| کد خبر: 157479 |

گرامیداشت هفته حمل‌ونقل/2

هشدار نسبت به کاهش سهم حمل‌ونقل عمومی در تقاضای سفر

چند سالی می‌شود که استفاده از حمل‌ونقل عمومی روند کاهشی به خود گرفته است و سالانه حدود 7 درصد با کاهش سهم حمل‌ونقل عمومی مواجه هستیم.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نیاز جدی حمل‌ونقل عمومی به حمایت‌های دولتی گفت: استفاده مردم از حمل‌ونقل عمومی سالانه 7 درصد کاهش می‌یابد که در این راستا حمل‌ونقل عمومی نیازمند حمایت‌های ویژه با هدف نوسازی ناوگان و کاهش قیمت است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز داود کشاورزیان در مراسم گرامیداشت هفته حمل‌ونقل که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد؛ نسبت به کاهش استفاده از ناوگان عمومی از سوی مردم هشدار داد و گفت : چند سالی می‌شود که استفاده از حمل‌ونقل عمومی روند کاهشی به خود گرفته است  و سالانه حدود 7 درصد با کاهش سهم حمل‌ونقل عمومی مواجه هستیم.

وی آلودگی هوا ترافیک و افزایش تلفات سوانح رانندگی را ازجمله دلایل کاهش سهم حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت : افزایش روزافزون تولید خودرو، نرخ سوخت پایین و عدم انگیزه کافی برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی که دلیل اصلی آن راحت بودن استفاده از حمل‌ونقل شخصی است موجب کاهش استفاده مردم از ناوگان عمومی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار توجه دولت به این موضوع شد و گفت : با هدف توسعه حمل‌ونقل عمومی بهتر است که دولت به برخی سیاست‌ها توجه کرده و کاهش قیمت تمام‌شده در حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار دهد. به گفته کشاورزیان حذف تعرفه و مالیات و کاهش قیمت اتوبوس یکی از راه‌‌کارهای دولت برای کاهش قیمت تمام‌شده حمل‌ونقل عمومی است.

 کشاورزان در این باره توضیح داد : امروز قیمت یک دستگاه اتوبوس 900 میلیون تومان است که حداکثر تسهیلاتی که دولت می‌تواند با هدف نوسازی ارائه دهد 150 میلیون تومان است؛ دلیل آن‌هم این است که سیستم بانکی رقمی بیش از این را تقبل نمی‌کند. بنابراین رقمی بیش از 500 تومان که چیزی حدود 100 درصد نوسازی است؛ به عهده راننده است.

به گفته کشاورزیان دولت تنها می‌تواند 40 درصد مبلغ نوسازی ناوگان را تأمین کند و در نهایت مجموعه عوامل گرانی اتوبوس و پایین بودن قیمت سوخت دست به دست هم می‌دهد که موجب کاهش روزافزون سهم حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح شبکه سیر همنام اشاره کرد و گفت : در حال حاضر 1700 شرکت اتوبوس‌رانی در زمینه حمل‌ونقل مسافر در حال فعالیت هستند که باید ذیل طرح شبکه سیر همنام یا همان برندسازی، اتوبوس، راننده و شرکت با یک نام واحد خدمات دهند. بر اساس این طرح اتوبوس‌ها قطعاً باید بغل‌نویسی شرکت مادر را داشته باشند و حتماً تابلوی شرکت مادر بر درب دفاتر فروش بلیت نصب شود.

به گفته کشاورزیان این طرح در گذشته و قبل از انقلاب نیز در ایران وجود داشته است .

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پس از انجام این طرح ارزیابی شرکت‌ها آغاز می‌شود؛ به نظر ما این منطقی نیست که اتوبوس و راننده هر دو با یک شرکت کار کنند اما راننده صبح که وارد پایانه می‌شود از مسیری که قرار است مسافر را جابجا کند؛ مطلع نباشد.

رئیس سازمان راهداری خبر داد که تا پایان سال آینده شاخص‌های ارزیابی، تعدیل و رده‌بندی شرکت‌های حمل‌ونقل به 3،4 و 5 ستاره آغاز می‌شود.

به گفته کشاورزیان بر اساس این رده‌بندی مثلاً گفته می‌شود که راننده اتوبوسی که 4 ستاره است نمی‌تواند در تهران کار کند و یا شرکتی که 3 ستاره شده است، تنها می‌تواند در چند مسیر محدود خدمات ارائه دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به وضعیت بودجه سازمان راهداری اشاره کرده و گفت: با کمک وزیر راه تصمیم داریم بودجه سازمان راهداری را به‌صورت جداگانه به مجلس ارائه دهیم تا توجه جدی به بخش راهداری در لایحه بودجه سال آینده شود. امسال از نظر تأمین اعتبار سال سختی را گذراندیم و حتی بخشی از پرداختی‌های ما به راهداران عزیز از محل منابع داخلی سازمان بود که مدیریت کار را برای ما سخت کرد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.