| کد خبر: 15874 |

◄ حمل و نقل در سالی که گذشت / بخش نهم مصرف سوخت

 وبلاگ تین نیوز، امیر جعفرپور | در سال 1392 و به عبارتی اولین سال استقرار دولت یازدهم، حمل و نقل در ابعاد مختلفش رو به پیشرفت و بهبود و در مواردی توقف بود. در هشت قسمت گزارش "حمل و نقل در سالی که گذشت" به بررسی مختصر هر یکی از هشت شیوه و موضوع اصلی حمل و نقل کشور پرداخته و در پایان یک جمع بندی ارائه می‌شود. 6 بخش قبلی این گزارش به حمل و نقل هوایی ، دریایی ، ریلی، جاده‌ای ، شهری و روستایی اختصاص داشت، در بخش هفتم به ایمنی حمل و نقل و در بخش هشتم به موضوع لجستیک پرداخته شد. بخش نهم این گزارش به مصرف سوخت اختصاص دارد.

مصرف سوخت:
افزایش مصرف سوخت به خاطر قیمت ناچیز آن که در عمل یک سوم قیمت دو سال قبل در مقیاس جهانی قلمداد می شود، سهم ناچیز سوخت از هزینه های سرمایه ای و جاری خودرو (با توجه به افزایش 2 تا 3 برابر قیمت خودرو و خدمات و نگهداری و تعمیر آن و بیمه و ....)، خیلی غیر قابل انتظار نبود.
 
در سال 92 متوسط مصرف ماهانه بنزین به 65 میلیون لیتر در روز و نفت‌گاز به 55 میلیون لیتر در روز و گاز طبیعی فشرده به 25 میلیون متر مکعب در روز رسید. افزایش مصرف بنزین نیمه یارانه ای (7000 ریالی) به حدود یک سوم از کل مصرف و از سویی مصرف کمتر از نیم درصد از گازوییل نیمه یارانه ای (3500 ریالی) و افزایش چشمگیر مصرف CNG ، حاکی از تغییر در الگوهای مصرف سوخت است. 

رسیدن مصرف سوخت در پیمایش خودروهای سواری از متوسط 9 به 8 لیتر در 100کیلومتر و افزایش تعداد جایگاه های دومنظوره و تک منظوره گاز طبیعی به 2200 باب و خروج حدود 5/1 میلیون خودروی فرسوده از چرخه حمل و نقل، در پایان سال 92، از موارد امیدوار کننده و قابل توجه است. 

اکنون ایران از نظر تعداد خودروی گاز سوز که بیش از 5/3 میلیون دستگاه است در رتبه اول جهان و از نظر تعداد جایگاه های گاز طبیعی در رتبه دوم است که به زودی به رتبه اول ارتقا پیدا خواهد کرد.
نکته مهم دیگر در حوزه سوخت تولید انبوه سوخت نفت‌گاز و بنزین یورو 4 است که همراه با تولید خودرو با استاندارد یورو 4، نوید بخش کاهش آلایندگی ها و ارتقای سلامت حاصل از فعالیت در بخش حمل و نقل است.
در این راستا استقلال از واردات سوخت و زمزمه عدم استفاده از سوخت حاصل از پتروشیمی ها و جایگزینی با سوخت وارداتی غنی کننده سوخت موجود هم قابل توجه است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دوست 0 0

    آقای دکتر لطفا در باره برنامه های مصرف سوخت گاز بجای گازوئیل در حمل و نقل عمومی یعنی وسایل نقلیه سنگین توضیح بفرمایید