| کد خبر: 156450 |

این خبر در حال تکمیل است

وضعیت زیرساخت‌های کرمان پس از زلزله

زلزله ۶.۱ریشتری در ساعت ۶:۰۲ صبح امروز جمعه ۱۰ آذر بخش‌هایی از استان کرمان را لرزاند. کانون زلزله منطقه "هجدک " از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بود و در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد. این گزارش به بررسی آخرین اخبار در مورد وضعیت زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی استان در پی زلزله می‌پردازد.

تین نیوز

زلزله ۶.۱ریشتری در ساعت ۶:۰۲ صبح امروز جمعه ۱۰ آذر بخش‌هایی از استان کرمان را لرزاند. کانون زلزله منطقه "هجدک " از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بود و در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد. این گزارش به بررسی آخرین اخبار در مورد وضعیت زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی استان در پی زلزله می‌پردازد.

بنزین به اندازه کافی در کرمان هست؛ مردم به جایگاه‌ها هجوم نبرند

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که در زلزله صبح امروز کرمان هیچ جایگاه سوختی آسیب ندیده است، گفت: مردم می‌توانند اختلال در سوخت‌رسانی را از طریق شماره ۰۲۱۰۹۶۲۷ اطلاع‌رسانی کنند.

سید محمدرضا موسوی‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زمین‌ لرزه‌ای که صبح امروز در استان کرمان رخ داد، اظهار کرد: پس از وقوع زمین لرزه در استان کرمان ستاد بحران منطقه در استان و کشور تشکیل شد.

وی افزود: همچنین بلافاصله چند دستگاه نفت‌کش نفت سفید به کرمان اعزام شد تا در صورت بروز خسارت در دسترس مردم باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که هیچ جایگاه سوختی در زلزله کرمان آسیب ندیده است، افزود: مردم پس از وقوع زلزله به جایگاه‌های سوخت هجوم بردند و در جایگاه‌ها با ترافیک مواجه شدیم؛ با این حال بنزین به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیاز مردم در جایگاه‌ها وجود دارد.

موسوی‌خواه از وجود چهار جایگاه سوخت سیار در کرمان خبر داد و گفت: دو جایگاه سوخت دیگر هم آماده خدمت‌رسانی است و چنانچه ستاد بحران استان اعلام نیاز کند، جایگاه‌های سوخت سیار به مناطق مورد نیاز منتقل می‌شوند.

وی با بیان این که کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به منطقه زلزله زده کرمان اعزام شده‌اند، اظهار کرد: هیچ گزارشی مبنی بر این که جایگاه‌های سوخت آسیب دیده‌اند ارائه نشد، اما باز هم کارشناسان برای بررسی به منطقه اعزام شدند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که مردم می‌توانند اختلال در سوخت‌رسانی را گزارش دهند، تصریح کرد: سامانه ۰۲۱۰۹۶۲۷ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی از اختلال در سوخت‌رسانی است و چنانچه مردم مشکلی در زمینه تامین سوخت داشتند می‌توانند به این شماره اطلاع دهند.

وضعیت آب و برق در مناطق زلزله‌زده کرمان

مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو نیز به ایسنا گفت: در پی زلزله ۶.۱ ریشتری امروز استان کرمان وضعیت برق در شرایط نسبتا پایداری قرار دارد و برق ۲۵۰ مشترک که اکنون با قطعی مواجه شده‌اند تا غروب امروز وصل می‌شود.

میثم جعفرزاده با بیان این که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کرمان، شبکه فشار قوی و فشار متوسط کاملا در مدار بهره‌برداری قرار دارد، گفت: ۸۰ روستا معادل ۴۵۰۰ مشترک درگیر زلزله شده‌اند که هشت روستا در حوزه فشار ضعیف دچار آسیب‌هایی شدند که موجب شد برق ۲۵۰ مشترک قطع شود.

وی ادامه داد: همکاران ما در حال فعالیت هستند و تا قبل از غروب آفتاب وضعیت شبکه برق کرمان کاملا پایدار خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو با اشاره به وضعیت آب و فاضلاب مناطق زلزله زده نیز، گفت: در بخش شهری شرایط کاملا پایدار است. در بخش روستایی نیز در منطقه‌ای که زلزله رخ داده ۱۱۰۰ مشترک وجود دارد که در این بین دو روستا شرایط نرمالی ندارند.

جعفرزاده ادامه داد: در این دو روستا ۶۰ خانوار وجود دارد که تا زمانی که کدورت آب به‌طور کامل از بین رود عملیات آبرسانی با تانکر انجام می‌شود.

شرکت گاز استان کرمان در حالت آماده‌باش

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز با اشاره به وقوع زمین لرزه در استان کرمان، اظهار کرد: کمیته بحران شرکت گاز استان کرمان بعد از وقوع زلزله در حالت آماده‌باش قرار دارد.

مجید بوجارزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت گازرسانی در مناطق زلزله زده کرمان توضیح داد: در شهر و روستاهای اطراف محل زلزله هنوز عملیات گازرسانی کامل نشده و هیچ مشکلی در این خصوص به وجود نیامده است و تاسیسات آسیب ندیده‌اند.

وی افزود: شرکت گاز استان کرمان بلافاصله با تشکیل کمیته بحران تصمیمات لازم را گرفته و در حال آماده‌باش کامل است.

خطوط ارتباطی مناطق زلزله‌زده کرمان پایدار است

سخنگوی شرکت مخابرات ایران نیز وضعیت خطوط ارتباطی مناطق زلزله زده کرمان را پایدار اعلام کرد.

محمدرضا بیدخواه افزود: این مناطق در حال حاضر با مشکلی روبه‌رو نیستند و تنها در بعضی از بخش‌ها به دلیل مکالمات زیاد، ترافیک بالای ارتباطی وجود دارد، اما ارتباطات و مکالمات بدون مشکل در جریان است.

وی همچنین از کاربران خواست از مکالمات طولانی و غیرضروری پرهیز کنند تا امکان امکان برقراری مکالمات برقراری بیشتری برای افراد فراهم شود.

شرایط فرودگاه کرمان عادی است/آمادگی کامل برای خدمت رسانی

همچنین شرکت فرودگاه ها اعلام کرد که از همان دقایق اولیه وقوع زلزله امروز در استان کرمان، بازدیدهای میدانی از مناطق عملیاتی و فنی فرودگاه بین‌المللی کرمان انجام شد که نشان می‌دهد هیچ گونه خسارتی به تاسیسات و ابنیه و مراکز حساس فرودگاه وارد نشده و تمامی پرسنل در صحت و سلامتی به سر می‌برند.

طبق اعلام این شرکت، با توجه فعال بودن فرودگاه کرمان و انجام هماهنگی های لازم با ستاد مدیریت بحران استان، تیمی متشکل از معاون استاندار ، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان و پورابراهیمی - نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی - و جمعی از مسئولین عازم منطقه زلزله‌زده شدند.

شرکت فرودگاه ها همچنین از نهایی شدن همکاری های لازم با جمعیت هلال احمر استان برای انجام پرواز بالگردهای ارزیاب و امداد و نجات خبر داده است.

در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی کرمان کاملا عملیاتی است و تمامی بخش های فرودگاه در حال آماده باش برای خدمات رسانی به سر می‌برند.

خسارت به حدود ۱۵۰۰ خانه در زلزله کرمان

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نیز گفت: برآورد نهایی از خسارت زلزله ۶.۱ ریشتری امروز کرمان ساعت ۱۸ اعلام می‌شود؛ با این حال تخمین می‌زنیم که به حدود ۱۵۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شده است.

علی‌اکبر سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بعد از زلزله زرند خوشبختانه طی یک دهه اخیر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاهای استان به خوبی انجام شده؛ بنابراین در این زلزله خسارات بسیار پایین بود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان با بیان این که هیچ مورد منجر به فوتی بابت زلزله امروز گزارش نشده است، گفت: تخریب فقط در واحدهای مسکونی یا دامی صورت گرفته است.

سلطانی‌نژاد اظهار کرد: هم‌اکنون اقدامات مقتضی در حال انجام است.

آخرین وضعیت راه‌های استان کرمان پس از زلزله

پس از زلزله‌ای که صبح امروز استان کرمان را لرزاند و به برخی از مناطق و روستاهای این استان خساراتی وارد کرد، وضعیت فعلی جاده‌های این استان عادی گزارش می‌شود.

نقشه‌های مرکز مدیریت راه‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر مشکل خاصی در رفت و آمد و تردد در جاده‌های اصلی استان کرمان وجود ندارد و به جز چند ترافیک نیمه سنگین مشکل خاصی در این حوزه وجود ندارد.

در کنار راه‌های اصلی یکی‌دیگر از نگرانی‌ها در این زمینه ضربه خوردن و خسارت دیدن جاده‌های روستایی است که معاون وزیر راه و شهرسازی تاثیر جدی زلزله بر آنها را رد می‌کند.

سید حسین میرشفیع – معاون راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی – در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: در حال حاضر هیچ مشکل خاصی در راه‌های روستایی استان کرمان گزارش نشده است و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی اعلام کرد: البته باید این موضوع را در نظر داشت که متاسفانه هنوز برخی از راه‌های روستایی این استان آسفالت نیستند که مربوط به روستاهای کوچک می‌شود، اما به طور کلی در حال حاضر وضعیت راه های روستایی استان کرمان نیز عادی گزارش می‌شود.

آب و برق مناطق زلزله‌زده کرمان وصل شد

به گفته مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو، آب و برق قطع شده بیشتر مشترکان مناطق لرزه زده استان کرمان وصل شده است.

میثم جعفرزاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برق دار شدن مناطق زلزله زده کرمان اظهار کرد: گروه‌های عملیاتی از همان دقایق نخستین پس از زمین لرزه در محل، حاضر و اکیپ های امدادی نیز به مناطق مورد نظر اعزام شدند.

به گفته وی در مجموع هشت روستا تحت تاثیر زلزله قرار گرفته و این زلزله موجب قطع برق ۲۵۰ مشترک شده بود اما در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است و هر مشکلی در رابطه با برق بلافاصله رسیدگی خواهد شد.

جعفرزاده تصریح کرد: مشترکان هیچ نگرانی از بابت برق نداشته باشند، زیرا اکیپ های عملیاتی در مناطق زلزله زده تا اطمینان کامل از پایدار شدن شبکه حضور خواهند داشت.

وی در خصوص آخرین وضعیت آبرسانی به مناطق زلزله زده کرمان نیز گفت: مشکل کدورت آب‌ این دو روستا نیز برطرف شده و در حال حاضر مشترکان آنها از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند.

معادن زلزله‌زده کرمان پلمب شده است

رییس سازمان نظام مهندسی معدن از پلمب شدن سه معدن بزرگ ذغال‌سنگ که در این محدوده قرار داشتند جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و بررسی خسارت‌ها خبر داد.

نادعلی اسماعیلی دهج در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت واحدهای معدنی قرار گرفته در مسیر زلزله جنوب شرق ایران گفت: در زلزله‌ای که امروز صبح رخ داد سه معدن بزرگ ذغال سنگ هجدک، اشکلی و اسدآباد در مسیر لرزش قرار داشتند که خوشبختانه به خاطر اینکه هنوز شیفت کاری در زمان زلزله فرا نرسیده بود، تلفات انسانی از آن گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمان برای بازرسی از معادن هجدک به منطقه سفر کرده است بیان کرد: این سه معدن به محض وقوع زلزله پلمب شدند و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شد و رییس سازمان نظام مهندسی استان نیز از آن‌ها بازدید کرد که قرار است فردا بعد از بازرسی‌های ایمنی و برآورد خسارت‌های احتمالی وارد شده به آن‌ها در صورت تایید وضعیت ایمنی کار خود را از سر گیرند.

او با اشاره به اخبار تلفات مربوط به منطقه هجدک نیز اظهار کرد: خوشبختانه از آنجایی که زلزله در ساعات ابتدایی صبح رخ داده، اکثر مردم منطقه بیدار بودند و به جز برخی جراحات نه چندان جدی تلفات جانی گزارش نشده است. البته به خاطر عدم استقرار مناسب دام‌های محلی، بخشی از خسارات ثبت شده در این زمین‌لرزه مربوط به تلفات دام‌ها بوده است.

این خبر در حال به‌روز رسانی است..

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.