| کد خبر: 155339 |

◄ سرعت توزیع کالا محور اصلی لجستیک است

یک کارشناس تجارت خارجی و گمرک معتقد است، اساس ساخت شهر فرودگاهی تبدیل شدن آن به هاب فرودگاهی بود که وجود یک شبکه لجستیکی در جوار ایرکارگوها و شبکه فرودگاهی ضروری است. زمانی که نتوانیم کالاهای خود را در حداقل زمان ممکن به بازارهای هدف ارسال کنیم، اساساً در بازار منطقه‌ای نقشی نخواهیم داشت.»

تین نیوز

یک کارشناس تجارت خارجی و گمرک معتقد است، اساس ساخت شهر فرودگاهی تبدیل شدن آن به هاب فرودگاهی بود که وجود یک شبکه لجستیکی در جوار ایرکارگوها و شبکه فرودگاهی ضروری است. زمانی که نتوانیم کالاهای خود را در حداقل زمان ممکن به بازارهای هدف ارسال کنیم، اساساً در بازار منطقه‌ای نقشی نخواهیم داشت.»

انوش رحام، در گفتگو با هفته‌نامه حمل‌ونقل در خصوص وضعیت لجستیکی شهر فرودگاهی امام خمینی می‌گوید: صادرات ایران عمدتاً صادرات به بازارهای منطقه است و کالاهای صادراتی ارزش اولیه پایینی دارند و عمده محصولات کالاهای نفتی هستند، اما در این میان کالاهای باارزشی مانند پسته و زعفران نیز وجود دارد که عمده صادرات آن به کشورهایی مانند چین و امارات است؛ بنابراین برای اینکه صادرات ما بتواند حداکثر سود را داشته باشد، باید واسطه‌های بین‌المللی از صادرات کالاهای ایرانی حذف شود، به همین دلیل به حمل‌ونقل هوایی پرسرعت نیاز داریم.

این کارشناس تجارت به مزیت‌های شبکه حمل‌ونقل هوایی در حوزه لجستیکی اشاره کرد و گفت: «نقش حمل‌ونقل هوایی و فرودگاهی در توسعه ترانزیتی و لجستیکی بی‌بدیل است. برای مثال، کالایی که در ۳۰ روز از طریق حمل‌ونقل دریایی جابه‌جا می‌شود، با حمل‌ونقل هوایی در ۲۴ ساعت صورت می‌گیرد؛ بنابراین توسعه حمل‌ونقل هوایی با پشتیبانی شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) و خدمات لجستیکی می‌تواند صادرات خوبی برای کشور در پی داشته باشد و محصولات با قیمت مناسب‌تری وارد کشور ‌شود.»

رحام می‌گوید: «برخی از شرکت‌ها به دنبال برنامه‌ریزی برای حضور در شهر فرودگاهی هستند و قصد دارند خدمات لجستیکی ارائه بدهند و حتی اخیراً شنیده‌ام که برخی از شرکت‌هایی که در بخش حمل‌ونقل دریایی کار می‌کنند، قصد دارند در حوزه لجستیکی شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)  برای مدیریت کالاهای خود و ارسال به سایر شهرها فعالیت کنند. بنده معتقدم بدون یک پلن و پروژه کلان نمی‌توان شاهد رشد و توسعه لجستیکی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بود.»

 او توزیع پستی و ارسال کالای سریع برای توسعه لجستیکی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: «بسیاری از بازرگانان و شرکت‌های تولیدکننده کالا در کشور به مبادلات تجاری نیاز دارند. امروزه، بخش اعظمی از تجارت از راه مذاکره انجام می‌شود و گاه از طریق ارسال کالا صورت می‌گیرد. بر همین اساس، باید در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) توانمندی لازم برای توزیع پستی و کالای سریع صورت بگیرد. اخیراً، دو اپراتور حمل‌ونقل داخل شهری سریع در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برنده شده‌اند؛ برای این شرکت‌ها باید خدمات و امکانات لازم فراهم شود. در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، نیاز به یک شیوه‌نامه لجستیکی برای ارائه خدمات وجود دارد تا با یک زبان واحد خدمات ارائه شود.»

 این کارشناس معتقد است زمان آن رسیده که شرکت‌هایی که سابقه طولانی در حوزه انبارهای عمومی و خدمات گمرکی دارند و سالیان سال است که به شرکت‌های هوایی مختلف خدمات ارائه می‌دهند، خدمات یکپارچه استاندارد ارائه کنند و سایر شرکت‌ها که در زمینه پردازش و بسته‌بندی کالا فعالیت دارند، در جوار شرکت اصلی حضور پیدا کنند.

رحام به ایجاد پایانه‌های پیشرفته در بخش لجستیکی شهر فرودگاهی اشاره کرد و گفت: «این پایانه‌ها سرعت گردش کالا را بالا می‌برند و حمل‌ونقل ترکیبی ایجاد می‌کنند و از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهند کرد.»

رحام می‌گوید: «باید از پدیده زمین‌فروشی جلوگیری کرد. در تمام دنیا زمانی که دولت فضایی را ایجاد می‌کند، در همان مرحله اول نمی‌گوید با یک مبلغ کلان زمین خریداری کنید. ابتدا تمام تجهیزات مورد نیاز و امکانات را فراهم می‌کند و سپس بخش خصوصی در کنار او جلوبرنده خواهد بود.

او می‌افزاید: زمینی که فقط به دلیل اینکه نام شهر فرودگاهی بر آن است، ارزش پیدا می‌کند و این ارزشمندی فقط به دلیل آن منطقه است و ارزش عملی ندارد، آن زمین را با نرخ بسیار بالایی می‌فروشند. در حالی که نباید این ارزش به صورت اسمی باشد و نوعی تورم ناخواسته را در پی دارد و باعث تورم فضای کسب‌وکار می‌شود. دولت باید این فضا را پردازش و سپس آباد کند. برای مثال، مکانی را به نام منطقه آزاد ایجاد می‌کنیم و حقوق عوارضی را از روی آن برمی‌داریم و چند خودرو لوکس وارد آن می‌شود و چند جوان برای خرید خودروهای لوکس وارد آن منطقه می‌شوند و عملاً به منطقه آزاد تبدیل می‌شود. کارکرد منطقه آزاد این نیست. منطقه آزاد باید به رشد اقتصادی کشور جهت بدهد.»

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.