| کد خبر: 158330 |

شیشه موبایل چگونه می‌شکند؟

کمتر از ۱۰ سال می‌شود که بازار گوشی‌های هوشمند عمومیت جالب توجهی پیدا کرده و حالا دیگر در اغلب جوامع کمتر کسی را می‌توان دید که صاحب یک گوشی هوشمند نباشد.

تین نیوز

کمتر از ۱۰ سال می‌شود که بازار گوشی‌های هوشمند عمومیت جالب توجهی پیدا کرده و حالا دیگر در اغلب جوامع کمتر کسی را می‌توان دید که صاحب یک گوشی هوشمند نباشد.

به گزارش تین‌نیوز، در همین راستا رقابت بین تولیدکنندگان این نوع گوشی‌ها هم افزایش یافته و حالا هریک در تلاش هستند با قابلیت‌های ویژه کاربران را به سمت خود جلب کنند.

یکی از موضوع‌هایی که این سال‌ها درباره گوشی‌های هوشمند مطرح می‌شود مقاومت این موبایل‌ها است. برای همه ما مقاومت موبایلمان اهمیت زیادی دارد. بارها شده که گوشی از دستمان افتاده و شکسته است. یکی از علل اصلی شکسته‌شدن گوشی‌های هوشمند خردشدن صفحه‌نمایش آن است که تعمیرش هم پرهزینه است.

مثلا کمپانی اپل برای تعویض صفحه‌نمایش آی‌فون ایکس ۲۷۹دلار دریافت می‌کند. طبق یک نظرسنجی در انگلستان که اخیرا انجام شده است، حدود نیمی از مردم دست‌کم یک‌ بار صفحه موبایلشان را خراب کرده‌اند و ۲۰ درصد بریتانیایی‌ها گفته‌اند که بیشتر از ۶ ماه با صفحه گوشی شکسته‌شان زندگی کرده‌اند.

طبق این آمار حدود ۱۴ درصد از این موارد به صدمات ایجاد شده با صفحه شکسته ختم شده‌اند. کمپانی موتورولا نیز در سال ۲۰۱۵ طبق یک نظرسنجی مشابه اعلام کرد که به‌صورت جهانی ۵۰ درصد از مردم صفحه شکسته موبایل را تجربه کرده و ۲۳ درصد از آنها به استفاده از موبایل با صفحه شکسته ادامه داده‌اند.

در همین راستا تولیدکنندگان موبایل همواره در پی مقاوم‌کردن شیشه صفحه‌نمایش گوشی‌هایشان هستند. در این میان گوریلا‌گلس نامی است که در گوشی‌های مقاوم همیشه به چشم می‌خورد. حدود یک دهه از عرضه نخستین نسخه گوریلا گلس از سوی شرکت کورنینگ می‌گذرد و تاکنون در بیش از ۵میلیارد دستگاه استفاده شده است.

کمپانی کورنینگ ۱۶۵ سال است که شیشه می‌سازد و به همین سبب بهترین دانشمندان دنیا در این حوزه را دارد. امروزه گوریلا گلس از تمامی شیشه‌های موجود در این عرصه با اختلاف چشمگیری بهتر عمل می‌کند.

جان بین، مدیر کل و معاون اول شرکت کورنینگ در این باره می‌گوید: ما ۱۰ سال پیش تصمیم گرفتیم مشکل شکستن یا خش‌برداشتن شیشه موبایل‌ها را حل کنیم و در این راه به پیشرفت‌های بزرگی رسیده‌ایم ولی هنوز تا رسیدن به هدف نهایی فاصله داریم و همچنان به دنبال رسیدن به شرایط ایده‌آل هستیم.

 شیشه‌ها هنوز شکننده‌اند

تاکنون ۵ مدل از گوریلا‌گلس راهی بازار شده که هریک از نسخه پیش از خود بهتر و مقاوم‌تر شده است. نسخه نخستین گوریلا‌گلس باعث می‌شد که موبایل به دنبال سقوط از فاصله چهاربرابر سایز خودش آسیبی نبیند ولی حالا گوریلا‌گلس ۵ به درجه‌ای از مقاومت رسیده که اگر صفحه گوشی از ارتفاع یک و نیم متری روی سیمان یا آسفالت سقوط کند بازهم آسیبی نبیند.

ولی موضوع مهم اینجاست که گوریلا‌گلس هرقدر هم کیفیت بالا داشته باشد هنوز هم می‌شکند. جان بین در این باره می‌گوید: ما حالا در مقایسه با ۱۰ سال پیش بیشتر به مقاوم‌شدن صفحه گوشی‌هایمان نیاز داریم، چراکه صفحه‌های موبایل‌های امروزی بزرگتر و قاب‌هایشان در حال کوچک‌تر شدن است.

بنابراین آسیب صفحه‌های موبایل‌ها در حال افزایش است. از طرفی بسیاری از تولیدکنندگان خواهان باریک‌تر‌کردن دستگاه‌های خود هستند و متاسفانه به سبب این تغییر در طراحی گوشی‌های هوشمند سازندگان شیشه صفحه‌نمایش مجبورند آن را باریک کنند که بالطبع بازدهی آن کمتر می‌شود.

 شیشه موبایل چگونه می‌شکند؟

اگر موبایل شما از دستتان رها شده و به محض برگرداندن گوشی شیشه آن را سالم ببینید می‌توانید خود را خوش‌شانس بدانید، اما ممکن است بذرهای یک فاجعه در موبایلتان کاشته شده باشد و شما آن را ندیده باشید. افتادن موبایل روی آسفالت می‌تواند آغاز آسیبی باشد که حالا دیده نمی‌شود و بعدها منتهی به یک شکستگی خواهد شد.

از طرفی کلیدهای درون جیب شما هم می‌تواند سبب آسیب‌های میکروسکوپی بشوند که باعث آسیب‌پذیری بیشتر شیشه صفحه‌نمایش می‌شود. جان بین در این باره می‌گوید: ما در آزمایشگاه خود هزاران گوشی را با فشارهای بسیار می‌شکنیم تا ببینیم که آنها چگونه می‌شکنند و بعد درباره انواع این ضربه‌ها و شکستگی‌‌ها مطالعه می‌کنیم.

 مقاومت شیشه در برابر خش

چند سال پیش حرف از استفاده کمپانی اپل از یاقوت کبود به جای گوریلاگلس در آی‌فون ۶ بود. اگرچه یاقوت کبود در برابر خش‌ها مقاومت بیشتری از گوریلا‌گلس دارد اما احتمال شکنندگی در یاقوت کبود در مقایسه با گوریلاگلس هنگام سقوط بیشتر است. درنهایت اپل با کورنینگ قرارداد بست اما بحث بر سر خش‌ها و صدمه‌های ناشی از سقوط همچنان ادامه دارد.

البته اخیرا کمپانی کورنیگ گوریلاگلس مدل SR+ را با قابلیت مقاومت بیشتر در برابر خش تولید کرده ولی عمدتا هدفش بازار ساعت‌های هوشمند است. این مدل در ساعت هوشمند سامسونگ S۳ استفاده شده و درحال ادامه کار با سایر سازندگان است. مشکل اصلی اینجاست که قیمت این نوع شیشه به‌علت پیچیدگی مراحل تولیدش بسیار بالاست و به همین سبب به‌کارگیری آن در گوشی‌های هوشمند به‌مراتب قیمت گوشی را بالا می‌برد.

 لکه‌های چربی اثر انگشت

گذشته از ترک‌ها و خش‌ها، مشکلات دیگری نیز در شیشه‌های صفحه‌نمایش‌ها وجود دارد که برای کاربر آزار‌دهنده است؛ لکه‌های چرب به‌جا مانده روی شیشه ناشی از اثر انگشت کاربر. پارچه میکروفیبری برای تمیز‌کردن گوشی راه نسبتا مناسبی برای حل این مشکل است که البته باید به همراه‌داشتن آن عادت کنید. شرکت کورنینگ برای حل این معضل به کاربران دستمال ETC را پیشنهاد می‌کند که به دستمال oleophobic شناخته‌شده است.

جان بین می‌گوید: این دستمال چربی را از بین می‌برد، بنابراین هنگامی که از آن استفاده می‌کنید لکه‌های چربی به‌آسانی پاک می‌شود و جالب اینکه چربی به آن نمی‌چسبد. البته جان‌بین یک راه دیگر برای رهایی از این مشکل پیشنهاد کرده و آن تدبیر ضد انعکاس در پشت شیشه گوشی است. درواقع نوعی فیلتر است که باعث می‌شود صفحه آسیب کمتری در برابر ضربه ببیند.

البته اگر شما از این تدبیر در صفحه‌نمایش‌های امروزه که رزولوشن بالا دارند استفاده کنید، به مشکل برمی‌خورید. درواقع این نوع فیلتر سبب به وجود آمدن بخش‌های نورانی می‌شود. علاوه بر این، شرکت کورنینگ نوعی دستمال ضد میکروب برای گوشی‌های هوشمند تولید کرده است. درواقع در این نوع شیشه ماده‌ای شیمیایی تعبیه شده که باعث از بین رفتن میکروب‌های واقع در سطح شیشه می‌شود.

اگر فکر می‌کنید برای گوشی هوشمندتان نیاز به چنین فرآیندی ندارید بد نیست بدانید که طبق مطالعه‌ای در دانشگاه آریزونا در سال ۲۰۱۲، گوشی‌های موبایل ۱۰برابر بیشتر از صندلی‌های توالت حامل باکتری هستند. همچنین تحقیقی به‌تازگی انجام شده که با بررسی ۲۷ گوشی موبایل متعلق به دانش‌آموزان دبیرستانی، به میانگینی بالاتر از ۱۷ هزار باکتری ژنی روی هر گوشی پی برده است.

 محافظ‌های صفحه‌نمایش‌ها

با برگشت به مقاومت در برابر آسیب‌دیدگی، کمپانی کورنینگ در حال تمرکز بر مقاوم‌تر ‌کردن گوریلا گلس است، اما اگر شما نگران آسیب‌های سقوط یا خط و خش‌های روی موبایلتان هستید، پس به فکر قاب‌های موبایل یا محافظ‌های صفحه‌نمایش باشید. البته به این نکته توجه کنیم که محافظ‌های پلاستیکی صفحه‌نمایش از گوشی در برابر خش‌ها محافظت می‌کنند نه از سقوط آن و اگر شما محافظت بیشتر می‌خواهید، استفاده‌کردن از شیشه محافظ روی گوشیتان بی‌شک تاثیرگذار است. درنهایت اینکه اگر صفحه گوشیتان دچار خط و خش شد متاسفانه راهی برای ترمیم آن وجود ندارد، بنابراین درچنین شرایطی تنها راه ممکن تعویض است.

با همه این تفاسیر تولیدکنندگان همچنان به دنبال طراحی‌های براق‌تر، نازک‌تر و ظریف‌تر و صد البته مقاومت بیشتر در شیشه‌ها هستند. جان بین می‌گوید: یک سال یا بیشتر با گوریلا گلس مدل ۶ فاصله داریم که بی‌شک این نسخه به همراه خود سطح جدیدی از دوام را خواهد داشت. او تاکید می‌کند که درنهایت ما هرگز شیشه نشکن به معنای واقعی نخواهیم داشت، چراکه هر چیزی تحت فشار بالا شکسته خواهد شد، اما روزی که دیگر از افتادن گوشی از جیب یا هنگام سلفی‌گرفتن ترسی نداشته باشیم بسیار نزدیک است.


 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.