| کد خبر: 155577 |

◄ فروش هواپیما به شرکت دیگر در صورت عدم تعهدات طبیعی است

چند روز گذشته یکی از رسانه‌های منتقد دولت خبری تحت عنوان «دولت نتوانست فاینانسور بیابد/ ایرباس‌ هواپیماهای ایران را به حراج گذاشت» منتشر کرد.

تین نیوز

چند روز گذشته یکی از رسانه‌های منتقد دولت خبری تحت عنوان «دولت نتوانست فاینانسور بیابد، ایرباس‌ هواپیماهای ایران را به حراج گذاشت» منتشر کرد. در این خبر عنوان شده بود؛ با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳۲۰ بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای به فروش به ایران کاندیدا کرده بود را به تازگی به کشورهای دیگری فروخته است.

به گزارش تین نیوز، انتشار این خبر باعث شد بین رسانه‌ها یک جنگ خبری به راه بیفتد؛  یک روز  پس از انتشار این خبر اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با رد این ادعا در گفتگو با شرق عنوان کرد: ، درحال‌حاضر قرارداد ما با ایرباس و بوئینگ سر جایش است؛ اما به دلیل برخی ملاحظات، زمان‌بندی‌ها ممکن است تغییر کند. تغییر زمان‌بندی‌ها می‌تواند از سوی دو طرف باشد، گاهی اتفاق می‌‌افتد کارخانه تأخیر در تحویل را طلب کند و اجازه بخواهد تا تحویل خریدار را با خریدار دیگری جابه‌جا کند. از آن طرف، ممکن است ما بخواهیم سفارش را چند ماه عقب بیندازیم تا تکلیف موضوعی مشخص شود؛ بنابراین موضوع خاصی پیش نیامده است.

او همچنین درباره مذاکرات ایران و بویینگ نیز گفته بود: مذاکرات با بوئینگ نیز همین شرایط را دارد. هفته گذشته، فرزانه شرف بافی، مدیرعامل ایران‌ایر در دوبی، با نمایندگان بوئینگ مذاکره داشتند. بوئینگ هم‌ هفته آینده به تهران می‌آید تا موضوع مربوط به فاینانس بوئینگ توسط بوئینگ را نهایی کنیم.

علیرضا منظری کارشناسان صنعت هوانوردی در تحلیل این موضوع به خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز می‌گوید: این اخبار با یکسری اطلاعات که بخشی از آن ناقص و بخشی دیگر سیاسی است منتشر می‌شود و استفاده از کلمات و اصطلاحاتی مانند به «حراج گذاشتن ایرباس» نیز توسط خبرنگارها مطرح می‌شود که به‌هیچ‌عنوان درست نیست.

وی در ادامه عنوان می‌کند: طبیعتاً هر خریداری که قصد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس را داشته باشد مشخصات هواپیمایی را که می‌خواهد تعیین و به فروشنده اعلام می‌کند و فروشنده بر اساس اینکه چه زمانی می‌تواند هواپیما را تولید و تحویل دهد در این قرارداد مشخص و زمان نحوی پرداخت پول را تعیین می‌کند و درنهایت قرارداد نهایی منعقد می‌شود.

این کارشناس ارشد صنعت هوایی توضیح می‌دهد: هر یک از طرفین اگه نتوانند به تعهدات خود عمل کنند طبیعتاً آن شرایطی که در قرارداد منعقدشده، تغییر خواهد کرد. برای مثال در قرارداد مشخص‌شده این شرکت بایستی در این تاریخ پیش‌پرداخت را به شرکت سازنده پرداخت کند؛ حال به هر دلیلی آن شرکت نتوانست پیش‌پرداخت را تأمین کند طبیعتاً فروشنده زمان ساخت و تحویل هواپیما را به تعویق خواهد انداخت.

منظری بابیان اینکه هواپیمایی تولید نشده است که بخواهند به شرکت دیگری بفروشند، گفت: هر هواپیما یک «سریال نامبر» دارد، زمانی که فروشنده می‌خواهد هواپیما را تولید کند با مشخصات شرکت سفارش‌دهنده سریال نامبر هواپیما را مشخص می‌کند؛ حال اگر خریدار هواپیما پیش‌پرداخت خود را واریز کرد این هواپیما با سریال نامبری که تولید می‌شود برای این خریدار خواهد شد اما اگر پیش پرداخت داده نشد طبیعتاً شرکت سازنده هواپیما را با تخفیف به خریدار دیگری خواهد فروخت و این موضوع کاملا امری طبیعی است.

او در ادامه می‌افزاید: پس از ورود اولین فروند ایرباس برجامی هما اعلام کردند که این هواپیما، هواپیمای مرجوعی کشوری دیگر است این در حالی بود که ایرباس این هواپیما را برای شرکتی دیگر تولید کرده بود اما به دلیل اینکه پول این هواپیما داده نشده بود کمپانی ایرباس این هواپیما را با تخفیف به هما فروخت.

این کارشناس مشکل اصلی را عدم تأمین فاینانسور عنوان کرد و افزود: اگر ایران‌ایر بر اساس قراردادی که بسته شده است بتواند تأمین مالی انجام دهد و پیش‌پرداخت‌ها را واریز کند ان هواپیما با آن سریال نامبر به خط تولید خواهد رفت در غیر  این صورت آن هواپیما به سایر شرکت‌ها فروخته خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.