| کد خبر: 159195 |

◄ (تصاویر) نگاهی به سوانح تاریخی کشتیرانی دنیا

کشتی‌ها با تکیه بر امکانات محدود و موقت با مدیریت خاص، به مثابه یک شهر متحرک و با هیبتی بزرگ و خلل ناپذیر از دل دریاها می‌گذرند اما اگر حادثه‌ای غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد به شدت آسیب‌پذیر می‌شوند.

تین نیوز

 حادثه نفتکش ایرانی سانچی و نتیجه دلخراش آن بهانه‌ای شد برای تهیه گردآوری فهرستی از بزرگترین حوادث دریایی در قرن 20 و21 جهان.

کشتی‌ها با تکیه بر امکانات محدود و موقت با مدیریت خاص، به مثابه یک شهر متحرک و با هیبتی بزرگ و خلل ناپذیر از دل دریاها می‌گذرند اما اگر حادثه‌ای غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد به شدت آسیب‌پذیر می‌شوند.

کشتی ویلهلم گوستلاف  (MV Wilhelm Gustloff)

گوستلاف

 

در ژانویه سال ۱۹۴۵ یک کشتی آلمانی که در حال جابه جای شهروندان، مسئولان و نظامیان آلمانی بود توسط یک زیردریایی شوروی مورد حمله قرار گرفت و غرق شد. بنا به تحقیقات ، در مجموع 9343 نفر جان خود را از دست دادند ، از این تعداد 5000 نفر کودک بودند.

کشتی دونا پاز(MV Doña Paz)

دونا پاز

در سال ۱۹۸۷ یک کشتی مسافربری فیلیپینی با بیش از ۴ هزار نفر مسافر با کشتی وکتور که در حال حمل بنزین بود برخورد کرد. این برخورد که بیشترین کشته های یک حادثه دریایی غیر نظامی را به همراه داشت در طول شب اتفاق افتاد و در اثر آن ۴۳۷۵ نفر کشته شدند. کشتی دونا پاز در مدت 2 ساعت و کشتی وکتور در مدت 4 ساعت غرق شدند.

کشتی لوزیتانیا  (RMS Lusitania )

RMS_Lusitania_coming_into_port__possibly_in_New_York__1907-13-crop

در سال ۱۹۱۵ یک کشتی غیر نظامی مسافربرس انگلیسی که از لیورپول به مقصد نیویورک حکت کرده بود مورد حمله یک زیردریایی آلمانی قرار گرفت و در اثر آن ۱۱۹۸ نفر کشته شدند. غرق شدن این کشتی یکی از دلایل ورود آمریکا به جنگ محسوب می شود و از تصویر آن به عنوان نمادی در اعلامیه های جنگ آمریکا استفاده شد.

کشتی لانکاستریا ( RMS Lancastria )

RMS Lancastria

یک کشتی انگلیسی که در طول مدت جنگ جهانی دوم توسط دولت انگلستان به کار گرفته شده بود. این کشتی در 17 ژوئن 1940 مورد حمله هوایی و زیر دریایی‌های آلمان قرارگرفت و با اصابت  اژدر در مدت 20 دقیقه به زیر آب فرو رفت. گفته شده این حادثه با بیش از ۴ هزار نفر کشته بیش ترین تلفات جانی را در میان حوادث انگلستان داشته است.

کشتی امپرس ایرلند (RMS Empress of Ireland )

empress_of_ireland

یک کشتی کانادایی که در سال ۱۹۱۴ در اثر برخورد با یک قایق کوچک غرق شد. در اثر این حادثه ۱۰۱۲ نفر کشته شدند و تنها ۴۶۵ نفر از مسافران کشتی نجات پیدا کردند.

کشتی گویا (MV Goya)

goya

یک کشتی آلمانی با ۶۱۰۰ نفر مسافر ثبت شده. این کشتی که در حال انتقال افراد غیر نظامی بسیاری از مناطق تحت حمله شوروی بود تحت آتش یک زیردریایی شوروی قرار گرفت و در مدت ۷ دقیقه غرق شد. گفته شده که تعداد مسافران غرق شده این کشتی بسیار بیشتر از تعداد ثبت شده است و بسیاری از آن ها زنان و کودکان بوده اند.

کشتی ایندیاناپولیس(USS Indianapolis )

USS_Indianapolis_(CA-35)_at_Pearl_Harbor__circa_in_1937_(NH_53230)

در ۳۰ ژولای سال ۱۹۴۵ مدت کمی قبل از بمباران اتمی هیروشیما، این کشتی توسط یک زیر دریایی ژاپنی مورد حمله قرار گرفت و در مدت زمان ۱۲ دقیقه غرق شد. تخمین زده شده که در اثر این حادثه ۳۰۰ نفر با کشتی غرق شدند. ۹۰۰ نفر نجات یافتگان این حادثه به مدت ۴ روز در دریا بدون غذا و آب گمشده بودند و در پایان تنها ۳۱۷ نفر از آن‌ها زنده ماندند.

کشتی ام وی لوژولا (MV Le Joola )

لوژولا

یک کشتی مسافر یری سنگالی که در سال ۲۰۰۲ دچار حادثه شد و در اثر آن ۱۸۶۳ نفر جان خود را از دست دادند. تنها ۶۴ نفر از مسافران این کشتی نجات پیدا کردند. این حادثه دومین فاجعه دریایی پر تلفات کشتی های غیر نظامی محسوب می شود.

کشتی مونت بلان(SS Mont-Blanc )

montblanc

یک کشتی باربری فرانسوی که در بندر هالفلیکس کانادا قرار داشت. این کشتی در حال حمل مهمات جنگی بود و پس از اینکه با یک کشتی کوچکتر برخورد کرد کل محموله آن منفجر شد. در اثر این انفجا بخش زیادی از بندر و شهر نابود شد و بیش از ۲ هزار نفر کشته شدند.

کشتی السلام بوکاچو 98 (Al-Salaam Boccaccio ۹۸)

السلام بوکاچو

در تاریخ سوم فوریه سال ۲۰۰۶، یک کشتی با نام «السلام بوکاچو ۹۸» (Al-Salaam Boccaccio ۹۸) در حالی‌که ۱۱۰۱ نفر را حمل می‌کرد، در دریای سرخ غرق شده و تمامی مسافرانش را به کام مرگ برد.

کشتی تایتانیک (RMS Titanic)

19b4ea9a-e9eb-47e9-bbe1-b3c2f6a99b10

معروف ترین حادثه دریایی جهان که در سال ۱۹۱۲ در اثر برخورد کشتی مسافربری تایتانیک با یک قطعه یخ رخ داد. در اثر این حادثه ۱۵۱۴ نفر کشته شدند. تنها ۷۱۰ نفر از مسافران نجات یافتند و تمامی آن ها به جز چند نفر افرادی بودند که سوار قایق های نجات شده بودند. سایر مسافران در اثر آب سرد در دقایق اولیه پایین رفتن کشتی کشته شدند.

کشتی های نفتکش

- آتلانتیک امپرس 1979 میلادی

آتلانتیک امپرس

در یک عصر توفانی در جولای 1979 میلادی، 2 نفتکش غول پیکر در سواحل ترینیداد و توباگو در دریای کارائیب با یکدیگر برخورد کردند. این حادثه به بزرگترین نشت نفت در پس برخورد نفتکش های بزرگ تبدیل شده است. پس از این حادثه نشت نفت از هر دو نفتکش غول پیکر آغاز شد و هر دو با آتش سوزی بزرگی روبرو شدند. انفجار در یکی از این نفتکش ها منجر به مرگ 26 خدمه آن شد.

- ای بی تی سامر

ای بی

سال 1991،آنگولا: کشتی نفتکش ای بی تی سامر حامل محموله نفتی بالغ بر یک میلیون و900هزار بشکه نفت خام ،‌در فاصله یک هزار و500 کیلومتری سواحل آنگولا منفجر شد . این کشتی و لکه نفتی عظیم حاصل از نشت نفت ، روزها در آتش می سوخت ولی آلودگی نفتی حاصل از این حادثه به خشکی نرسید

- کاستیلو دی بلور 1983

Castilo-de-Belver-2

۶ اوت ۱۹۸۳ میلادی نفتکش کاستیلو دی بلور در ۷۰ مایلی شمال غرب کیپ تاون /آفریقای جنوبی دچار آتش سوزی شد. این نفتکش حامل یک میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه نفت خام بود. البته تاثیر این حادثه بر ذخایر ماهی منطقه ناچیز اعلام شده است.

اموکو کادیز

1200px-Amoco_Cadiz_1_edit1

 سال 1978، فرانسه: در پی غرق سوپرنفتکش 230 هزار تنی اموکو کادیز متعلق به لیبریا در دماغه غربی منطقه بروتاین فرانسه ، حدود یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت خام در منطقه نوار ساحلی به طول400 کیلومتر پراکنده شد.

سانچی

636509227526960960

  

1396101811572190212989364

- در6 ژانویه2018 حادثه غم‌انگیز کشتی نفتکش سانچی که منجر به شهادت 32 تن از دریانوردان ایرانی شد. در این حادثه، کشتی فله‌بر چینی با نفتکش ایرانی سانچی که حدود یک میلیون بشکه سوخت ومیعانات‌گازی با خود حمل می‌کرد برخورد کرد و به انفجار نفتکش سانچی منجر شد. سانچی 8 روز  به همراه 32 تن خدمه‌اش در آتش سوخت و در 15 ژانویه 2018 به طور کامل غرق شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا 0 0

    خدمه های سانچی هستند همون طور که شما بی هیچ مدارکی و مستندی میگید مردم ما با اسناد و مدارک غیر قابل انکار میگیم هستن
    خدا بزرگه