| کد خبر: 156550 |

رئیس جمهور در مراسم افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار؛

◄ حمل‌ونقل منطقه باید به هم متصل شود

باید اقتصاد کشورها را به هم متصل کنیم . وحدت مسیرهای تجاری، راه‌های تجاری، پیوستگی دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد وحدت و پیوند است.

تین نیوز

رئیس جمهور در مراسم افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار گفت:باید اقتصاد کشورها را به هم متصل کنیم . وحدت مسیرهای تجاری، راه‌های تجاری، پیوستگی دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد وحدت و پیوند است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حسن روحانی در مراسم افتتاح بندر شهید بهشتی که با حضور مقامات بلندپایه  داخلی و خارجی و نمایندگان اقوام برگزار شد اظهار کرد: این جا منطقه برخورد شیعه و سنی است و امروز از همه این‌ها یک قدم فاصله گرفتیم.

روحانی تصریح کرد: اولاً مردم این منطقه نشان داده‌اند که بین مذاهب مختلف و اقوام مختلف در این سرزمین فاصله‌ای وجود ندارد. در این راستا علمای شیعه و سنی، نخبگان، روشنفکران چه در ایران و چه در کشورهای منطقه گام‌های بلندی برداشتند.آنچه برای همه ما مهم است این است که همه ما باید به فکر همبستگی، اتحاد و منافع بیش‌تر در این منطقه باشیم.

او تاکید کرد: راهی جز اعتدال وجود ندارد. افراطی‌گری و خشونت به هر نامی که باشد و در هر کشوری که باشد پایانش ویرانی و خسارت و نابودی است.

باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم

رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت وحدت در کشورهای منطقه اظهار کرد: سرآغاز اعتدال باور همدیگر است. باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم. باید مردم منطقه، منافع کشورهای همسایه و دیگران را به رسمیت بشناسند، فرهنگ و قومیت‌ها را زیر چتر فرهنگ ملی کشورهای منطقه به رسمیت بشناسند. مذاهب نیز باید همدیگر را به رسمیت بشناسند. به زور، با عصبانیت، شعار و خشونت هیچکس را نمی‌توان از مسیری به مسیر دیگر هدایت کرد.

روحانی افزود: اگر کسی فکر می کند دینش، مذهبش بهتر است باید با عمل خودش نشان دهد نه با زبان. باید در عمل نشان بدهیم که بهترین راه را داریم و در عین حال باید اعتقادات دیگران را احترام کنیم و به رسمیت بشناسیم.

او افزود: تعامل سرآغاز وحدت و همبستگی است و اعتدال راهی است که ما را به تعامل سازنده و گسترده می‌رساند.

روحانی تصریح کرد: در این منطقه هیچ کشوری نمی‌تواند مدعی شود که من قدرت برتر در این منطقه هستم و باید کشورهای دیگر تسلیم ما و تابع من باشند. ابرقدرت‌ها هم نتوانستند این کار را انجام بدهند. باید قبول کنیم که قدرت ما در قدرت منطقه است نه قدرت تک‌تک کشورها.

حمل‌ونقل کشورهای منطقه باید به هم پیوسته باشد

روحانی با اشاره به اینکه فرهنگ و اقتصاد نقش مهمی در پیوند کشورها دارد تاکید کرد: اما در عین حال اقتصاد نیز نقش بسیار مهمی را دارد. باید اقتصاد کشورها را به هم متصل کنیم. وحدت مسیرهای تجاری، راه‌های تجاری، پیوستگی دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد وحدت و پیوند است.

رئیس جمهور گفت: امروز داریم از پیوند حمل‌ونقل حرف می‌زنیم. حمل‌ونقل منطقه باید به هم پیوسته باشد.

او تاکید کرد: اگر کشورهای منطقه به هم متصل شوند به هم احساس نیاز پیدا می‌کنند و این نیاز مقدس است.در عین حال که ما همیشه می‌گوییم باید به سمت خوداتکایی حرکت کتیم اما ما همه نیاز به انس داریم. انسان هستیم و نیاز به انس و محبت داریم.

روحانی گفت: در اقتنصاد ما به هم نیاز داریم. اگر کشوری فکر کند از هر نیازی بی‌نیاز است، حتماً اشتباه کرده است. ما به هم نیازمندیم و این نیاز در صورتی که در چارچوب صحیح تعریف شود، می‌تواند باعث وحدت ما باشد.

منافع مشترک ما را به هم پیوند می‌دهد

رئیس جمهور افزود: اگر کشورهای مختلف بتوانند، در بخش‌های جاده‌ای، ریلی یا بندری همدیگر را کنار هم بیابند و منافع مشترکی ببینند، باعث وحدت و امنیت خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: امنیت تنها با قدرت نظامی به دست نمی‌آید. اگر ما کشورهای منطقه در کنار هم و متصل بودیم و منافع مشترک را احسا کردیم این منافع مشترک ما را به هم پیوند خواهد داد.

او افزود: چابهار یک نقطه درخشان در این منطقه است. چابهار ساحلی است که می‌تواند ملت‌های این مطقه را بهتر به هم متصل کند و منافع مشترکی را تعریف کند. البته ارزش چابهار در سایه وحدت مردم در سیستان و بلوچستان و امنیتی که مردم در این استان به وجود آورند، است. اگر این استان امن نباشد، چابهار ارزشی نخواهد داشت. این امنیت نیز در سایه وحدت اقوام و مذاهب است.

او گفت: اولین تشکرم از همه اقوام و مذاهبی است که در این منطقه زیست می‌کنند. اساس امنیت را مردم به وجود خواهند آورد.

روحانی افزود: نکته دوم اینکه ما در کشورهای منطقه سابقه دیرین روابط دوستانه را تجربه کردیم. قرن‌هاست با کشورهای شرقی همیشه همزیستی خوب و مسالمت‌آمیزی داشتیم. گاهی در برخی مناطق مشکلاتی داشته‌ایم اما در منطقه شرق ما کمتر با مشکل مواجه بودیم و این مایه بزرگی برای منطقه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما راه را در تعامل بین ملت‌ها می‌بینیم. علاقه‌مند نیستیم با هیچ کشوری فاصله داشته باشیم. معتقدیم اگر مشکلی در منطقه وجود دارد با گفت‌وگو قابل حل‌وفصل است. نیاز به چیزی بالاتر از گفت‌وگو برای حل نیست. نه نیازی به اسلحه داریم ونه به قدرت‌های غریبه.

ترانزیت راه‌ اتصال ملت‌ها به یکدیگر است

روحانی اظهار کرد: ترانزیت یکی از مسیرهای اتصال ملت‌ها به یکدیگر است. چابهار در موقعیت ممتازی قرار گرفته تا بتوانیم کشورهای منطقه و حتی آفریقایی را به آسیای مرکزی، به اروپای شرقی و شمالی متصل کنیم. اولین قدم این بود که بندر چابهار ظرفیت لازم را برای این رفت‌وآمد بار و مسافر پیدا کند و خوشحالیم که امروز فاز اول آن افتتاح شد و ظرفیت آن از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. هم به دنبال فازهای بعدی هستیم و هم به دنبال اتصال این بندر به کشورهای منطقه از طریق ریل و جاده بهتر هستیم.

روحانی با اشاره به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی درباره مسیر زاهدان به چابهار تاکید کرد: اول باید مسیر اصلاح شده و در مرحله بعد به بزرگراه تبدیل شود.

او افزود: مسئله‌مهم‌تر ریل است تا بتوانیم چابهار را به راه‌آهن سراسری متصل کنیم. خوشحالم که این پروژه 27 درصد رشد داشته و در عین حال باید این روند را تسریع کنیم.

از پیشرفت بندر گوادر استقبال می‌کنیم

روحانی با اشاره به بندر گوادر پاکستان تصریح کرد: ما از پیشرفت بندر گوادر هم استقبال می‌کنیم. با انحصار و رقابت منفی مشکل ما حل نخواهد شد. باید رقابت سازنده داشته باشیم تا به هدف برسیم.

رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه رعایت ضوابط زیست محیطی در فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار یک کار بزرگ است تاکید کرد: تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای پهلوگیری و انبارداری کار درستی است زیرا ما نیاز داریم برای این بندر جذابیت ایجاد کنیم.

روحانی در پایان تاکید کرد: امروز فرح و خوشحالی ما تنها برای پیشرفت اقتصادی در یک کشور  و توسعه یک استان در ایران نیست. از این‌ها مهم‌تر مسیری است که برای تعامل بیشتر با کشورهای منطقه ایجاد شده و اینکه کشورهای منطقه از طریق این راه‌ها بتوانند به هم نزدیک‌تر شوند.

رئیس جمهور گفت: از نیروی دریایی هم برای تامین امنیت ممنونم. امنیت امروز  در آب‌های منطقه نتیجه تلاش نیروی دریایی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.