| کد خبر: 158497 |

◄ ۸۰ درصد ذرات آلاینده متعلق به خودروهای بدون معاینه فنی است

تین نیوز

رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ ذرات معلق آلاینده کلان‌شهرها متعلق به خودروهاست، گفت: معاینه فنی می‌تواند بخش مهمی از مشکل آلودگی هوا را رفع کند.

عباس مجیدی نژاد درباره وضعیت آلودگی هوای کلان‌شهرها و حتی برخی شهرهای کوچک در روزهای اخیر و ارتباط آن با موضوع معاینه‌فنی خودروها گفت: عارضه‌ای که در ساختار مراکز معاینه فنی وجود دارد، نبود قانون شفاف و در پی آن نبود آیین‌نامه جامعی است که بتواند نیاز جامعه را برآورد کند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه‌فنی خودرو فلسفه وجودی مراکز معاینه فنی خودرو را کاهش آلودگی هوا و حل مشکلات زیست‌محیطی و ایمنی خودروها و کاهش تصادفات عنوان و تأکید کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ذرات معلق در هوای کلان‌شهرها ناشی از وسایل نقلیه است. مراکز معاینه فنی تنها مرجع برای بازرسی خودروها بوده و ارزش‌افزوده آن‌ها در کاهش مصرف سوخت و درنتیجه این ذرات آلاینده است.

مجیدی نژاد عمر مراکز معاینه فنی بخش خصوصی را ۱۳ سال (آغاز فعالیت از سال ۸۳) و آن را صنعتی نوپا اعلام کرد و گفت: تحلیل و ارزیابی این سیزده سال عمر مراکز معاینه فنی خودرو ضروری به نظر می‌رسد و شاهد تغییرات اساسی در جهت رشد کیفی این مراکز نبوده‌ایم.

به گفته رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو، با کاهش مصرف سوخت نیز از بخش دیگری از هزینه‌های مازاد جلوگیری به عمل خواهد آمد. چراکه بر اساس آمار، هزینه تصادفات در کشور حدود ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

پیش‌ازاین سید نواب حسینی منش قائم‌مقام ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران از افزایش دو برابری نرخ جریمه در این بخش خبر داده و با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه بحث درآمدزایی مدنظر نیست، گفته بود: مبلغ جریمه به‌منظور جلوگیری از ورود خودروهای فاقد معاینه فنی از 20 به 40 هزار تومان در هر بار وارد شدن به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، افزایش یافت.

و همچنین سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران گفته بود: خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، روزی 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.