| کد خبر: 16016 |

سنندجی در گفتگوی اختصاصی با تین نیوز تشریح کرد:

◄ برنامه های شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه تا پایان سال / ۴۴ درصدجابجایی مسافران بر دوش خطوط تندرو است / اجرای برنامه زمان بندی خطوط اتوبوسرانی

تین نیوز | با توجه به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی سال های اخیر اقدامات متعددی در جهت گسترش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوسرانی انجام داده است. با این همه، با توجه به جمعیت کلانشهر تهران، کمیت و کیفیت خدمات رسانی در زمینه حمل و نقل عمومی به شهروندان همواره با مشکلات و چالش های بسیاری مواجه بوده است.

به گزارش تین نیوز، در همین رابطه برای اطلاع از آخرین اقدامات و برنامه های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، با پیمان سنندجی، مدیرعامل این شرکت، گفتگو کرده ایم. آنچه پیش روی شماست آنچه  گفتگوی مشروح تین نیوز با مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه به منظور تشریح آخرین برنامه های این شرکت است.

تین نیوز: روزانه چند مسافر از خطوط اتوبوسرانی تندرو (BRT) استفاده می کنند؟
با توجه به جابجایی روزانه چهار میلیون و پانصد نفر مسافر توسط شبکه اتوبوسرانی تهران، در حال حاضر قریب به دو میلیون نفر مسافر، روزانه در سطح شهر تهران توسط خطوط تندرو جابه جا می شوند.

همچنین خطوط تندرو با دارا بودن 157 کیلومتر معادل 5 درصد از کل کیلومتر خطوط ناوگان، توانسته 44 درصد از کل جابجایی مسافر در سطح شبکه اتوبوسرانی را به خود اختصاص دهد.

تین نیوز: امسال چند خط به خطوط اتوبوسرانی تندرو اضافه خواهد شد؟ و آیا تصمیمی مبنی بر افزایش و نوسازی اتوبوس های این بخش گرفته شده است؟
با توجه به برنامه پنج ساله دوم طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مبنی بر دستیابی به طول 192 کیلومتر خطوط تندرو با 11 خط، در همین زمینه در سال جاری، نسبت به راه اندازی دو خط تندرو در مسیر بزرگراه صدر و همت اقدام خواهد شد.

بنابراین با توجه به بکار گیری اتوبوس دو کابین در خطوط تندرو، برنامه ریزی لازم به همراه پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سال جاری پیرامون خرید 400 دستگاه اتوبوس دو کابین و 33 دستگاه برقی صورت گرفته است. لازم به ذکر است در حال حاضر تعداد 905 دستگاه اتوبوس دوکابین و یک دستگاه اتوبوس سه کابین هیبریدی از سری خرید های مستقیم شهرداری تهران در خطوط تندرو در حال سرویس رسانی به شهروندان محترم است.

تین نیوز: آخرین وضعیت خط اتوبوسرانی تندرو بزرگراه صدر و امام علی در چه مرحله ای است؟
خط تندرو بزرگراه امام علی به طول 36.1 کیلومتر در مورخ سوم اسفندماه سال 92 از مبداء مترو جوانمرد قصاب به مقصد بزرگراه ارتش (ورودی شهرک لاله ) راه اندازی شد و با تعداد 92 دستگاه اتوبوس و با 69 ایستگاه به صورت شبانه روزی در حال سرویس رسانی به شهروندان است.

همچنین در خصوص خط تندرو بزرگراه صدر هم مطالعات راه اندازی خط به اتمام رسیده و برای تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده است که پس از تصویب، عملیات اجرایی جهت راه اندازی خط مزبور شروع خواهد شد.

تین نیوز: در سال جدید برای نوسازی ناوگان بخش حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس ها و مینی بوس ها چه اقدامی صورت خواهد گرفت و چه تعداد اتوبوس نوسازی خواهند شد؟
با توجه به تکالیف برنامه پنج ساله دوم طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و نظر به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران بدلیل عدم تامین اتوبوس مورد نیاز توسط دولت طی سال های اخیر، برنامه ریزی لازم نسبت به بازسازی و نوسازی اتوبوس های در اختیار شامل خروج 500 دستگاه اتوبوس فرسوده، بازسازی 500 دستگاه اتوبوس و بازگرداندن به چرخه خدمات رسانی، تامین 500 دستگاه اتوبوس تک کابین توسط دولت برای جایگزینی اتوبوس های فرسوده و خرید 433 دستگاه اتوبوس دو کابین توسط شهرداری تهران جهت توسعه ناوگان اتوبوسرانی با توجه به اهداف پیش بینی شده در طرح جامع یاد شده است.

در خصوص نوسازی مینی بوس های تحت اختیار بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است شهرداری تهران، سازمان محیط زیست و ستاد نوسازی خودرو های فرسوده مبالغی را به عنوان کمک هزینه پرداخت کنند که بر این اساس انتظار می رود تا پایان سال مینی بوس های فرسوده به طور کامل از ناوگان خارج شوند و در این زمینه نیز نسبت به عقد قرارداد با شرکت های سازنده خودرو داخلی و ثبت نام از متقاضیان جهت انتخاب نوع خودرو اقدام شده است. بنابراین به منظور کاهش آلودگی هوای تهران، موضوع نوسازی مینی بوس های فرسوده به جدیت دنبال خواهد شد.

تین نیوز: برای راه اندازی سامانه اتوبوسرانی حرکت اتوبوس ها (زمان بندی خطوط ) چه میزان بودجه در نظر گرفته شده است؟
یکی از مهم ترین پروژه های حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1393، اجرای برنامه زمان بندی خطوط اتوبوسرانی تهران است که به منظور اجرای طرح زمان بندی نیاز به یک سری زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری خواهد بود. برای این منظور به اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان جهت اجرای کامل و پوشش سراسری آن در سطح شهر تهران نیاز است.

تین نیوز: مزایای راه اندازی این سامانه چه خواهد بود؟
اجرای طرح زمان بندی خطوط در راستای حمل و نقل انسان محور، ارتقای سطح رضایت مندی و تکریم به حقوق شهروندان، تنظیم برنامه سفر توسط شهروندان مطابق با برنامه حرکت اتوبوس ها، جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان در مبادی و مقاصد و ایستگاه های خطوط، برنامه ریزی اعزام اتوبوس ها در زمان پیک و غیر پیک، ایجاد هماهنگی و انسجام در کلیه واحد های اتوبوسرانی از جمله عوامل فنی، تعمیر گاه ها ، و بهره برداری و کنترل کنندگان خطوط و ... برای تامین و اعزام به موقع اتوبوس حسب برنامه زمان بندی، اجرای طرح زمان بندی خطوط به عنوان یکی از الزامات دستیابی به اتوبوسرانی مدرن و کارا، ارتقای سطح نظارت همه جانبه بر ناوگان فعال در خطوط، ارتقای سطح رضایتمندی مسافران با اعلام برنامه زمان بندی، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک اتوبوس ها و اعزام هدفمند اتوبوس ها بر اساس یک برنامه مدون از جمله مهمرتین مزایایی است که راه اندازی این سامانه در پی خواهد داشت.

تین نیوز: قصد گسترش این طرح را در سراسر تهران دارید؟
در حال حاضر زمان بندی خطوط در تمامی مسیر های رفت و برگشت خطوط در سیستم مدیریت ناوگان تهیه و تمامی اعزام ها بر اساس طرح مذکور در مبادی و مقاصد خطوط صورت می پذیرد، به طوری که به صورت لحظه ای انحرافات حاصل از تاخیر اتوبوس ها پایش و نسبت به رفع آن به مسئولان مربوطه منعکس می شود.

بنابراین قرار است نسبت به نصب برنامه زمان بندی و اعلان زمان رسیدن اتوبوس در ایستگاه به شهروندان اقدام شود. در همین زمینه پایه های فلزی جهت نصب زمان بندی در حال تهیه و نصب در مبادی و مقاصد خطوط و ایستگاه های کنترلی بین راهی است. در مرحله اول مقرر شد در مبادی و مقاصد خطوط و دو ایستگاه کنترلی در طول مسیر جهت نصب تابلوی زمان بندی انتخاب شود و سپس نسبت به گسترش اعلام برنامه زمان بندی در تمامی خطو ط اعم از عمومی و خصوصی و در همه ایستگاه های مناطق 22 گانه شهرداری تهران اجرا شود.

تین نیوز: در خصوص معاینه فنی اتوبوس ها آیا هزینه انجام شده توسط شهرداری انجام می شود و یا وزارت کشور؟
كليه هزينه های معاينه فني اتوبوس هاي گازسوز و ديزل توسط شهرداری تهران پرداخت مي شود و وزارت كشور در پرداخت هزينه هاي معاينه فني اتوبوس هاي ناوگان دخيل نیست، ليكن از آنجاكه برابر تصويب نامه اخير كميسيون موضوع اصل 138 قانون اساسي، تست مخازن CNG نيز جزو مجموعه اقدامات مربوط به انجام معاينه فني خودروها محسوب شده و از طرفي پرداخت هزينه هاي مرتبط با تست مخازن طبق ضوابط موجود متوجه وزارت كشور است، لذا وزارتخانه مذكور باید همكاري لازم را در اين زمينه معمول نمايد.

تین نیوز: وزارت کشور در این باره چه اقدامی کرده است؟

برابر ضوابط موجود وزارت كشور به همراه وزارت راه و شهرسازي در قالب كارگروه ويژه اي صرفاً مسئوليت تدوين دستورالعمل هاي مربوط به نحوه انجام معاينات فني خودروها (اعم از سبك و سنگين) و تعيين هزينه هاي مربوطه را بر عهده دارند و تحقق دستورالعمل هاي صادره بر عهده ستاد مركزي معاينه فني خودروها است.

تین نیوز: چه اتفاقات و جریانی سبب شده است تا کمیسیون عمران اظهار نبود معاینه فنی اتوبوس ها را گزارش دهد؟

طبق ضوابط مربوط به بهره برداري از اتوبوس ها، اخذ تاييديه معاينه فني براي كليه اتوبوس هاي ناوگان (اعم از ديزل و گازسوز) الزامي بوده و اكثر اتوبوس هاي شركت واحد داراي تاييديه معاينه فني است.

تین نیوز: در سال جدید، تصمیمی مبنی بر افزایش مراکز معاینه فنی اتوبوس ها دارید؟
با توجه به اينكه در حال حاضر تعداد چهار مركز زير نظر ستاد مركزي معاينه فني در سطح شهر فعال بوده و مسئوليت پذيرش و انجام معاينه فني اتوبوس هاي اعزامي را بر عهده دارند، لذا با توجه به شرايط موجود مشكلي در خصوص ظرفيت پذيرش روزانه اتوبوس ها كه زمينه ساز افزايش تعداد مراكز معاينه فني باشد، نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با تشکر از زحمات شما، خواستم بدونم برنامه های شما برای ادامه خط ۵ بی ار تی که از دردشت تا میدان آرژانتین می باشد چیست؟ قرار بود این خط تا پونک ادامه داشته باشه