| کد خبر: 158091 |

یک استاد دانشگاه تشریح کرد:

◄ کاهش سرعت بزرگراه‌ها راه‌حل ریشه‌ای تلفات رانندگی؟ + جدول

عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در خصوص موضوع کاهش سرعت در بزرگراه‌ها معتقد است اگرچه از نظر فرهنگی شاید عده‌ای باشند که در رانندگی قانونشکنی کنند اما درست نیست به جای هزینه کردن برای رشد فرهنگی جامعه به یکباره کل صورت مسئله پاک شود.

تین نیوز

عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در خصوص موضوع کاهش سرعت در بزرگراه‌ها معتقد است اگرچه از نظر فرهنگی شاید عده‌ای باشند که در رانندگی قانون‌شکنی کنند اما درست نیست به جای هزینه کردن برای رشد فرهنگی جامعه به یکباره کل صورت مسئله پاک شود.

به گزارش تین‌نیوز،  وحید طاهری با تاکید بر این‌که رانندگان قانون‌شکن در همه جای دنیا حتی در آلمان و آمریکا وجود دارند و نباید و نمی‌توان به این دلیل جلوی پیشرفت و افزایش سرعت را گرفت، در تین‌نیوز نوشت: باید در وجوه مختلف سرمایه‌گذاری کرد و هزینه را در نظر گرفت، ماهیت پیشنهاد کاهش سرعت عقب‌گرد به گذشته است.

وی افزود: بدون شک با تغییر تابلوهای محدودیت سرعت و صرف هزینه برای این امر کمکی به رشد فرهنگ رانندگی نخواهیم کرد بلکه بهتر است از دوران آموزش ابتدایی به جای آموزش برخی دروس کم اهمیت چند درس نظری و عملی مرتبط با ترافیک در نظر گرفته شود و از کودکی آموزش‌های مختلف رانندگی و کمک‌های اولیه ارایه شود.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل تاکید کرد: هم‌زمان با این اقدام می‌توان تعرفه‌ها و مالیات و هزینه‌های بیمه را برای رانندگان خلافکار چند ده برابر کرد و با افزایش تعداد دوربین‌ها و افزایش هوشمندی جاده‌ها سیستم اخذ جرایم را بهبود ببخشید.

این استاد دانشگاه افزود: در گام بعد باید با بهبود امکانات امداد رسانی و خدمات اورژانسی زمینه را برای کاهش تلفات رانندگی افزایش داد. 

طاهری با بیان‌ این‌که کلیه تئوری‌ها راجع به انرژی جنبشی وسیله و کاهش مصرف سوخت در سرعت‌های پایین‌تر از 120 یا 110 مورد تایید است، خاطرنشان کرد: با این حال مخالف کاهش حد مجاز سرعت و خواستار سرمایه‌گذاری بر روی حل ریشه‌ای مشکلات فرهنگی در این خصوص بین رانندگان هستم.

این کارشناس حوزه حمل‌و‌نقل افزود: به‌هرحال چه الان و چه آن زمانی که حد سرعت مثلاً به 110 کیلومتر بر ساعت کاهش یابد باز هم شاهد فیلم ثبت شده عبور رعد آسای خودروهایی با سرعت بالای 200 خواهیم بود.

وی گفت: معتقدم کاهش سرعت مجاز، تاثیر چندانی بر کاهش تلفات جاده‌ای ندارد درست مثل زمانی که قیمت بنزین از 100 تومان به 1000 تومان رسید و جز در مقطع زمانی کوتاهی هیچ کاهشی در مصرف سوخت و کاهش ترافیک معابر شهرها مشاهده نشد چرا که  مردم ما علاقه زیادی به استفاده از وسایل شخصی دارند و هر هزینه‌ای را هم حاضرند برای آن بپردازند.

عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد سمنان با تاکید بر این‌که نمی‌شود مردم را از سفر با وسایل شخصی بازداشت افزود: بسیاری از مردم مجبورند برای گذران زندگی و کار و تلاش سفرهای متعددی داشته باشند در چنین شرایطی چرا فرصت را از تلاش برای حل ریشه‌ای مشکل از دست بدهیم؟

تابلوی سرعت مجاز

وی با طرح این پرسش‌ها که چرا از دولت مطالبه نکنیم  با زیرساخت‌های مخابراتی مناسب سرعت اینترنت را بالا ببرد و امکان دورکاری را فراهم کند و چرا نباید جاده‌ها را مناسب ساخت و کاربری زمین‌های اطراف راه را سر و سامان داد تا ایمنی راه‌ها افزایش یابد گفت: به جای درمان‌های مقطعی باید راه دیگری یافت. اگر خودروسازان مجبور شوند ملاحظات ایمنی را بیش‌تر منظور کنند سود آن بیش از منفعت کاهش حد مجاز سرعت است.

طاهری خاطرنشان کرد: آیا نمی‌توان با سیستم‌های نه چندان پیچیده جاده‌ها را هوشمند کرد که در صورت بروز حادثه مراکز اورژانسی اتوماتیک مطلع شوند و نیروی کمکی ارسال کنند و منتظر تماس شهروندی با موبایلی که در بیابان‌ها هم آنتن نمی‌دهند با تلفن 110 نبود؟ چرا سیستمی در خودروها تعبیه نمی‌شود که به محض بروز حادثه یا بالا رفتن سرعت از حد مجاز به طور اتوماتیک به مراکز پلیس و اوژانس سیگنالی ارسال شود و موقعیت خودرو را اطلاع دهد؟ 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مسائل مرتبط با ترافیک ارتباط زیادی با بازتاب تفکر مردم هرجامعه و هر کشوری راجع به مسائل اقتصادی و فرهنگی دارد و اقتصاد هم اولین آجر ساخت خانه محکم کشورها است پس باید تلاش کرد با حل ریشه‌ای مسائل آن را یک بار برای همیشه حل نمود.

طاهری افزود: مشکلات ترافیکی و تلفات رانندگی و ضرر و زیان بیمه‌ها و بی‌کیفیت بودن جاده‌ها همه و همه ریشه در اقتصاد دارد. اقتصادی که در صورت توانمند بودن می‌تواند مشکلات فرهنگی را هم حل کند بنابراین همه تلاشگران این عرصه باید هر قدر در توان دارند در جهت هم افزایی به‌کار ببندند تا تلفات رانندگی در حالی کاهش یابد که در عین حال مردم سریع تر به مقصد برسند تا بهتر کارکنند و بیشتر پول بسازند تا دیگر خانواده‌ای زیر خط فقر وجود نداشته باشد.

حداکثر سرعت مجاز در برخی کشورهای اروپایی
کشور سرعت مجاز
بریتانیا 112
ایرلند 120
آلمان 140
ایتالیا 130
فرانسه 130
یونان 130
اوکراین 110
نروژ 100
سوئد 110
روسیه 110
بوسنی 130
لهستان 140
هلند 120
اسپانیا 120
پرتغال 120

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پدر پسر شجاع 3 18

    پاسخ شما را از لا به لاي يادداشت شما استخراج كردم اگر فرهنگ سازي از دبستان ها آغاز شود و تمامي جاده ها هوشمند شود مي توان به اين برنامه كوتاه مدت كاهش سرعت عمل كرد هر زمان اتفاقات ميمون و مبارك مد نظر شما به بار نشست سرعت را مجددا افزايش خواهيم داد

  • نادر 0 0

    در ایران اصلا به این تکته توجه نمی شود چرا که کافی است که از خانه بیرون رویم ویک نگاه بیندازیم به اتومبیلها همه به هم چسبیده اند در آلمان همیشه علاوه بر سرعت فاصله بین ماشینها مهم است اگر سرعت من صدکیلومتر در ساعت باشد باید فاصله من با ماشین جلو پنجاه متر باشد همیشه هر چه سرعت من باشد نصف آن بای فاصله باشد دوم اینکه گیرم من نمره منفی دارم و اینکه اجازه حرکت ندارم به دلیل اینکه تخلف کردم خوب چطور من را می خواهند کنترل کنند من که فردا دوباره پشت فرمان می نشینم ورانندگی می کنم و دو باره تخلف پشت تخلف ??مثلا در شهر اهواز پلیس باید هر روز در سطح شهر اهواز بالای د رخیابان را مسدود کند واز رانندگان بخواهد گواهینامه کارت ماشین تست الکل تست مواد بگرد یا اینکه این راننده اجازه حرکت دارد یا
    نه م