| کد خبر: 156184 |

پرسشی که یک کارشناس حوزه ریلی مطرح کرد:

◄ کدام بخش خصوصی می‌تواند جایگزین بخش دولتی شود؟

دولت، روی منابعش تعصب دارد و برای حفظ آن به ضعف‌های بی شمار بخش خصوصی استناد می‌کند، ولی بخش خصوصی چرا نباید از مدل‌ها و پلن‌های کسب و کار نوین برای رفع چالش‌های ساختاری بهره گیرد؟

تین نیوز

یک کارشناس ریلی معتقد است دولت هرگز نمی‌تواند جای بخش خصوصی واقعی را در هیچ بخشی پر کند اما این پرسش مطرح است که کدام بخش خصوصی می‌تواند جایگزین بخش دولتی شود؟

به گزارش تین‌نیوز، احمد خوشنودی در توضیح این دیدگاه خود گفت: دلیل این امر نیز آن است که اولاً دولت به‌ذات و دقیقا بدلیل دولت بودنش، نمی‌تواند منابع ارزشمندش را بهینه مدیریت کند، دوم این‌که نمی‌تواند پول بسازد و سوم این‌که قدرت و توانایی تجاری‌سازی را ندارد.
وی با تاکید بر این‌که دولت هرگز نمی‌تواند جای بخش خصوصی(واقعی) را پرکند، اظهار داشت: بخش خصوصی چطور؟ آیا می‌تواند این سه وظیفه را انجام دهد، یعنی جایگاه خودش را پر کند؟

قطار سمنان

این کارشناس افزود: دولت، روی منابع خود تعصب دارد و برای حفظ آن به ضعف‌های بی شمار بخش خصوصی استناد می‌کند، ولی بخش خصوصی چرا نباید از مدل‌ها و پلن‌های کسب‌وکار نوین برای رفع چالش‌های ساختاری بهره گیرد؟ ساختار بنگاه ریلی دولتی نیز مشکل اساسی دارد و باید تغییر کند، اما چگونه؟ چگونه یک ساختار قدیمی متعصب متمرکز (ضعف تشکیلاتی ساختارهای دولتی سنتی همین تمرکز است) تغییر یابد؟

وی تاکید کرد: خیلی ساده است، با یک پیشنهاد خوب، آنقدر خوب که راه آهن نتواند رد کند. همین الان، میلیاردها تومان فرصت سرمایه‌گذاری ریلی دست نخورده مانده و منتظر چنین پیشنهادی است، فاینانس خارجی، می‌تواند یکی از این پپیشنهادها باشد.

به گزارش تین‌نیوز، خشنودی گفت: مطمئنا، ساختار سنتی این دو بنگاه باید تغییر کند، بخش دولتی هرگز جایگزین بخش خصوصی نخواهد شد ولی کماکان سوال این است:کدام بخش خصوصی؟

وی افزود: ناتوانی‌های چندین ساله بخش خصوصی را یقیناً نمی‌توان مثلاً از عدم کمک نقدی دولت دانست و به دولت، برای این مسئله تاخت. چرا بخش خصوصی ما، عموماً هر جا کم می آورد، منتظر آسمان دولت و بودجه است که برایش ببارد؟ نه فقط در یک بخش ریلی، در خودرو سازی و...چرا بخش خصوصی ما، قدرت رقابت ندارد؟

این کارشناس خاطرنشان کرد: تصور بنده این است که علت، ساختار بخش خصوصی است. بخش خصوصی ما اصولا برای رقابت تشکیل نشده است بلکه تشکیل شده، تا در ساختار داخلی تنها و یکه‌تاز باشد، اشکال ساختاری بنگاه اقتصادی به هر دو سوی رابطه تجاری وارد است.

وی با تاکید بر این‌که هر دو بخش نتوانسته‌اند به روزآوری کنند و باب دندان رقابت در بازار رقابت 2017 باشند
بنابراین این ساختار، باید با سرمایه‌گذاری خارجی یعنی همه سرمایه‌گذاری هم آموزش و هم تغییر ساختار بنگاه رشد یابد، اظهار داشت: راه دیگر تجمیع شرکت‌های کوچک خصوصی و تشکیل اتحادی قوی از آنهاست اما، حتما کنار و با شراکت یک شرکت معتبر خارجی که در صنعت دنیا،تجربه موفقی بوده است.

این کارشناس گفت: کار کردن در کنار یک برند صنعتی جهانی، خودبه‌خود، ساختار شرکت‌های ما را دچار تحول می‌کند، با خودش فرهنگ سازمانی به ارمغان می‌آورد و رقابت‌پذیرشان می کند. وقتی نمی‌توانیم رقابت کنیم، همکاری می‌کنیم و می‌آموزیم.
به گزارش تین‌نیوز، خشنودی تاکید کرد: به ضرس قاطع می‌گویم متاسفانه به‌جز تعداد بسیار محدود در کشور، شرکت خصوصی با شرایط سه‌گانه عرض شده و دارای قدرت رقابت با بخش خصوصی خارجی را نداریم، پس همکاری می‌کنیم و می‌آموزیم به‌جای این‌که بر ساختار غیر رقابتی، شخصی‌سازی شده و تا حد زیاد خصولتی و ناکار آمدمان، اصرار ورزیم و سوال کماکان باقیست که کدام بخش خصوصی؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    "ساختار صلب" دوست عزیز!از رسانه های نوشتاری توقع نوشتار درست، برای حفظ زبان برای آیندگان را داریم!

  • ناشناس 0 2

    با سلام ما اول که نهال میکاریم باید مدام انرا اب بدهیم تا بزرگ شود و ریشه هایش قوی شود انوقت این درخت تنومند خواهد شد که ماه ها بدون اب تاب مقاومت پیدا میکند.

    در قضیه بخش خصوصی هم همین است .دولت باید اول فضای رشد برای انها تامین کند.
    همچنین به بخش خصوصی واقعی وام کم بهره طولانی مدت بدهد و طبق برنامه ریزی ده ساله این بخش خصوصی دیگر تنومند شده ریشه هایش عمیق مستقل میشود.

    من باشگاه های ترکیه خصوصی سازی شان دیدم دولت ابتدا یک وام بلند مدت دادند سپس بعد از ده سال بکل حمایت قطع کردند. دیگر این بخش خصوصی خودکفا شد. در سایر بخش های صنعتی هم همین کار کردند.

    بنظر بنده ،فضای رشد و رقابت سالم و عدم دادن رانت به خصولتی ها،خود باعث ایجاد بخش خصوصی واقعی میشود.
    با یک وام کوتاه مدت هم طی پنج سال ،از قبال درامدهای بلیط و تبلیغات و خدمات میتواند گلیم خودرا بیرون بکشد