| کد خبر: 159116 |

گزارش تکان‌دهنده نجفی در صحن علنی شورای شهر تهران

◄ افشاگری شهردار تهران از قراردادهایی که پولش صرف انتخابات شد

شهردار تهران در ارائه گزارش سند تحول از قراردادهایی که درآمد آن صرف انتخابات شده بود خبر داد.

تین نیوز

شهردار تهران در ارائه گزارش سند تحول از قراردادهایی که درآمد آن صرف انتخابات شده بود؛ خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نبور، محمدعلی نجفی با ارائه سند تحول به شورای شهر اظهار کرد:  متاسفانه در بررسی پرونده‌های شهرداری به مواردی از سوء‌استفاده برخورد کردیم که باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: اواخر سال 95 شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی قراردادی را در خصوص تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضاء رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی 10 میلیون تومان هم نبوده است.

به گفته شهردار،  متاسفانه آخرین پرداخت به این موسسه اول مرداد 96 و پس از انتخابات بوده و 850 میلیون تومان به این قرارداد پرداخت شده است، شهرداری در بررسی‌های بیشتر دریافت که یک قرارداد دیگر در تاریخ 2 مرداد 96 منعقد شده که در روز قرارداد پرداختی صورت گرفته است.

نجفی در بخش دیگر از سخنان خود، افزود: دو قرارداد در مجموع  یک میلیارد و 430 میلیون تومان ارزش مالی دارد که در بررسی‌های بیشتر به این نتیجه دست یافتیم که درست است این مبلغ به حساب شرکت مذکور واریز شده اما، تنها 173 میلیون تومان را به این شرکت پرداخت شده و مابقی را به یک حساب دیگر که متعلق به رئیس دفتر یکی از معاونان قبلی بوده واریزشده است که در نتیجه به مصرف امور تبلیغاتی انتخابات شده است این در حالی است که آن فرد به صورت مکتوب اقرار کرده که از 173 میلیون تنها 20 میلیون به خودش تعلق گرفته و مابقی سهم دیگران بوده است.

شهردار تهران گفت: بررسی‌ها نشان داده که رقم بدهی ثبت شده شهرداری 29 هزار و 510 میلیارد تومان بوده است، 22 هزار و 600 میلیون تومان نیز رقم بدهی ثبت نشده شهرداری است و پیش‌بینی می‌شود که حدود 8000 میلیارد تومان نیز بدهی احتمالی بر روی دست شهرداری باقی باشد و بر همین اساس بدهی شهرداری در حوزه ثبت شده، ثبت نشده و بدهی احتمالی حدود 52 هزار و 100 میلیارد تومان است که سه برابر بودجه فعلی شهرداری است.

نجفی اظهار کرد: در حوزه خدمات شهری نیر مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که توان زیادی از مدیریت فعلی را صرف خود خواهد کرد.

نجفی با بیان این‌که «اصلی ترین رویکرد استراتژیک ما برای اداره شهر تهران مبارزه با فساد در بدنه شهرداری است»، گفت: در اواخر اسفند ماه95  قراردادی با یک فردی در دانشگاه پلیس به مبلغ یک میلیارد تومان برای تدوین شاخص ارزیابی عملکرد بسته شده است. ایشان هم بعد از مدت‌ها یک گزارشی داده که شاید ارزش کارشناسی به  10 میلیون تومان هم نرسد.

 

وی در ادامه، افزود: حدود ۸۵۰ میلیون تومان از این رقم پرداخت شده و جای تاسف است آخرین پرداخت در تاریخ یک مرداد ۹۶ بوده است حتی بعد از انتخابات شوراها و قطعی شدن تغییر و تحول در مدیریت شهرداری صورت گرفته است.

 

شهردار تهران تصریح کرد: بررسی کردیم دیدیم یک قرارداد دیگری در تاریخ دو مرداد ۹۶ با همین آقا بسته شده است به مبلغ ۷۳۰ میلیون تومان که آخرین پرداخت، دوم مرداد ۹۶ بوده است یعنی روز قرارداد با روز پرداخت یکی بوده است و ۵۸۴ میلیون تومان به ایشان پرداخت شده است.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: این آقا مدعی است از کل مبلغ ۱ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان، تنها ۱۷۰ میلیون به خودش دادند و بقیه را به حساب ایشان ریختند و ایشان به حساب یکی از روسای دفتر معاونان شهرداری ریخته و به ادعای آقای دوم این پول در انتخابات خرج شده است.

وی در ادامه، گفت: در همان ۱۷۳ میلیون تومانی که به این آقا داده شده است مکتوب اعلام شده است ۲۰ میلیون سهم خودش بوده و بقیه سهم دیگران. یعنی از دو قرارداد یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومانی مجری ۲۰ میلیون و افراد دیگر ۱۴۰ – ۱۵۰ میلیون گرفته اند و حدود یک میلیارد و خورده ای از طریق رئیس دفتر یکی از معاونان شهردار به فعالیت های عام المنفعه انتخاباتی برگشت داده شده است.

شهردار تهران تصریح کرد: در این گزارش سعی کردیم قضاوت نکنیم و قضاوت را به عهده همه کسانی قرار دهیم که ارزیابی می کنند بعد از مطالعات دقیق است که همه در خواهیم یافت راه اداره شهر با چه مشکلات و دشواری هایی مواجه است.

شهردار تهران گفت: بعضی افراد بر اساس اسناد، بدهی قطعی دارند که این رقم ۴ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان است. همچنین مطالبات شهرداری از دولت نیز وجود دارد که بخش عمده ای مواردی بود که در قانون بودجه سال های قبل آمده است و گفته اند دولت مکلف است این کار را کند یا نکند و حرف دولت هم درست است.

شهردار تهران افزود: بخشی از مطالبات از دولت منوط به ارائه گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران است. در بعضی سال‌ها حسابرس اظهارنظر نکرده است و دولت این موارد را قبول ندارد می گوید گزارش حسابرسی تایید شده باید ارایه کنید.

وی تصریح کرد: در بعضی از رسانه های مخالف می‌نویسند نجفی آمده است بدهی‌های دولت به شهرداری را ماست‌مالی کند، این در حالی است که در قانون نوشته شده بود دولت مجاز است این را پرداخت کند اما در آن سال پرداخت نکرده است. در بخش دیگر نیز اسناد به اندازه کافی نداریم وارد بحث کارشناسی با دولت شویم.

شهردار تهران در ادامه گفت: سازمان سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته تنها به عنوان یک کارگزار عمل کرده است نه اینکه تعامل کرده و سرمایه‌گذار پیدا کند. مسایلی مثل جذب سرمایه‌گذاری خارجی و یا پرداختن به برنامه‌های جدید توسعه شهری مثل حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا در این سازمان عمدتاً تعطیل بوده است.

نجفی اظهار کرد: بخشی از دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی زیرمجموعه‌های شهرداری تهران حسابرسی نشده است، از این رو نمی‌توانیم آنها را به عنوان یک مطلب قانونی در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست  نیست. از مجموع املاک، ۶۷۴ ملک غالباً به صورت سلیقه‌ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است.

شهردار تهران اضافه کرد: به طور مثال به یک نهاد، ملکی ۵ میلیاردی واگذار شد و به یک نهاد دیگری که همان فعالیت را داشته است واگذار نشد؛ وجه تمایز چه بوده است؟ هیچ رابطه ای پیدا نکردیم.

به گفته نجفی، وضعیت کارگزاران که خروجی آن هولوگرام‌ها و مفاسد برخاسته از هولوگرام‌ها بود خیلی تاسف‌بار است.

وی تصریح کرد: بحث بود که از امکانات بانک‌ها برای افزایش نقدینگی استفاده کنیم اما تقریباً برعکس شد یعنی بخشی از وجوه نقد و چک‌های شهرداری در اختیار کارگزاران قرار می‌گرفت و بخشی از املاک قابل وصول شهرداری به کارگزینی‌ها واگذار شد و ۵ درصد حق کارگزاری دریافت کردند؛ از کارگزاری یک بانک خصوصی گرفته تا کارگزاری وابسته به یکی از شرکت‌ها.

وی گفت: از مجوع ۴۸ میلیارد تومان سود شرکت تنها ۹ میلیارد آن سود عملیاتی است و ۳۵ میلیارد تومان سپرده بانکی و ۴ میلیارد تومان سود حاصل از سایر درآمدها است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.