| کد خبر: 157969 |

◄ تازه‌هایی از جشنواره ملی فیلم وعکس راه‌آهن

این اقدام راه‌آهن، حرکت بدیعی در جهت ارتقای سطح فرهنگی جامعه در حوزه حمل‌ونقل است و تاثیر قابل توجهی در جذب هنرمندان جامعه برای نوآوری و خلق آثاری با مضامین متنوع درخصوص ارتباط انسان و قطار دارد. از سویی دیگر، هنرمندان نوپا وشناخته نشده فرصتی برای شرکت دریک فستیوال معتبر و نمایش آثار خود پیدا می‌کنند.

تین نیوز

دومین جشنواره فیلم وعکس راه‌آهن در حالی به روزهای پایانی مهلت ارسال آثار نزدیک می‌شود که تعدادی از علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره  همچنان با کمبود وقت مواجه شده‌اند. پیش‌تر مهلت ارسال آثار 10 دی‌ماه 96، مراسم اعلام نتایج و اختتامیه آن در دی‌ماه اعلام شده‌است.  

 به نظر می‌رسد این فستیوال کم‌نظیر در سازمان‌های دولتی، دومین سال خود را بسیار باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار کند؛ چرا که دبیر هنری جشنواره  و داوران را نیز از افراد محبوب همان جمع انتخاب کرده است.

 این اقدام راه‌آهن، در جهت ارتقای سطح فرهنگی جامعه در حوزه حمل‌ونقل انجام گرفته و تاثیر قابل توجهی در جذب هنرمندان جامعه برای نوآوری و خلق آثاری با مضامین متنوع درخصوص ارتباط انسان و قطار دارد. از سوی دیگر، هنرمندان نوپا وشناخته نشده فرصتی برای شرکت دریک فستیوال معتبر و نمایش آثار خود پیدا می‌کنند.  

نظر جمع دیگری از هنرمندان

مرتضی رزاق کریمی(معاون فرهنگی مرکز گسترش و سینما تجربی):

photo_2017-12-24_10-58-06

موضوع حمل و نقل یکی از موضوعات مهم بشر است و اصلاً پایه شکل‌گیری تمدن‌ها از جابه‌جایی بشر بوده است و در مقایسه با گذشته، شکل حمل‌ونقل تغییر کرده و نیازمند فرهنگ‌سازی برای مردم هستیم. شناخت هر چه بهتر مردم از سیستم حمل‌ونقلی در کشور فقط با کار فرهنگی جواب می‌دهد و جشنوارۀ هنری راه‌آهن به فرهنگ‌سازی جامعه کمک می کند.

توجه جشنوارۀ هنری راه‌آهن به این موضوع که از نظر بصری برای سینماگران جالب است، می تواند به فرهنگ‌سازی جامعه کمک کند و باعث رشد و ارتقای جامعه شود.

قطار یکی از وسایل سفر است که تقریبا همۀ مردم و فیلم‌سازان از دوران بچگی با آن خاطره دارند. فرصت گفت‌وگو در هنگام سفر با دوستان و اعضای خانواده و مناظر دیدنی از ویژگی‌های منحصر به فرد قطار است. ریتم و صدایی که در هنگام حرکت وجود دارد، باعث شده تا نوایی موزون را ایجاد کند و از نظری چون سینما هم متشکل از صدا و تصویر است، برای هنرمندان جذاب است.

اصغر همت (بازیگر سینما,تئاتر و تلویزیون)

photo_2017-12-24_10-51-25

جشنواره های فیلم کوتاه، فرصت کشف استعدادهای جوان است. فیلم‌های کوتاه یکی از مزیت‌های این جشنواره است که می تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیام خود را به مخاطب منتقل کند.

جشنواره هایی که چندین دوره از برگزاری آن‌ها می‌گذرد، فرصتی برای حضور و کشف استعدادهای جوان است که حرفی برای گفتن دارند. فیلم‌سازان جوان برگزیدۀ جشنواره‌ها نیازمند حمایت‌های بعدی هستند. حضور حرفه‌ای‌های فیلم‌سازی در بخش ویژۀ پخش

جشنواره ها نباید فقط به صورت فرمایشی برگزار شوند، بلکه باید شرایطی را برای حضور تمام جریان‌ها و تفکرها فراهم کرد. فراخوان را باید بر اساس جذب تمام طیف‌های فکری تنظیم کرد به طوریکه فقط به یک جریان خاصی مربوط نشود.

نقد جشنواره‌ها راهی برای شناخت نقاط قوت و ضعف آن‌ها است. نقد اگر توسط رسانه‌ها و کارشناسان متخصص که چشم آگاه و بیدار یک جامعه هستند، صورت بگیرد، می تواند باعث شود تا مسئولان جشنواره با آگاهی بیشتر در جهت حل مشکلات خود برآیند.

علیرضا زرین دست (مدیر فیلمبرداری سینما)

photo_2017-12-24_10-58-43

در ساخت فیلم کوتاه از راه آهن با سوژه‌هایی روبرو هستیم که بهترین نما و وسیله برای عکاسی و فیلم برداری است. مبتدی‌ترین فیلم‌سازان و عکاسان اگر از قطار، دیزل و ریل عکاسی کنند آثار خوبی تولید می‌کنند.

هنرمندان شیفتۀ ترکیب‌بندی راه‌آهن هستند. فیلم‌سازان بسیار خوبی داریم که ایده، خلاقیت و تکنیک دارند و راه‌آهن باید از آن‌ها در ساخت مستند استفاده کند. راه آهن اگر امکانات و بودجه کافی دارد باید برای مستند‌سازی در این حوزه خرج کند.

فلز و به خصوص ریل و همین‌طور هم تجهیزات جنگی، ظرفیت فوق العاده‌ای برای فیلم‌سازی و عکاسی دارند. ترکیب‌بندی و پرسپکتیوی که در راه‌آهن وجود دارد، هنرمندان را شیفتۀ خود کرده است.

تا الآن فیلم های زیادی را با موضوع و یا سکانس‌هایی از قطار کار کردم و آخرین آن، فیلم  «سرو زیر آب» کار محمدعلی باشه‌آهنگر است.

اسماعیل عفیفه(تهیه کننده سینما)

photo_2017-12-24_10-44-11

ورود راه‌آهن به بحث هنر می‌تواند باعث جریان‌سازی شود.

راه‌آهن در فیلم‌های خارجی بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌است و فکر می‌کنم، جذابیت بسیاری برای فیلمسازان دارد. حرکت و صدای قطار بار دراماتیک دارد و اگر فرصتی پیش آید، دوست دارم تا در این حوزه فیلمسازی کنم.

راه‌آهن می‌تواند در کنار جشنواره، بودجه‌ای را برای تولید آثارسفارشی اختصاص دهدو به اقتصاد هنر کمک کند.

زنده یاد مرتضی احمدی به معنای واقعی کلمه، هنرمند بود و هنوز ردپای وی با دکلمه‌هایش در هنرکشور احساس می‌شود.

هر نهادی برای انجام کار فرهنگی باید ابتدا تعریفی از کار خود کند و ببیند که به دنبال چه اهدافی است. سیاست‌گذاری جشنواره‌ها اگر درست تنظیم شود، موجب تحول دنیای سینما و ارتقای سواد فیلم‌سازان می شود. در ایران جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شود اما نکته‌ای که می تواند یک جشنواره را مهم کند، همین سیاسگذاری مسئولان است.

مریم بوبانی (بازیگر سینما و تلویزیون)

15_02_0020

علاقه‌ام به قطار آن‌قدر زیاد است که حاضرم در فیلم کوتاه هم بازی کنم

مریم بوبانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره فیلم و عکس راه‌آهن، وجه اشتراک قطار و سینما را در تشابه حرکت قطار و نگاتیو فیلم عنوان کرد و گفت: تصویرگری از این فضا و همچنین لوکیشنی دراماتیک، با راهروهای تنگ و نماهای سینمایی که در قطار می‌توان به دنبال آن بود، باعث شده تا قطار را برای فیلم‌سازان جذاب کند.

« اصولاً جاده وسفر همیشه برای مردم با موضوعات کشف‌ناشده‌ای همراه بوده‌است و اینکه گذر زمان و حرکت رو به آینده را در قطار می توان دنبال کرد، یکی از مواردی است که کارگردان ها دوست دارند تا سوژه های آن ها در این فضا رقم بخورد.»

بازیگر فیلم «زیر سقف دودی» به علاقه مندی خود برای بازی درفیلم هایی با موضوع قطار اشاره کرد و اظهار داشت: تا این لحظه در فیلم‌های بسیاری با موضوع قطار و یا سکانس‌هایی با این محوریت بازی کردم و هر بار که بازی می کنم، قطار برای من جذابیت خاص خودش را دارد و بدون شک اگر فیلمنامۀ خوبی به من پیشنهاد شود حتی اگر فیلم کوتاه هم باشد، آن را می پذیرم.

 بوبانی، زنده‌یاد مرتضی احمدی را از نادرترین افراد در تلویزیون ایران دانست که به معنای کلمه هنر‌پیشه بود و در این خصوص گفت: مثل احمدی دیگر هیچ وقت در سینما و تلویزیون ما تکرار نمی‌شوند. زمانی که بچه بودم خیلی بازی وی را دوست داشتم و می‌توان گفت احمدی شناخت عمیقی از مسائل فرهنگی تهران داشت و علاوه بر مهارت در حرفۀ بازیگری سینما، یکی از صداپیشه‌گان وبازیگران خوب رادیو و تئاتر بودند. امیدوارم برنامه‌های گرامیداشت این گونه هنرمندان در شأن و مقام آن‌ها باشد.

پژمان بازغی( بازیگر سینما و تلویزیون)

photo_2017-12-24_10-42-57 1

جشنواره ها فیلم‌سازان را با ایده‌های زیادی روبرو می‌کنند.

به اعتقاد من اصولاً هر جشنواره‌ای در رابطه با سینما، هنر نمایش و حتی تلویزیون برگزار شود  باعث رشد جامعه می‌شود.

با دیدن کارها در جشنواره‌ها، افراد از هم ایده می گیرند، بنابراین فکر می کنم اتفاق خوبی در عرصه هنر باشد. هدف حضور هنرمند در جشنواره‌ها باید تاثیرگذاری بر مخاطب و دیده شدن فیلم خود باشد. به نظرم فقط ایده نمی‌تواند به فیلم تبدیل شود بلکه شکل‌گیری ایده و انجام آن مهم است.

رهبر قنبری(مستند ساز و مدرس سینما)

photo_2017-12-24_10-46-13

جشنواره ها علاوه بر فیلمسازان، باید قشرهای مختلف اجتماعی را هم در بگیرند. ضعف ارتباطی با بدنه اجتماع و مخاطبان یکی از ضعف‌هایی است که باید در جشنواره‌ها اصلاح شود.

جشنواره ها باید مکانی برای حضور قشرهای مختلف اجتماعی در آن باشد و نباید فقط به طیف های خاصی از فیلمسازان محدود شود. باید سعی شود تا با تدارک برنامه های علمی به ارتقای سواد فیلمسازان کمک کنیم.

در برگزاری جشنواره ها نیازمند حضور افراد متخصص هستیم تا علاوه بر واقف بودن به موضوع؛ ارتباط خوبی نیز با فیلمسازان بگیرند. حمایت و پخش فیلم های مستند و کوتاه برگزیده در رسانه ملی، باعث ایجاد انگیزه در فیلمسازان می شود.

ساخت فیلم های کوتاه کوتاه مثل فیلم‌های 100 ثانیه‌ای نیازمند استفاده از فرم‌های موجز برای بیان منظور خود است و کار هر فیلمسازی نیست.

محدود کردن فیلمساز و هدایت کردن وی در کانال خاصی باعث می‌شود تا نتوانیم خروجی مطلوبی را بگیریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.