومین و آخرین ابر ماه سال 1396 شمسی و دومین ابرماه سال 2018 میلادی است.

وی با اشاره به این که بومیان آمریکا در صورت بروز دو ماه کامل در یک ماه میلادی، به دومین ماه کامل، «ماه آبی» (یا بلومون) می گفتند، گفت: با توجه به شرایط فازهای ماه و تقویم میلادی، ماه آبی هر 2.7 سال یکبار می تواند ایجاد شود.

عتیقی ادامه داد: از آنجا که در روز اول و 31 ژانویه دو ماه کامل داریم به ابر ماه کامل 11 بهمن 96 که مصادف با 31 ژانویه 2018 می شود، ماه آبی می گویند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران همچنین اظهار کرد که ماه کامل 11 دی‌ماه در سایه زمین نیز قرار می‌گیرد که یک ماه گرفتگی کامل خواهد بود.

وی گفت: گرفت کامل در این ماه گرفتگی یک ساعت و 16 دقیقه طول می‌کشد و با توجه به این که خورشید منبع نقطه ای نور نبوده و یک منبع نوری پراکنده به حساب می‌آید، با تابش نور آن به زمین در پشت کره زمین دو مخروط یکی مخروط باز با عنوان نیم سایه و دیگری مخروط بسته تحت عنوان مخروط سایه ایجاد می‌شود که در گرفت کامل، ماه ناگزیر از عبور از درون هر دو مخروط است؛ در ضمن با توجه به شکست نور در جو زمین و عبور طول موج قرمز نور خورشید، رنگ ماه در هنگام گرفت کامل متمایل به قرمز خواهد بود که به آن ماه سرخ یا خونین نیز می‌گویند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه در شامگاه چهارشنبه 11 بهمن به واقع با سه واقعه همزمان ماه کامل، ابرماه و خسوف کلی روبرو می شویم، گفت: این سه پدیده را بسیاری از رصدگران نقاط جهان که در وضعیت شب قرار دارند از جمله مردم ایران می توانند مشاهده کنند.

ماه گرفتگی کامل در تهران و برخی شهرهای کشور در لحظات پایانی قابل مشاهده خواهد بود

به گفته عتیقی، ماه گرفتگی کامل، ساعت 17:37 دقیقه 51 ثانیه پایان می یابد و از دقایقی قبل از آن که ماه از زیر افق بیرون می آید (17:29 دقیقه طلوع ماه در تهران)، این پدیده در تهران قابل رویت خواهد بود.

وی ادامه داد: ماه گرفتگی جزئی مرحله دوم، ساعت 18:41 دقیقه و 11 ثانیه پایان می یابد و در ساعت 19:38 دقیقه و 29 ثانیه، ماه از نیم سایه زمین نیز خارج می‌شود.

به گزارش ایرنا،گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران برای فراهم شدن امکان مشاهده ابرماه و ماه گرفتگی مذکور در شامگاه روز چهارشنبه 11 بهمن در خانه ستاره شناسی تهران واقع در انتهای بلور استاد معین برنامه ویژه ای را برگزار و امکان رصد و عکس برداری از این پدیده را با تلسکوپ برای عموم علاقمندان فراهم خواهد کرد.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.