| کد خبر: 156790 |

نوسازی ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده تهران در دستورکار

عضو مجمع نمایندگان استان تهران معتقد است توجه و رسیدگی به بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای و ناکارآمد شهری هم‌اکنون در وضعیتی قرار دارد که نیازمند نگاه حاکمیتی، تعامل، تعاون و همسویی همه نهادهای ذی‌مدخل از جمله قوه مقننه و قوه مجریه است.

تین نیوز

به گزارش خانه ملت، سیه فاطمه ذوالقدر، با اشاره به برگزاری نشستی با هدف بررسی بافت فرسوده، گفت: این نشست با حضور طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده تهران در مجلس، عشایری معاون وزیر و سرپرست شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و روستا عضو هیات مدیره این شرکت برگزار شد.

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به معضلات و مصائب وارده به شهروندان از محل بافت فرسوده، افزود: برای پاسخ به مطالبه گری مردم درخصوص حل مشکل بافت فرسوده، چندی پیش با متولیان موضوع بافت فرسوده نشستی برگزارشد؛ تا اقدامات و عملکرد دولت در راستای بازآفرینی شهری و احیا و نوسازی بافت فرسوده مورد پیگیری واقع شود.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی سیاوشی نماینده تهران دراین نشست، تصریح کرد:  وی ضمن ضرورت توجه به موضوع بافت فرسوده و لحاظ اولویت در رسیدگی به معضلات آن، خروج از بلاتکلیفی املاک فاقد زمین در بافت فرسوده را یکی از مشکلات کلیدی اقشار ضعیف ساکن در این مناطق برشمرد.

ذوالقدر گفت: همچنین سیاوشی نماینده تهران بر ضرورت تخصیص تسهیلات مورد نیاز برای احیا، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری تاکید کرد و مقرر شد میزان تخصیص تسهیلات و اولویت بندی آن را برای ساکنین بافت فرسوده  مورد پیگیری قرار دهند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید بربررسی  موضوع رسیدگی به بافت ‌فرسوده با ذکر اولویت در برنامه ششم توسعه، گفت: دراین نشست مطرح شد که  در بند الف ماده ۵۹ برنامه ششم، توجه به بافت فرسوده  مورد تاکید قرارگرفته  و بر این اساس دولت مکلف شده که سالانه ۲۷۰ محله را احیا، نوسازی و‌ بهسازی کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ٥٣٤ شهر ١٠٣٤ محله دارای سکونتگاه های ناکارآمد می باشند، افزود: نگاه شرکت عمران و‌ بهسازی شهری برای احیا، بهسازی و‌نوسازی در این فرایند از پایین به بالا می باشد که مشارکت مردم را به همراه دارد.

ذوالقدر ادامه داد: بر این اساس برنامه جامع بازآفرینی شهری تدوین شده که در این برنامه ۲۲ دستگاه به عنوان ذی مدخل با موضوع بافت فرسوده شناسایی شدند ، بنابراین در ستاد ملی بازآفرینی شهری که با رویکرد مدنظر در قانون برنامه ششم شکل گرفته  عضو می باشند.

وی تاکید کرد : تحقق برنامه بازآفرینی شهری نیازمند ١٢٥ هزار میلیارد تومان می باشد، ازاین رو از این میزان ٥٠ میلیارد تومان ان آورده بخش خصوصی و ٣٧ میلیارد تومان سهم آورده شهرداری و  میزان ۳۸ میلیارد تومان سهم دولت درنظر گرفته شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، با اشاره به اینکه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بخش عرضه مسکن، پیشنهاد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به میزان یک میلیارد دلار با تعهد بازپرداخت را مطرح کرده است، گفت: در بخش فروش مسکن، طرح صندوق یکم ارائه شد که هم اینک در حال اجرایی شدن است، همچنین معضل ومشکل خانه های بدون سند واقع در بافت فرسوده با کمیسیون سه نفره ای متشکل از نماینده اداره ثبت، قوه قضاییه و وزارت راه و شهرسازی قابل مرتفع است، بنابراین اجرای تکالیف کمیسیون موصوف وابسته به  تصویب بودجه ای مشخص می باشد.

وی با بیان اینکه شهر تهران ١٤ هزار هکتار  بافت فرسوده داشته که ٣٢٠٠ هکتار آن در اولویت نخست برای احیا، بهسازی و نوسازی قرارگرفته است، تصریح کرد :  تاکنون ٥٥ هزار فقره تسهیلات برای نوسازی تخصیص یافته است، اما  نکته حائز اهمیت در تخصیص تسهیلات مسکن در این موضوع آن است که هر واحد تسهیلات ٢/١ مسکن مازاد را ایجاد کرده است؛ بنابراین این بهسازی و نوسازی ها در بافت فرسوده ٧/٨ کیلومتر بازگشایی معابر را در برداشته است.

ذوالقدر تاکید کرد:  با توجه به اهمیت تسریع در رسیدگی به موضوع بافت فرسوده، اولویت بازآفرینی شهر تهران در سه محله فرحزاد، باغ آذری وسیروس دردستورکار قرار گرفته و اولویت بازآفرینی در حریم تهران در هلالی تحت عنوان هلال فقر (شهر ری، اسلامشهر، رباط کریم، نسیم شهر و شهر قدس) نیز دردستورکار قرار دارد؛ ازاین رو مطالعات کارشناسی و تخصصی آن به انجام رسیده است.

وی گفت: با توجه به مباحث مطروحه در این نشست تاکید شد که مرتفع نمودن معضلات و آسیب های بافت فرسوده بیش از هر چیز نیازمند همسویی سازنده میان متولیان امر می باشد و در این همسویی باید همه جوانب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اموزشی را مدنظر قرار داد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران ، افزو: بر این اساس به منظور تبادل اطلاعات بیشتر و همچنین تخصیص بودجه لازم برای بافت فرسوده شهری به خصوص استان تهران و با توجه به این موضوع در لایحه بودجه ٩٧ ، مقرر گردید نشستی با مجمع نمایندگان تهران و  کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، عمران و آموزش مجلس شورای اسلامی برگزار گردد تا تصمیمات کارآمد و عملیاتی برای این بخش از بدنه ضعیف و آسیب پذیر شهر اتخاذ گردد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.